2025-03-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Japp, och det är nu korrigerat. Det borde iofs vara rätt självklart att körkort inte är en mänsklig rättighet, men nu är det fixat. Och jag kan förstås också korrigera min egna argument.

Körkort är såklart ingen mänsklig rättighet. Men om du...

- har klarat att ta ett körkort och...
- inte kört vare sig full, för fort eller vårdslöst samt..
- inte heller har alkoholproblem eller andra sjukdomsliknande åkommor...

...så är det väl jävligt märkligt om man ska bli av med körkortet?
2025-03-11, 17:53
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ja, det kan du fundera på.

Lycka till!
Skaffa dig en balle och principer.
Och stå för dem.

Fritt av Tony Montana
2025-03-11, 17:54
Medlem
Citat:
Hittills har politiken och den ansvariga myndigheten inte valt att strama åt det ytterligare. I övrigt förstår jag inte varför du frågar mig.

Nej, man ska dra in körkortet för de över 70 som utgör en förhöjd risk i trafiken. Oberoende av ålder, faktiskt.

Om det finns en orsak, ja. Som t.ex. att man dricker en jädrans massa alkohol över en längre tid.

Det har inget med "fel" att göra, såvitt jag vet har det bara med trafiksäkerhet att göra. Är det förresten inte samma med att bli ertappad med att köra alkoholpåverkad, drogpåverkad eller för fort? Straffet man får är böter, körkortet dras in för att man (bevisligen) utgör en förhöjd risk i trafiken.

Fråga 1: Hur tycker du och Transportstyrelsens utredare att vi skall göra med alla som röker och kör bil?
Det är fullt med varningstexter (tror jag, röker inte själv) där det varnas för hjärt o kärlsjukdomar i samband med rökning, tänk om bilföraren får en hjärtinfarkt pga cigaretterna när han kör?

Hur många cigg om dagen anser därför Transportstyrelsens utredare att det är ok att röka för att få behålla körkortet?

Fråga 2: Samma sak med snusare. Hur många prillor får en snusare ha under läppen på ett dygn och under hur lång tid får dom ligga där?

Fråga 3: Tjejer som har menstrutation? Vi vet alla vilket sjujädra humör fruntimmer kan vara på när dom har "röda veckan", stekpannor kan flyga genom luften vid minsta lilla fel man gör, ja ni vet.
Denna kända aggresivitet borde väl egentligen innebära att dom överhuvudtaget inte är lämpliga att framföra ett motordrivet fordon förrän deras ålder tagit ut sin rätt? Åtminstone inte då var fjärde vecka.
2025-03-11, 18:07
Medlem
Citat:
Japp, och det är nu korrigerat. Det borde iofs vara rätt självklart att körkort inte är en mänsklig rättighet, men nu är det fixat. Och jag kan förstås också korrigera min egna argument.

Jag trodde Sverige hade tillräckligt med uteliggare och folk som hamnat på gatan och förlorat allt.

Men här vill alltså transportstyrelsen ta körkort, jobb, och bostad ifrån en "jävla massa svenskar" för det är nämligen det dom gör när dom rycker kortet från svenne-banan på alltför lättvindiga grunder.

Transportstyrelsen i Sverige bode ha vett att följa normala normer och riktlinjer som gäller i andra länder. I annat fall borde dom sparkas hela bunten pga idioti.
2025-03-11, 18:08
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Körkort är såklart ingen mänsklig rättighet. Men om du...

- har klarat att ta ett körkort och...
- inte kört vare sig full, för fort eller vårdslöst samt..
- inte heller har alkoholproblem eller andra sjukdomsliknande åkommor...

...så är det väl jävligt märkligt om man ska bli av med körkortet?

Om jag förstått Transportstyrelsen rätt så har det att göra med att man utgör en ökad risk i trafiken om man "överkonsumerar alkohol". Och en av deras huvuduppgifter (från instruktion och regeringen) är att öka trafiksäkerheten (och minska antalet olyckor).

