2025-03-11, 16:57
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är givetvis helt orimligt att införa kraftiga begränsningar i människors rättigheter baserat på något man ”ponerar” och som dessutom har svag vetenskaplig evidens.

Det var inte det som var frågan.

Frågan var vilken din lösning skulle vara, för att få bort "alkohol-överkonsumerande riskfaktorer" från trafiken. Så rättsäkert som möjligt, förstås.

Det är ingen mänsklig rättighet att kröka så att man blir en riskfaktor och sen utsätta andra människor för fara genom att ändå köra bil. Eller tycker du faktiskt att det är en "rättighet"?
2025-03-11, 17:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Frågan var vilken din lösning skulle vara, för att få bort "alkohol-överkonsumerande riskfaktorer" från trafiken. Så rättsäkert som möjligt, förstås.

Det är ingen mänsklig rättighet att kröka så att man blir en riskfaktor och sen utsätta andra människor för fara genom att ändå köra bil. Eller tycker du faktiskt att det är en "rättighet"?
Det är inte ämnet för tråden och inget som jag avser att diskutera. Jag kan dock säga att det givetvis behövs ett gediget vetenskapligt underlag som grund för en sådan diskussion. Det är inget som hittills har framförts.
2025-03-11, 17:05
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:

Frågan kommer man inte undan.

"Det är ingen männsklig rättighet att XXX" är slappt och används när det passar men är ingen princip. Bara slöa inlägg från trubbiga verktyg.

Klart man måste borra ner sig i botten principiellt om vad detta innebär.

Om det gäller alkohol och trafik. Vad gäller denna princip mer för?
2025-03-11, 17:10
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om man inte tänker längre och djupare på konsekvenserna så blir det inte en "svår fråga".

Men om man gör det. Tänker lite längre och djupare vad det får för konsekvenser vad gäller alkohol. Och, om man har principer, i andra företeelser.

När begår man brott?

När man är potentiellt är kapabel till det? Som när man har druckit tidigare. Eller har gjort något annat tidigare som kan korrelera med brott.

Detta är väldigt slirigt och öppnar upp för en massa fall då man kan dra in rättigheter mer eller mindre godtyckligt.
Nu är jag ingen anhängare av nåt totalitärt samhälle, men bilkörning är väl ingen ingen "rättighet". Per definition, eftersom man ansöker om att få lov att köra bil, efter att ha gått tillbörlig utbildning och klarat av kompetensprov.

I övrigt håller jag med dig, i princip. "Frihet under ansvar" skulle kunna vara mitt favoritmotto. I det här fallet då "rättigheter under ansvar". Men frågan är vad man gör med dom som inte tar sitt ansvar? Och vad ÄR ansvaret i det här fallet, att man håller sig under PEth-värde som Transportstyrelsen fastslagit eller att man inte överhuvudtaget kör bil när man vet eller misstänker att ens köregenskaper är nedsatta?
2025-03-11, 17:18
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Nu är jag ingen anhängare av nåt totalitärt samhälle, men bilkörning är väl ingen ingen "rättighet". Per definition, eftersom man ansöker om att få lov att köra bil, efter att ha gått tillbörlig utbildning och klarat av kompetensprov.

I övrigt håller jag med dig, i princip. "Frihet under ansvar" skulle kunna vara mitt favoritmotto. I det här fallet då "rättigheter under ansvar". Men frågan är vad man gör med dom som inte tar sitt ansvar? Och vad ÄR ansvaret i det här fallet, att man håller sig under PEth-värde som Transportstyrelsen fastslagit eller att man inte överhuvudtaget kör bil när man vet eller misstänker att ens köregenskaper är nedsatta?
Ta åldrandet. Läkare är skyldiga att rapportera när någon har nedsatt förmåga och kan innebära indraget körkort. Ska man strama till det ännu mer?

Ska man dra in körkort för alla över, säg 70, för att de är en förhöjd risk i trafiken?

Varför inte, det är ju ändå ingen "rättighet att ha körtkort". Dra in kortet det bara!

Spelar ingen roll att just denna individ är klar i knoppen och aldrig gjort något fel för du är över 70. Så hit med körkortet!
2025-03-11, 17:22
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
"Det är ingen männsklig rättighet att XXX" är slappt och används när det passar men är ingen princip.

