2025-03-10, 23:30
Medlem
Mokshas avatar
Rent av brottsligt?

Så fuskar vi med AI utan att åka fast

”Efter att ha hört studenternas erkännanden om att de använder AI för att fuska under utbildningen uttrycker hon att hon inte är förvånad.”

– Det är tråkigt om det leder till en ojämställdhet inom utbildningar skulle jag säga. Att det uppfattas som att man kan ta en genväg genom att använda AI för att komma igenom en utbildning.

Trots det tror de studenter som SVT pratar med att de flesta som fuskar klarar sig. De berättar att de själva använder AI vid hemtentor och att de långtifrån är ensamma om det.

2 filmer finns i länken!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/studenter-berattar-for-svt-sa-fuskar-vi-med-ai-utan-att-aka-fast

Hur ska universitet hantera AI?

Vad blir konsekvenserna av att studenter inte lär sig något på sin utbildning?

Hur kan Linneuniversitetet blunda för att deras studenter medvetet fuskar?

Varför fortsätter man med hemtentamen?
Senast redigerad av Moksha 2025-03-10 kl. 23:40.
Citera
2025-03-10, 23:44
Medlem
Mokshas avatar
Mycket problem på Linneuniversitetet tydligen!

Från 2023

Fler studenter låter chattboten skriva hemtentan

https://www.sverigesradio.se/artikel/kravs-mycket-av-lararen-for-att-avsloja-ai-fuskande-studenter

Från januari 2024

På Linnéuniversitetet väljer man att ha kvar hemtentan trots att risken för AI-fusk är stor.

https://www.sverigesradio.se/artikel/trots-risk-for-ai-fiffel-hemtentan-stannar-vill-inte-fuska

Från februari 2024

Men på Linnéuniversitet är ledningen inte orolig – där får studenterna fortfarande examineras med hemtentor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/trots-risken-for-ai-fusk-linneuniversitetet-fortsatter-med-hemtentor

Tydligen är universitetet extremt medvetna om det här – utan att agera!

Jättevåg av misstänkt AI-fusk på Linnéuniversitetets sommarkurser

Linnéuniversitet är det lärosäte som haft flest anmälningar om fusk under 2024 – majoriteten av dem handlar om fusk under sommarkurser.

Denna nyhet från 2024:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/jattevag-av-misstankt-ai-fusk-pa-linneuniversitetets-sommarkurser

Endast mellan 4-10 veckor avstängning när man väl blivit påkommen!

Wow. Måste vara öppet mål för studenterna!? 😂

Åtta studenter stängs av i en månad för plagiat i hemuppgifter och två studenter straffas för att ha använt AI, en av de stängs av i tio veckor

https://www.sverigesradio.se/artikel/tio-studenter-pa-linneuniversitetet-stangs-av-for-fusk
Senast redigerad av Moksha 2025-03-10 kl. 23:55.
Citera
2025-03-10, 23:58
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Fast hur kan de säkert veta att studenter använt AI? Det syns såklart på texten som är generisk men hur ska man bevisa det om studenten inte erkänner?
Citera
2025-03-11, 00:29
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Fast hur kan de säkert veta att studenter använt AI? Det syns såklart på texten som är generisk men hur ska man bevisa det om studenten inte erkänner?
Det är nog inte helt osannolikt att många tjänster lämnar fingeravtryck i sin text.

Hur de ser ut vet jag inte, men jag tror att att det sker.

Det kan vara ett komma i en mening, en diskret men ovanlig felaktighet, frekvenser av ordval m.m
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-03-11 kl. 00:33.
Citera
2025-03-11, 00:33
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det är nog inte helt osannolikt att många tjänster lämnar fingeravtryck i sin text

Jo, fast om en student skapar en text med hjälp av AI och sedan skriver om den i ett annat verktyg och omarbetar och lägger in egna referenser med sid-anvisningar.. Hur ska man bevisa det?
Citera
2025-03-11, 00:36
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jo, fast om en student skapar en text med hjälp av AI och sedan skriver om den i ett annat verktyg och omarbetar och lägger in egna referenser med sid-anvisningar.. Hur ska man bevisa det?
Jag har ingen aning, men skaparna lär ha det

Personligen hade jag gärna lagt in markörer av den typen, men jag kan inte tala för alla
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-03-11 kl. 00:40.
Citera
2025-03-11, 01:02
Avslutad
Linnéuniversitetet ligger i Småland, och är i paritet med Borås högskola. Går typ bara utbytesstudenter och lågintelligenta svenskar från bruksorter där. Jag var där och festade en helg vid insparken 2022 då en polare med skitdåliga betyg hade kommit in på lärarprogrammet.

Helvete vad många kufar och lösa människor. Men en rätt fin stad i övrigt.
Citera
2025-03-11, 01:30
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag har ingen aning, men skaparna lär ha det
Nä det LÄR de inte ha.
Citera
2025-03-11, 06:30
Medlem
manfalangs avatar
Ser egentligen inte problem, stäng av de som fuskar så är problemet löst. Dessutom studenter som fuskar tar aldrig ut examen ändå och i slutändan så drabbar det bara studenten själv med CSN-lån och kunskaper som man kunna lära sig på biblioteket gratis.
Citera
2025-03-11, 06:34
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Vad innebär egentligen fusk med ai?
Att be ai förklara begrepp och vara mentor?
Citera
2025-03-11, 06:35
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Att be ai förklara begrepp och vara mentor? Eller bara om man låter AI skriva texten?
Citera
2025-03-11, 06:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Att be ai förklara begrepp och vara mentor? Eller bara om man låter AI skriva texten?

Jag tror det är del två av ditt påstående som räknas som fusk.
Borde vara rätt lätt att se om en elev fuskat, har tidigare prov och uppgifter innehållit mängder med stavfel, fel meningsbyggnad osv och helt plötsligt så lämnas det in en uppgift där stavningen är perfekt, mängder med svåra ord som eleven själv säkerligen inte ens vet att de finns osv.

Kör vidare med detta men lägg till en muntlig del där läraren ställer tio frågor om den skrivna texten och sen stäng av och avsluta alla möjligheter till CSN för all framtid om man upptäcker att eleven fuskat.
Straffen måste höjas även här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in