2025-03-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Du måste begripa att 99,9 % av alla som har körkort är livrädda om det så därför kör dom alltid nyktra men tar du körkortet från dom kommer rattfylleriet och olyckorna förmodligen öka. (dom kör utan kort)

Jag kan lätt sätta en årslön på det!

Du har en poäng!

Kör själv bil och dricker ett glas då och då. Har förståelse för folk som gärna dricker mer och ofta, men samtidigt att det faktiskt kolliderar med körkort, köra bil, trafik etc.

Ett närmast filosofiskt dilemma om vad som är rätt vs fel
2025-03-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Rättfärdigar? Menar du moraliskt?

Du klagade på att dina skattepengar gick till det, jag påpekade att alkoholskatten drar in mycket pengar.

En flaska vin skattas med 38 kr, som ett exempel.

Jag försökte googla på vad staten drar in, men hittade tyvärr bara punktskatter där alkoholskatt ingår som en del. Den är 159,4 miljarder.

159 miljarder är väl starkt indikativt på att det dricks för mycket alkohol, framförallt när det är bevisat inte bara ohälsosamt men starkt vanebildande och gentemot kroppens organ, direkt giftigt.

Kör själv bil och dricker ett glas då och då.

Har förståelse för folk som gärna dricker mer och ofta, men samtidigt att det faktiskt kolliderar med körkort, köra bil, trafik etc.

Ett filosofiskt dilemma om vad som är rätt vs fel

Alkohol är fel! Det är vanebildande och giftigt för kroppen med enbart negativa följder, sociala som medicinska
2025-03-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Och vad fan tror du händer när nyktra bilister blir av med lappen för att dom dricker 2 flaskor vin i veckan, kommer rattfylleri att öka eller sjunka?

Vet inte.

Vet du?
2025-03-09, 09:49
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
159 miljarder är väl starkt indikativt på att det dricks för mycket alkohol, framförallt när det är bevisat inte bara ohälsosamt men starkt vanebildande och gentemot kroppens organ, direkt giftigt.

Kör själv bil och dricker ett glas då och då.

Har förståelse för folk som gärna dricker mer och ofta, men samtidigt att det faktiskt kolliderar med körkort, köra bil, trafik etc.

Ett filosofiskt dilemma om vad som är rätt vs fel

Alkohol är fel! Det är vanebildande och giftigt för kroppen med enbart negativa följder, sociala som medicinska
Ja men varför förbjuder inte pappa staten alkohol då? Eller återinför motboken där man på nåder får hämta ut en öl i veckan.
Både du och jag vet svaret.
2025-03-09, 09:50
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Vet inte.

Vet du?
Rattfylleri kommer naturligtvis öka.
Varför skulle det minska för att nyktra, hederliga medborgare blir av med sitt körkort för att dom tar en extra gin och tonic framför tvn.
2025-03-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Hur faan ska dom kunna kolla hur mycket man dricker.
SKa dom få info hur mycket man handlar på systemet ???
Ni, eller de flesta, kanske inte du, vill ju ge bort all info
och inblick om vad ni köper, när, var, osv med konstanta kortbetalningar.

Det är vad man bidrar till om man handlar med kort hela tiden.

På det kommer troligen förr eller senare credit scores I andra former med. Begränsade antal varor folk får köpa i olika situationer. Folks tillgångar frysta ifall de stödjer fel protester har ju redan skett i minst ett västland. Automatiska bötesbeloppsdragningar för ickebrott som att gå mot rött eller ha utryckt något dumt på annat håll. Kanske snart ifall du varit för påverkad på stan och fastnat vinglandes fram på ai-kamera, och sådant här, som att du inte får ha körkort bil om du köpt öl för ofta en tid.

Det vore vettigare att ha alkolås på bilar men kanske mer underhållande med att utrycka kontroll genom lagar och regler kanske?

Givetvis ska man endast köra bil med skärpta sinnen - nyktert, pigg, ingen alkohol.

Men antingen handlar man med kontanter eller så ger man på sikt iväg sån här kontroll och mer därtill.
2025-03-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Ett väldigt tjat om dig. 😎

Och några kortisar.

Varför tror du att jag inte tror att läkare gör egna bedömningar?

Varför tror du att jag tror att läkaren konsulterar någon innan denna ev kontaktar Transportstyrelsen?

Och varför tror du inte att jag förstår detta ovan?

Känns dels som att du tror att världen snurrar kring dig, dels som att du blandar ihop mig med någon annan person eftersom du gör märkliga tolkningar av vad jag tycker och tänker. Tolkningar som inte alls rimmar med det jag skriver.