Korrekt. Ta bort "mänsklig", det slank med i misstag. Det är ingen rättighet att få köra bil, det är ett lov man kan få från Transportstyrelsen, under vissa förutsättningar (lämplighet, utbildning, prov).

Omvänt är det alltså inte så att någons rättigheter blir påtrampade ifall det lovet, ens körkort, dras in för att Transportstyrelsen gör bedömningen att man utgör en fara för trafiken.

Bara så att man inte använder för slappa termer för vad det är fråga om...
2025-03-11, 17:27
Medlem
Helt rätt nu får vi bort alla alkisar som dricker nån gång i månaden att köra bil. Samma regler som för drogtestning ska det vara! hittar man minsta spår ska det vara kört
2025-03-11, 17:29
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ta åldrandet. Läkare är skyldiga att rapportera när någon har nedsatt förmåga och kan innebära indraget körkort. Ska man strama till det ännu mer?

Ska man dra in körkort för alla över, säg 70, för att de är en förhöjd risk i trafiken?

Varför inte, det är ju ändå ingen "rättighet att ha körtkort". Dra in kortet det bara!

Spelar ingen roll att just denna individ är klar i knoppen och aldrig gjort något fel för du är över 70. Så hit med körkortet!
Hittills har politiken och den ansvariga myndigheten inte valt att strama åt det ytterligare. I övrigt förstår jag inte varför du frågar mig.

Nej, man ska dra in körkortet för de över 70 som utgör en förhöjd risk i trafiken. Oberoende av ålder, faktiskt.

Om det finns en orsak, ja. Som t.ex. att man dricker en jädrans massa alkohol över en längre tid.

Det har inget med "fel" att göra, såvitt jag vet har det bara med trafiksäkerhet att göra. Är det förresten inte samma med att bli ertappad med att köra alkoholpåverkad, drogpåverkad eller för fort? Straffet man får är böter, körkortet dras in för att man (bevisligen) utgör en förhöjd risk i trafiken.
2025-03-11, 17:33
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Korrekt. Ta bort "mänsklig", det slank med i misstag. Det är ingen rättighet att få köra bil, det är ett lov man kan få från Transportstyrelsen, under vissa förutsättningar (lämplighet, utbildning, prov).

Omvänt är det alltså inte så att någons rättigheter blir påtrampade ifall det lovet, ens körkort, dras in för att Transportstyrelsen gör bedömningen att man utgör en fara för trafiken.

Bara så att man inte använder för slappa termer för vad det är fråga om...
Nej, man kan inte ta bort "mänsklig rättighet" från ditt argument. Du skrev det, det "slank" inte ur dig som du säger, du valde det. Du skrev det. Stor skillnad. Men nu försöker du ducka för att det inte passar din principlösa argumentation.

Så återkom med ett inlägg där du står för vad du säger.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2025-03-11 kl. 17:39.
2025-03-11, 17:40
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Nej, man kan inte ta bort "mänsklig rättighet" från ditt argument. Du skrev det, det "slank" inte ur dig som du säger, du valde det. Du skrev det. Stor skillnad. Men nu försöker du ducka för att det inte passar din principlösa argumentation.

Så återkom med ett inlägg där du står för vad sagt.

Japp, och det är nu korrigerat. Det borde iofs vara rätt självklart att körkort inte är en mänsklig rättighet, men nu är det fixat. Och jag kan förstås också korrigera min egna argument.
2025-03-11, 17:48
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Japp, och det är nu korrigerat. Det borde iofs vara rätt självklart att körkort inte är en mänsklig rättighet, men nu är det fixat. Och jag kan förstås också korrigera min egna argument.
Borde det? Du tyckte inte det för en stund sedan. Men du tyckte det för en lite längre stund sedan.

Kort sagt: du vet inte vad du tycker och står för.

Varför ska man bry sig om någon som går från något så stort som att "mänskliga rättigheter" gäller till att de inte gäller inom loppet av fem minuter?

Varför lyssna på någon som inte har några principer?
2025-03-11, 17:49
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Borde det? Du tyckte inte det för en stund sedan. Men du tyckte det för en lite längre stund sedan.

Kort sagt: du vet inte vad du tycker och står för.

Varför ska man bry sig om någon som går från något så stort som att "mänskliga rättigheter" gäller till att de inte gäller inom loppet av fem minuter?

Varför lyssna på någon som inte har några principer?

Ja, det kan du fundera på.

Lycka till!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in