Gränsen på 0,3 PEth och tillvägagångssättet kan väl anses vara märkligt om man vill, men principen bakom systemet är rätt klar och logisk. Så upplever jag det i alla fall.

Men nu hoppar jag av den här tråden, jag har varken lust eller intresse av att bli nån jävla måltavla för alla som irriterade på Transportstyrelsen. Kontakta dem istället, eller nån lokalpolitiker.
2025-03-11, 18:30
Medlem
Låter som en försök i smyg att dra ner bilism, miljöpartiets Alice Bah Kunke kanske, eller nykterhets rörelse ? Jag, som måste kolla PSA två ggr per år, blodsockret, hjärtmottagningen...I´m fucked:-(
2025-03-11, 18:31
Medlem
deddds avatar
Detta är extremare än kontroll över folket än alla diktaturer som existerat än så länge. Värre än många dystopiska skönlitterära världar.

I ett enda svep så raderades det sista av högtillitssamhället. Själva kärnan i det som gjort Sverige till en stark stat som slagits långt över sin viktklass.

- Läkarsekretessen blir helt borttagen, utan rapporterar direkt till staten. Man har hört skräckhistorier om angivarsamhällen, med KGB och östtyska Gestapo. Det är ingenting mot det här. Här är det läkaren som angiver dig rakt till staten. Dit du går för att få vård. Det enda stället du kan gå för att rädda ditt liv. Det enda stället du kan gå för att inte dö i förtid. Orolig för cancer? Skit i det, bäst att vänta till det når fjärde eller i alla fall tredjegrad då det kostar samhället riktigt jävla mycket att vårda.

De betalda troll och de nyttiga idioter som låtsas tycka detta är bra, eller för korkade för att inte förstå att det är dåligt (men vara helt hjärndöd ska ha lov å framföra fordon?!), det stannar inte där. Det innebär att ditt läkarbesök blir politisk. Tycker läkaren inte om dig, kan han förstöra ditt liv. Varje gång du är sjuk eller behöver vård, så kan ditt körkort dras in. NU är det bara om du inte följer sharia-gränser på alkohol (på pappret). För cirka 50-tal dödsfall per år. Det är sådan dragonisk och samhällsomstörtande förtryck av befolkningen för något så litet att det är skrattretande.
Det är heller inte bara nu när det är en extremt inkompetent regering och småond regering. När det kommer en ännu ondare regering är hela ditt hälsoregister snabbt i händerna på gestapo. Det kan gå så jävla snabbt, och "mjuka upp" folket med sådana här lagar luktar som ett planerat totalt maktövertagande är planerat inom 10 år. Har vi nästan inga rättigheter när vi blir av med de sista kommer vi inte protestera, eller kanske inte ens märka det.

Om man nu ska rollspela och låtsas att det bara handlar om alkohol och de faktiskt vill skydda trafikanter. Rattfyllerister skiter för fan i om de har körkort. Hade jag blivit av med körkortet för att jag varit hos läkaren hade jag också skitit i det, hade tappat all respekt för trafikreglerna som har så hög respekt i Sverige, där är jag inte ensam. Kört på utan körkort. Ska vi ha maktfullkomliga bananrepublikledare så får man anpassa sig och bli en bananrepublikmedborgare.

- Personlig frihet tas bort.
- Rättssamhället urholkas.
- Du straffas utan att begått brott.
- Tillit till läkare och vården försvinner helt.
- Kostnaden för vård ökar, då förebyggande och tidigt sök för vård kommer minska och väntas till sjukdomen är kraftig, svårbehandlad, och dyr.
- Tillit till stat försvinner för alla tänkande människor.
- Högtillitssamhället raseras.
- Respekten för regler på vägarna urholkas.

