2025-03-11, 07:47
Medlem
Man borde alltid använda den senaste tekniken annars är man en pappskalle.

Resultaten kommer ändån skilja sig bland låg begåvade och hög begåvade, även när de använder ai till sina test.

Ai kan analysera testen efteråt och utvärdera dem.
Citera
2025-03-11, 08:51
Medlem
Det är inte så lätt att fuska med AI, såvida det handlar om lite mer komplexa frågeställningar vilket det förmodligen är på dessa hemtentor. Om du förväntas skriva långa analytiska stycken så är det inte bara att be AI:n att göra det. Det kommer bli dåligt om du inte har en förståelse för ämnet. Den kan rentav ge felaktiga svar, så därför är det viktigt att kontrollera allt. Däremot kan den givetvis vara väldigt behjälplig om du redan är inläst på ämnet. Att få en hemtenta och inte ha läst en rad och bara mata in frågorna i ChatGPT kommer inte bli bra.

Ser däremot inte vari fusket ligger om man ber AI:n spotta ut ett svar på en fråga med hänvisning till källor. Man kontrollerar i efterhand att faktan i källan är korrekt, och sedan skickar man in svaret som rättas. Vad är skillnaden mellan det och att plugga som vanligt? Man börjar bara i en annan ände, man får svaret först och kollar upp faktan efter, istället för det omvända.
Citera
2025-03-11, 16:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Fusk och fusk, jag tror att alla är medvetna om att studenter använder AI-tjänster numera för att söka information, fixa utkast på uppgifter etc., så det ligger mer på skolorna att utforma uppgifterna på ett sånt sätt att de bygger på en djupare förståelse snarare än att bara rabbla upp fakta (vilket man inte nödvändigtvis lär sig särskilt mycket av ändå).
Citera
2025-03-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Linnéuniversitetet ligger i Småland, och är i paritet med Borås högskola. Går typ bara utbytesstudenter och lågintelligenta svenskar från bruksorter där. Jag var där och festade en helg vid insparken 2022 då en polare med skitdåliga betyg hade kommit in på lärarprogrammet.

Helvete vad många kufar och lösa människor. Men en rätt fin stad i övrigt.

Man anar att du inte är från Sverige, för du vet nog inte vilken stad du faktiskt besökt!
Citera
2025-03-11, 18:04
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Ai kan analysera testen efteråt och utvärdera dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Fast hur kan de säkert veta att studenter använt AI? Det syns såklart på texten som är generisk men hur ska man bevisa det om studenten inte erkänner?

Fungerar inte våra plagiatkontrollsystem?

Nej, befintliga plagiatkontrollsystem som t.ex. Ouriginal kan inte hitta AI-texter! Originaltexter skrivs varje gång en person använder en chatbot så det är inget plagiat i vanlig mening. Däremot finns det mjukvara som påstår sig känna igen AI-skriven text.

https://internt.slu.se/stod-service/utbildning/pedagogiskt-och-digitalt-stod/ai-i-hogre-utbildning/ai-och-fusk/

Kan Canvas upptäcka ChatGPT?
Svaret är nej. Canvas kan inte själv upptäcka om du använder ChatGPT eller inte.

https://undetectable.ai/blog/sv/kan-canvas-upptacka-chatgpt/

Här erkänner också Linneuniversitetet helt öppet att deras eget system, Urkund, inte ens kan upptäcka fusk!

Texts generated by ChatGPT are not flagged by the software that is used by higher education institutions to discover plagiarism. The reason for this is that the tool creates entirely new texts.

The plagiarism check we use today does not work. Urkund cannot discover this. We have tested and it seems it is not a good method for detecting AI-generated texts”, says Alhgren, senior lecturer at the Department of Computer Science and Media Technology.

https://lnu.se/en/meet-linnaeus-university/current/news/2022/nytt-ai-verktyg-paverkar-studier-och-examinationer/
Senast redigerad av Moksha 2025-03-11 kl. 18:12.
Citera
2025-03-11, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man anar att du inte är från Sverige, för du vet nog inte vilken stad du faktiskt besökt!

