Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
Ta åldrandet. Läkare är skyldiga att rapportera när någon har nedsatt förmåga och kan innebära indraget körkort. Ska man strama till det ännu mer?
Ska man dra in körkort för alla över, säg 70, för att de är en förhöjd risk i trafiken?
Varför inte, det är ju ändå ingen "rättighet att ha körtkort". Dra in kortet det bara!
Spelar ingen roll att just denna individ är klar i knoppen och aldrig gjort något fel för du är över 70. Så hit med körkortet!
Hittills har politiken och den ansvariga myndigheten inte valt att strama åt det ytterligare. I övrigt förstår jag inte varför du frågar mig.
Nej, man ska dra in körkortet för de över 70 som utgör en förhöjd risk i trafiken. Oberoende av ålder, faktiskt.
Om det finns en orsak, ja. Som t.ex. att man dricker en jädrans massa alkohol över en längre tid.
Det har inget med "fel" att göra, såvitt jag vet har det bara med trafiksäkerhet att göra. Är det förresten inte samma med att bli ertappad med att köra alkoholpåverkad, drogpåverkad eller för fort? Straffet man får är böter, körkortet dras in för att man (bevisligen) utgör en förhöjd risk i trafiken.