Ha en bra dag och hoppas du blir frisk från vad det nu är du lider av.
Har en vän som kört full, blev tagen av polis, personen fick behålla körkortet mot uppvisandet av att vara fortsatt nykter, det innebar antabus o kontinuerliga tester, först skulle testande hålla i sig i 2 år, men sjukvården förlängde nu med ännu ett 1år.

Dvs även om personen kört full får hon behålla körkortet, krav antabus och regelbundna tester, som nu är inne på sitt 3 år.
Men uppenbart fungerar det, hon är mycket mån över att ha kvar sitt körkort o håller sig nykter, följer sjukvården med tester o antabus. Så visst hade systemet kunna plocka körkortet av henne, men man gav henne ett alternativ som uppenbart fungera, hot o indraget körkort, jag ser det som en solskens historia från systemet sida, vet via hennes barn hur det varit innan hon blev tagen av polis, dom har fått en ny mamma efter detta beslut från sjukvården o transportstyrelsen.
2025-03-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visste du inte om det? första bedömning görs av en polisman, allt för ofta ställer dom fel strafflängd.
Nu handlar det inte om en uniformerad trafik polis som ställer ut straffet utom någon inom polisen

Varav du alltid ska överklaga, jag har alltid vunnit på överklaga, trafik straffet har gått ner från 3-6 månader direkt till 1 månad. Var en advokat som berätta detta till mig, var ett straff från jag var ung, krocka fick indraget körkort i 8 månader, där advokaten berätta, detta är ett extremt hårt straff för företeelsen, där han berätta hur man polisen själva kommit fram till straffet, varav man måste överklaga för att få en juridisk person som sätter ut straffet, har därefter alltid överklagat, och alltid fått nedskrivet straff, utan att ens gå till rätten. får bara till svar vi sänker strafftiden pågrund av vad du skrev i överklagan.

Du yrar här också.

Polisen gör ingen annan bedömning än att man har begått ett trafikbrott som troligen medför att Transportstyrelsen kommer dra in körkortet. De enda straff som polisen kan ta beslut om i trafikfrågor är böter.

Så några 8 månader om du nu fått det, har inte beslutats av polisen.

Och att förvaltningsrätten skulle ändra Transportstyrelsens beslut så mycket som du påstår ha skett, håller jag för helt omöjligt.

Du får fabulera vidare i ensamhet. Tror inte någon i denna tråd tar ditt svammel på allvar.

https://www.domstol.se/amnen/overklaga-myndighetsbeslut/korkort/
2025-03-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Rattfylleri kommer naturligtvis öka.
Varför skulle det minska för att nyktra, hederliga medborgare blir av med sitt körkort för att dom tar en extra gin och tonic framför tvn.

Ok då
2025-03-09, 10:00
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Vad för vanliga blodprov snackar alla om 🤣
Jag är 46 år och har lämnat blodprov som liten, sista gången var under lumpen.

I vuxen ålder har jag inte lämnat nåt.

Har ni ingen företagshälsovård med hälsokontroller där du arbetar?

/AI
2025-03-09, 10:02
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.
råkade nämna att jag ramlat från en stege onykter..vilket resulterade i orosanmälan till soc då jag har barn ..

vägra peth test
2025-03-09, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Du yrar här också.

Polisen gör ingen annan bedömning än att man har begått ett trafikbrott som troligen medför att Transportstyrelsen kommer dra in körkortet. De enda straff som polisen kan ta beslut om i trafikfrågor är böter.

Så några 8 månader om du nu fått det, har inte beslutats av polisen.

Och att förvaltningsrätten skulle ändra Transportstyrelsens beslut så mycket som du påstår ha skett, håller jag för helt omöjligt.

Du får fabulera vidare i ensamhet. Tror inte någon i denna tråd tar ditt svammel på allvar.

https://www.domstol.se/amnen/overklaga-myndighetsbeslut/korkort/
Nej, beslut du får om spärrtid har inte gått via rättssystemet, varav du inte heller behöver delta mer än skicka in din åsikt vid överklagandet i första läge, som mitt fall, 3 månader skicka man ut, jag skicka in jag överklaga och på vilka grunder, spärrtiden sänktes till 1 månad, minus dessa tre dagar du får köra utan körkort, dvs total blev jag blev med körkort i 27 dagar.

Finns inga domare bakom dessa beslut, enbart personer hos polisen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in