Är du dum i huvudet, min svenske vän? Linnéuniversitet ligger i Småland. Att något är "i paritet med någonting" betyder inte att det ligger i närheten, utan på samma nivå.

Jag är trespråkig och sopar mattan med dig på ditt modersmål, min vän! Aj fy fan.
Citera
2025-03-12, 09:01
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Rent av brottsligt?

Så fuskar vi med AI utan att åka fast

”Efter att ha hört studenternas erkännanden om att de använder AI för att fuska under utbildningen uttrycker hon att hon inte är förvånad.”

– Det är tråkigt om det leder till en ojämställdhet inom utbildningar skulle jag säga. Att det uppfattas som att man kan ta en genväg genom att använda AI för att komma igenom en utbildning.

Trots det tror de studenter som SVT pratar med att de flesta som fuskar klarar sig. De berättar att de själva använder AI vid hemtentor och att de långtifrån är ensamma om det.

2 filmer finns i länken!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/studenter-berattar-for-svt-sa-fuskar-vi-med-ai-utan-att-aka-fast

Hur ska universitet hantera AI?

Vad blir konsekvenserna av att studenter inte lär sig något på sin utbildning?

Hur kan Linneuniversitetet blunda för att deras studenter medvetet fuskar?

Varför fortsätter man med hemtentamen?

Går på Chalmers högskola. AI är explicit tillåtet i vissa fall, exempelvis programmering. De har istället snäppt upp nivån något då insikten är att AI ändå kommer vara en del av framtiden för en programmerare, så lika bra att lära sig. Claude är fantastisk, och har lagt kanske 3 timmar på en slutuppgift som annars skulle ha tagit mig 15
Citera
2025-03-26, 10:10
Medlem
Mokshas avatar
Ny uppföljning från SVT.

Otroligt dum video bara.
Naiv reporter tycker jag.

Reportern ska lösa en uppgift inom matematik. Exakt det som är svårast att fuska inom när det kommer till AI.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/har-forsoker-reportern-losa-hela-hemtentan-med-ai-se-om-fusket-lyckas
Citera
2025-03-26, 10:17
Medlem
f30malmos avatar
Chat gpt kan gissa ganska bra om en text är AI eller inte. Den har aldrig haft fel när jag gett den textexempel. Däremot tror jag inte AI är dåligt att använda när man studerar, jag använder den mycket för att diskutera frågor med den, fråga efter exempel och strukturera studierna, och den sparar mig mycket tid genom detta, fast jag skriver uppgifterna på egen hand.
Citera
2025-03-26, 10:30
Medlem
TELAVIV91s avatar
Gillar hemtentamen som ide men med grok och chatgpt är den död.
Salstentor, seminarier och laborationer är det som gäller i fortsättningen
Citera
2025-03-26, 10:41
Medlem
AndersPersson99s avatar
Hemtentor!!!????

Vad i helvete. Vilket jävla skämt det här landet är. Lägg ner hela lärosätet och ge alla sparken. Totalt slöseri med mina skattepengar.
Citera
2025-04-04, 22:11
Medlem
Nja hemtentor är ganska skönt som distansstudent då man slipper att använda pengar och tid på att resa.

Vet en hemtenta jag skrev vid just lnu där examinator misstänkte att flera fuskat med AI, pga att de inte använde terminologin i artiklarna det skulle utgås ifrån. Ingen blev dock anmäld för fusk då han inte ansåg sig kunna bevisa någonting. Det tycker jag var lite slappt, de kunde väl ha gått vidare med muntligt förhör eller underkännande av uppgiften eller tentamen.

Rent allmänt tror jag att det är bra att kombinera inlämningsuppgifter/hemtentor med muntliga förhör, då åker fuskarna dit när de inte kan förklara sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in