2025-03-11, 20:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Fel slutsats. TS agerar av ideologiska skl, men hur de som vergett amerikanska tillgngar till frmn fr svenska eller europeiska har agerat vet vi inte. Det kan lika grna - eller snarare hgst troligt - handla om att folk har gjort en krass marknadsanalys och ser bttre avkastning fr sina pengar nn annanstans n i amerikanska aktier och fonder fr tillfllet.

Detta r en frndring som pbrjades lngt innan diverse privatpersoners uppmaningar till bojkott m.m. vilket inte minst kan ses i en mngd trdar och inlgg hr p Flashback. Vi r t.ex. mnga som har manat till viss frsiktighet vad gller globala indexfonder pga av dess stora USA-vervikt, och framfr allt i ett ftal techaktier.
Det vore vldigt mycket av ett sammantrffande.
Var tredje person sger i opinionsunderskningar vara beredd att avst varor frn USA. Vore det d orimligt att samma personer vljer att slja sina USA-fonder och att rekordfldet sker just nu?
Citera
2025-03-11, 21:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Var tredje person sger i opinionsunderskningar vara beredd att avst varor frn USA. Vore det d orimligt att samma personer vljer att slja sina USA-fonder och att rekordfldet sker just nu?

Inte alls nt mrkligt sammantrffande, av precis de skl jag angav. Jag tror heller inte att det i srskilt stor utstrckning r samma personer som sger (observera: sger) sig avst varor frn USA som sljer sina global- och USA-fonder. Dessutom tror jag att om man skrskdar deras "bojkott" s lter det typ "Jag valde bort Coca-Cola och kpte en Fanta i stllet".

Fr p den nivn verkar rtt mnga av dessa rttskaffens mnniskor befinna sig, oavsett vilket behjrtansvrt ndaml som upptar deras sinnen fr stunden.

Fr vrigt tror jag att institutioner och fonder str fr merparten av det frndrade investeringsfldet, inte privatpersoner.)

(Japp, jag har ocks "bojkottat" saker i mina dagar )
Senast redigerad av ingetbranick 2025-03-11 kl. 21:11.
Citera
2025-03-11, 21:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Inte alls nt mrkligt sammantrffande, av precis de skl jag angav. Jag tror heller inte att det i srskilt stor utstrckning r samma personer som sger (observera: sger) sig avst varor frn USA som sljer sina global- och USA-fonder. Dessutom tror jag att om man skrskdar deras "bojkott" s lter det typ "Jag valde bort Coca-Cola och kpte en Fanta i stllet".

Fr p den nivn verkar rtt mnga av dessa rttskaffens mnniskor befinna sig, oavsett vilket behjrtansvrt ndaml som upptar deras sinnen fr stunden.

Fr vrigt tror jag att institutioner och fonder str fr merparten av det frndrade investeringsfldet, inte privatpersoner.)

(Japp, jag har ocks "bojkottat" saker i mina dagar )
Tja, utan kvantitativa studier om orsaken bakom fldet s r det omjligt att sga vem av oss som har rtt. 🤷‍♂️
Citera
2025-03-11, 21:19
Medlem
Conams avatar
Citat:
Gjorde mig av med mina usa fonder 27 feb och det hade inget med nt annat n vrdeminskning att gra, nu har de rasat katastrofalt och h*ran till fondfrvaltare drog ut p frsljningen s mycket det bara gick! Minns inte vilket datum jag skickade fondordern men i mitt tycke tog det alldeles fr mnga dagar att slja!
Citera
2025-03-11, 21:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Gjorde mig av med mina usa fonder 27 feb och det hade inget med nt annat n vrdeminskning att gra, nu har de rasat katastrofalt och h*ran till fondfrvaltare drog ut p frsljningen s mycket det bara gick! Minns inte vilket datum jag skickade fondordern men i mitt tycke tog det alldeles fr mnga dagar att slja!
Den 28 februari var vl sista "bra" dagen. Jag slde d. Men frsljning kan ju drja lite beroende p fond. Jag gjorde ett knslomssigt beslut, vilket jag inte brukar, men det blev rtt bra ekonomiskt ocks. Hittills allts.
Senast redigerad av Enterprise 2025-03-11 kl. 21:26.
Citera
2025-03-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyHulken
Tack. Brsen i USA fortstter ner. Idag ordentligt.
Helt enligt min plan😊 och jag fortstter kpa.
Citera
2025-03-11, 21:36
Medlem
Jag har gjort samma sak. Har ingen lust att vara delgare ngot fretag i Trumpistan.
Citera
2025-03-11, 21:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Svenskarna hll med TS verlag, frn Dagens Industri. Och detta trots alla duktigpettrar som mansplainat fr oss i trden! 🖕

Banken: Rekordrotationen har lyft kronan
En orsak till den starkare kronan r en rekordrotation frn amerikanska tillgngar till svenska. Det skriver Handelsbanken i ett marknadsbrev. Infldet i svenska aktiefonder var i februari det strsta som uppmtts. Samtidigt rasade innehavet i USA-fonder.

https://www.di.se/nyheter/banken-rek...r-lyft-kronan/
Vad den stora massan tycker och tnker spelar ingen roll. Att panikslja r aldrig en bra strategi och kommer p sikt innebra undermlig avkastning.
Citera
2025-03-11, 22:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Den 28 februari var vl sista "bra" dagen. Jag slde d. Men frsljning kan ju drja lite beroende p fond. Jag gjorde ett knslomssigt beslut, vilket jag inte brukar, men det blev rtt bra ekonomiskt ocks. Hittills allts.
Precis, hittills. Fr att lyckas tajma marknaden mste man gra det tv gnger, dels slja innan kraschen, dels kpa in sig igen innan uppgngen. Troligtvis kommer du inte lyckas kpa in dig innan uppgngen och sledes kper du p topp istllet.
Citera
2025-03-11, 22:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis, hittills. Fr att lyckas tajma marknaden mste man gra det tv gnger, dels slja innan kraschen, dels kpa in sig igen innan uppgngen. Troligtvis kommer du inte lyckas kpa in dig innan uppgngen och sledes kper du p topp istllet.
Tack fr mansplaining!
Citera
2025-03-11, 22:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tack fr mansplaining!
Inga problem, det behvdes mrkte jag.
Citera
2025-03-12, 03:55
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Inga problem, det behvdes mrkte jag.
Vad vet du om tex jag r 85 bast och ska kpa en bttre beg bil fr att min frra har min dotter tagit ver, fr att finansiera detta slde jag i en i mitt tycke bra tid.
En ungdom tror jag gr bort sig, men alla har vi mer eller mindre ett beroende av att ta fram pekpinnar i tid och otid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in