Alltså vi bara måste ha agenter betalda av utländsk makt i myndighetspositioner för att sådan här tydligt subversiva förslag ens kan komma förbi tankelek-stadiet.
Vem på Transportstyrelsen har kommit med detta förslaget?
2025-03-11, 18:32
Medlem
Citat:
Om jag förstått Transportstyrelsen rätt så har det att göra med att man utgör en ökad risk i trafiken om man "överkonsumerar alkohol". Och en av deras huvuduppgifter (från instruktion och regeringen) är att öka trafiksäkerheten (och minska antalet olyckor).

Gränsen på 0,3 PEth och tillvägagångssättet kan väl anses vara märkligt om man vill, men principen bakom systemet är rätt klar och logisk. Så upplever jag det i alla fall.

Men nu hoppar jag av den här tråden, jag har varken lust eller intresse av att bli nån jävla måltavla för alla som irriterade på Transportstyrelsen. Kontakta dem istället, eller nån lokalpolitiker.

Du har helt rätt och jag säger inget om att man tar körkort från alkisar, även om de aldrig kört på fyllan. Problemet som jag ser det är två.

För det första diskuteras säkerheten i provsvaren, dvs visar de verkligen 0,3 osv. För det andra så anser inte socialstyrelsen att 0,3 är en överkonsumtion, men däremot en riskkonsumtion. Dvs dricker man det som behövs för att ha ett värde på 0,3 (om nu värdet är tillförlitligt) så anser inte socialstyrelsen att man är alkis men att man kanske dör 3 år tidigare än en helnykterist. Om det stämmer att 1,5 flaska vin i veckan (dvs 8 glas i veckan mao ett om dagen till middagen och så ett extra glas i soffan på lördagskvällen) kan ge 0,3 ja då skulle ju bara Frankrikes alla muslimer ha körkort i det landet och samma sak i Italien, UK osv.
2025-03-11, 18:34
Medlem
Citat:

Här får du två exempel på riktiga rattfyllon som hänt i verkligheten och inte har nånting alls med peth-värden så sett att göra.

1: Kille i tjugoårsåldern som så gott som aldrig dricker alkohol men denna kvällen gör han det och bråkar med sin tjej och blir knäpp, kör iväg med sin bil och smäller. Hade förmodligen blåst 0,00 i peth dagen innan. Hänt i verkligheten, olyckans omfattning irrelevant.

2: Kille som gillar köra bil men aldrig haft körkort, socialfall och taskig ekonomi, brukar sno bilar och ha för vana att alltid köra full, han är rädd att bli stoppad av polisen så därför han måste vara full när han kör ifall han blir stoppad av polisen. Suttit för rattfylleri åtskilliga gånger men det har ju inte stoppat han ändå. Hade han blåst peth-mätaren i botten hade det inte spelat någon roll.

Ironiskt nog orsakade han aldrig någon/några allvarliga olyckor, (idag finns han inte kvar).

Så ser verkligheten ut.
2025-03-11, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
för 539 kr kan du beställa ett eget PEth test och få det analyserat privat.

https://www.testmottagningen.se/tester/ovriga/peth/
Jag har inga problem med PEth värdet, möjligen transportstyrelsen. Och jag dricker sparsamt. Två tre folköl om dan. Det är mina värden som är kopplade till blodtrycket som är intressanta. Det tänker jag fixa i Finland framöver då jag har rätt till receptförnyelse där.

Den svenska allmänna vården ska heller inte behöva agera angivare till transportstyrelsen
som inte har med att göra om jag dricker bärs eller inte. Bara i Sverige händer sånt.
2025-03-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deddd

Vem på Transportstyrelsen har kommit med detta förslaget?

Jag undrar också? Dom måste ju kunna stå upp för det dom säger och gör, och motivera det med saklig grund så att "vi med lägre iq kan förstå".

Flashback när det är som bäst! Fram med namnen nu!
2025-03-11, 18:51
Medlem
haresEars avatar
Kan man inte dra stat/läkare inför rätta. Det kan inte finnas lagligt stöd i det här eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in