2025-03-12, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Hur faan ska dom kunna kolla hur mycket man dricker.
SKa dom få info hur mycket man handlar på systemet ???

Genom att din telefon vet vart du finns och många har bankkortet inne i telefonen också så vet redan myndigheterna var du handlar och för hur mycket.
2025-03-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Genom att din telefon vet vart du finns och många har bankkortet inne i telefonen också så vet redan myndigheterna var du handlar och för hur mycket.
Handlar i Tyskland sen 20 år tillbaka. Tror inte ens EU skulle våga utmana vin och ölländer med sån här dårskap.
2025-03-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonfisk
28-42 glas vin i veckan? Varifrån får Transportstyrelsen allt? Fortfarande studien med 11 deltagare? 😂

Det finns ett intressant sällskap i Schweiz, de kallar sig Pethnet society. Enligt sig själva består de av forskare och läkare från hela världen. De skriver att Peth ska undvikas att tas venöst, då provet är inte stabilt i flytande blod, och behöver förvaras i minst -80. Provet ska därför tas på filterpapper.
Intressant att Karolinska just nu söker deltagare till en studie om just torr-peth.

Myten om att 0,3 umol/l skulle vara något slags vetenskapligt fastställt gränsvärde som indikerar kraftig överkonsumtion återupprepas också i den här tråden som någon slags sanning så man får väl säga att Transportstyrelsens hävdande och desinformation har varit mycket välfungerande. Det rör sig om ett fåtal studier med få deltagare som indikerat detta.

Det är inte osannolikt att komma upp i sådana nivåer med endast vardagligen 2dL vin för en vuxen man vid god hälsa - och ingen ytterligare konsumtion såsom dolt helgsupande.
2025-03-12, 10:43
Avslutad
Citat:
Handlar i Tyskland sen 20 år tillbaka. Tror inte ens EU skulle våga utmana vin och ölländer med sån här dårskap.

Säg inte det, men ja hoppas inte.
2025-03-12, 10:46
Medlem
En på mitt jobb blev av med körkortet, yrkesförare.
Dock så dricker han rätt mycket vad jag hört,fast aldrig kört onykter.
Rätt eller fel ?!?
2025-03-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Rätt eller fel ?!?

Dricker man jättemycket och regelbundet blir man med hög sannolikhet dement även i sin nykterhet, så det kan absolut vara rätt.

Kontroversen som diskuteras i den här tråden är att ovetenskapligt satta gränsvärden från ett test används för att döma någon som kraftig överkonsument och därmed oförmögen att köra bil, plus kontroverserna om patientsekretess ofrivillig rapportering av detta till myndigheterna innebär.
2025-03-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har en vän som kört full, blev tagen av polis, personen fick behålla körkortet mot uppvisandet av att vara fortsatt nykter, det innebar antabus o kontinuerliga tester, först skulle testande hålla i sig i 2 år, men sjukvården förlängde nu med ännu ett 1år.

Dvs även om personen kört full får hon behålla körkortet, krav antabus och regelbundna tester, som nu är inne på sitt 3 år.
Men uppenbart fungerar det, hon är mycket mån över att ha kvar sitt körkort o håller sig nykter, följer sjukvården med tester o antabus. Så visst hade systemet kunna plocka körkortet av henne, men man gav henne ett alternativ som uppenbart fungera, hot o indraget körkort, jag ser det som en solskens historia från systemet sida, vet via hennes barn hur det varit innan hon blev tagen av polis, dom har fått en ny mamma efter detta beslut från sjukvården o transportstyrelsen.
verkar väldigt märkligt att hon får behålla kortet om hon kört påverkad,grov rattfylleri blir du av med lappen i minst ett år.
Sen när hon vill ha tillbaka kortet är det mängder av blodprov och blåstest som du får gå på som dom ringer in med kort varsel.
Ser dom att dina värden gått ner så kan läkaren ge sitt samtycke att ge tillbaka kortet.
Så i princip så beror det på vilken läkare då får då med.
2025-03-12, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är hur man beskriver sig själv och hur man ser på andra. Själv är jag mycket begåvad, vacker och handlingskraftig. Andra är korkade, fula och slöa.

Du vet inget om mig. Noll. Tror du skulle bli mycket förvånad, men förmåga att skämmas har du nog inte.

….orkar inte…
2025-03-12, 11:35
Medlem
Citat:
Rätt eller fel ?!?
Det är ju helt skrämmande galet. Att ta ifrån människor sin försörjning och möjligheterna att röra sig fritt när man aldrig någonsin har suttit bakom ratten onykter är skamligt.

Det blir bara värre och värre i det här kommunistlandet, men jag är inte förvånad.

Lagar och regler skapar ’kriminella’ och det är tom problematiskt att slänga sina strumpor numer.
2025-03-12, 11:38
Medlem
Citat:
Rätt eller fel ?!?

De stora drakarna (åkerierna, företagen) har alkoholmätare i sina lastbilar som förarna dagligen får blåsa i ett flertal gånger, (i alla fall de drakarna jag känner till.)
Skulle någon chaufför någon gång blåsa rött så skulle han aldrig mer få köra där, lastbilarna är för dyra för att någon med alkoholproblem ska få köra dom och riskera skador och olyckor.

Jag vet inte exakt för det är så sällan jag hör om det men tror generellt det blir så att man som yrkeschaufför får alternativet att säg upp sig frivilligt eller bli anmäld. Typ så det fungerar på de företagen jag känner till.

Frågan är varför exakt han/hon blev av med körkortet?
2025-03-12, 11:42
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Hur faan ska dom kunna kolla hur mycket man dricker.
SKa dom få info hur mycket man handlar på systemet ???
Det gäller att endast använda kontanter på bolaget framöver. Så ingen registrering sker.
Bara att inse faktumet , Nordkoreanska och svenska medborgare är jämställda i granskningen.
2025-03-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Tror inte amex delar mina köp med transportstyrelsen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in