Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Det är ingen som har ifrågasatt hur systemet fungerar. Att Transportstyrelsen väljer att använda PEth är ett beslut som de fattar. Likaså gränsen. Problemet är det utrymme för godtyckliga bedömningar av lämplighet att ha körkort som detta innebär och bristen på rättssäkerhet inom vården. Nu har jag skrivit det flera gånger men du låtsas inte om det.
Jag tycker du närmar dig problematiken från fel håll. Och jag inte intresserad av diskutera "rätt" eller "fel", jag försökte bara förklara att det finns en idé i "galenskapen".
Men ponera att det faktiskt är så att långvarig överkonsumtion av alkohol gör att man är en risk i trafiken. Det verkar ju ända alla vara överens om.
Och till Transportstyrelsens viktigaste uppgifter hör att förbättra trafiksäkerheten. Också det är ett faktum.
Den logiska slutsatsen blir då att man behöver kunna göra nåt åt den ökade risk som långvarigt "överkonsumerande" förare utgör. Inte sant? Det är ju helt oacceptabelt att de genom en långvarigt överstor alkoholkonsumtion utsätter andra bilister, cyklister och fotgängare för fara.
Så hur ska man gå till väga?
Transportstyrelsen har en lösning, har du nån bättre?
Det är ju i så fall den första frågan man ska klara av att svara på, inte sant?