2025-03-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Kan man inte dra stat/läkare inför rätta. Det kan inte finnas lagligt stöd i det här eller?

Överklagar gör ju folk men utan framgång
2025-03-11, 19:06
Medlem
konstits avatar
För turistbranchen är det ju tur att man inte kan dra in utländska körkort, alla söder om Ängelholm skulle ju förlora lappen på stuts... Liksom alla i Norrland. Faktiskt ville snart sagt alla "normala" männniskor förlora lappen, och kvar i trafiken ville bara vara en samling stollar, som naturligtvis redan nu agerar "trafikpolis" och ligger i vänsterfil på motorvägen i 110 (på mätaren), och då spelar det ingen roll, man får ju inte köra fortare !

Skönt att man inte har svenskt körkort
2025-03-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Jag undrar också? Dom måste ju kunna stå upp för det dom säger och gör, och motivera det med saklig grund så att "vi med lägre iq kan förstå".

Flashback när det är som bäst! Fram med namnen nu!

Hade vart trevligt att veta namnet på det lilla kräket som kommit på detta, detta är sjukt förmynderi då det inte hindrar rattfyllon och körkortslösa från att förstöra andras liv, häng upp aset i kulorna i närmaste skog
2025-03-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Jag dricker kanske totalt 1 flaska vin i månaden (ingen annan alkohol) och inga droger/mediciner men jag har tydligen 1.2 i denna mätmetod, hur är det möjligt? Min läkare sa att infektion i kroppen kan påverka resultatet eller om levern är dålig.

Helt sjukt att en helnykterist nunna med taskiga levervärden skulle kunna bli anklagad för att vara alkoholist utifrån denna test.

Skulle mitt körkort ryka, så skulle jag kräva bli inlåst i fängelse 6 månader och bevisa att jag varit 100% nykter men att något annat påverkar levervärdena och sen kräva skadestånd från staten.

Det logiska här är väl att en sund läkare som tar prov och ser det resultatet kan förväntas ta sig en funderare och kik i din journal för att se om det kan finnas en annan naturlig förklaring som gör att han inte ser nåt behov av att sända in resultatet, eller i alla fall såna med sin bedömning om ev orsaker.
2025-03-11, 19:10
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weedborgare420
Om jag efter en joint i veckan inte kan köra lagligt ska knappast en envinomdagendrickare kunna köra lagligt. Helt rätt

En flaska om dagen? Klarar mig på 0 flaskor om året

Tja, dagen efter en flaska Chateau Va Duvill, är du nykter, en vecka efter en joint kan du fortfarande få en flipp ?
Grattis till 0 flaskor/år, mindre grattis till flummandet.
2025-03-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är givetvis helt orimligt att införa kraftiga begränsningar i människors rättigheter baserat på något man ”ponerar” och som dessutom har svag vetenskaplig evidens.

Du är klar över att om man tas för t ex ”gångfylla” och för ofta får sova ruset av sig i fyllecell, utan att nånsin ha kört berusad eller ens äga en bil, så kan körkortet dras in även då, just för att man bedöms vara en risk.
2025-03-11, 19:20
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja jag trodde i min enfald att vårt EU-medlemskap skulle leda till liberalare alkohollagar. Men ICKE!

Vi är fortfarande det enda landet i västvärlden där barer även måste sälja käk för att få sälja alkohol, där det inte går att köpa kall starköl i affären, där en barägare kan bli av med alkoholtillståndet om någon som är ”märkbart påverkad av alkohol” blir serverad och uppenbarligen kan man bli av med körkortet om man drack 1,5 flaska vin till maten med sin fru förra lördagen.

De kan väl bli av med tillståndet om där vid kontrollbesök upptäcks onormal uppluppenhet, eller spontandans ?
2025-03-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 180cm
Hade vart trevligt att veta namnet på det lilla kräket som kommit på detta, detta är sjukt förmynderi då det inte hindrar rattfyllon och körkortslösa från att förstöra andras liv, häng upp aset i kulorna i närmaste skog
Exakt tvätta byken. Hasses repslageri o Grännas lycktstolpar har en ljus framtid.
2025-03-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om de dricker så mycket alkohol att de utgör en ökad riskfaktor i trafiken också utan alkohol i blodet så är jag helt okej med att de inte får köra bil.

Det är ju inte ett straff, det är för att göra trafiken säkrare.

Det är ett helt eget val att dricka så mycket att man blir till en riskfaktor i trafiken. Precis som det är ett eget val att dricka alkohol överhuvudtaget, med alkohol i blodet är man också en riskfaktor i trafiken. I ingendera fallen bör man köra bil och utsätta andra (och sig själv) för fara. Argumentet "jag vill vara fri och få göra som jag vill, och jag skiter blankt i andra" håller inte när det gäller alkoholkonsumtion och bilkörning.

Jag tycker inte att det här är en svår fråga, faktiskt.

Du har rätt. Med nyare bilar kan du få en varning om du är trött eller ouppmärksam.

Tycker förslaget behöver utökas så att om någon åker på 3 varningar på en månad så skickas datan automatiskt till transportstyrelsen och körkortet dras in per automatik.
2025-03-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Exakt tvätta byken. Hasses repslageri o Grännas lycktstolpar har en ljus framtid.

Eller hänga efter ett rattfyllo i en kätting på E4 i 200blås
2025-03-11, 20:49
Medlem
haresEars avatar
Bör ju som människa kunna förtära de mängder man vill utan att förlora körkortet.

Det lustiga är, det krävs en helvetes massa skit, misshandel, fylla, upprepade sossbesök, vanvård för att bli av med barn.

Men nä, dra för mycket kvällsöl å vi tar det kanske viktigaste en vuxen människa har. Körkortet.

Kan man få stopp på det här?
2025-03-11, 20:54
Medlem
När man inte trodde det var möjligt för Sverige att bli sjukare så händer detta. Skräpland nr 1.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in