2025-03-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du har svårt att läsa svenska?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Absolut inte.

När jag läst "galenskaperna" i det du länkar till så tror jag på att det finns individer på transportstyrelsen som följer eu-direktiven och också återkallar körkort utfrån dessa premisser. Märklig värld vi lever i.
2025-03-11, 09:27
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Låter bra tycker jag, missbrukare ska inte vara i trafiken då de är opålitliga
Missbrukare, hur svennebanan får man bli? .
2025-03-11, 09:36
Medlem
Totiuss avatar
Igår publicerade Transportstyrelsen följande information på sin webbplats:
2025-03-10: Förtydligande – alkohol och återkallelser av körkort
Flera medier har under den senaste tiden rapporterat om Transportstyrelsens arbete med att pröva och återkalla körkort med anledning av misstänkt alkoholmissbruk eller alkoholöverkonsumtion hos körkortsinnehavare. Rapporteringen har i viss utsträckning varit missvisande och onyanserad, och Transportstyrelsen ser därför ett behov av att förtydliga hur reglerna ser ut.
[…]
I den bild som spridits har det påståtts att Transportstyrelsen likställer sin definition av ”missbruk” med Socialstyrelsens definition av ”riskbruk”. Det motsvarar 10 standardglas i veckan (120 gram ren alkohol). För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan. Det är en stor skillnad.
[…]
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Denna information ger en helt annan bild än artikeln i Aftonbladet i trådstarten. Antingen har Aftonbladet eller Transportstyrelsen helt fel. Jag kan inte bedöma vilket.
2025-03-11, 09:40
Medlem
Mikaelias avatar
Nästa gång jag är hos läkaren och de ber mig om blodprov blir det att fråga vilka blodprov de ska ta och varför. Myndigheter behöver inte och ska inte veta vad jag har i mitt blod. Piratpartiet behövs mer än någonsin i det överförmyndarsamhälle vi lever i.
2025-03-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Nästa gång jag är hos läkaren och de ber mig om blodprov blir det att fråga vilka blodprov de ska ta och varför. Myndigheter behöver inte och ska inte veta vad jag har i mitt blod. Piratpartiet behövs mer än någonsin i det överförmyndarsamhälle vi lever i.

Du har även rätt att motsätta dig att de sparar ditt blod för forskning etc.
2025-03-11, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Denna information ger en helt annan bild än artikeln i Aftonbladet i trådstarten. Antingen har Aftonbladet eller Transportstyrelsen helt fel. Jag kan inte bedöma vilket.

Damage control. Man ser hur illa det ser ut (och är).

Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Nästa gång jag är hos läkaren och de ber mig om blodprov blir det att fråga vilka blodprov de ska ta och varför. Myndigheter behöver inte och ska inte veta vad jag har i mitt blod.

Läkare är inte en myndighet, men det är däremot polisen, som kan tvinga dig att avge kroppsvätskor.

Medicinmännen kan uppge ett svepskäl, att man vill mäta lipidnivåer, och så "råkar" man bara ta ett PEth-test vid sidan av. Som man sedan postar till Transportstyrelsen utan att berätta det för dig.
2025-03-11, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus

Nä, det kan undanröjas på en eftermiddag i riksdagen. Var väl ett tag sedan nu, men PKU-test från tidigare årskullar sades vara fredade från sådan manipulation, men skulle plötsligt ingå i snutens trålning av svenskens biodata, på samma sätt som topsande hit och dit för alla möjliga brott och ickebrott.
2025-03-11, 09:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Igår publicerade Transportstyrelsen följande information på sin webbplats:
2025-03-10: Förtydligande – alkohol och återkallelser av körkort
Flera medier har under den senaste tiden rapporterat om Transportstyrelsens arbete med att pröva och återkalla körkort med anledning av misstänkt alkoholmissbruk eller alkoholöverkonsumtion hos körkortsinnehavare. Rapporteringen har i viss utsträckning varit missvisande och onyanserad, och Transportstyrelsen ser därför ett behov av att förtydliga hur reglerna ser ut.
[…]
I den bild som spridits har det påståtts att Transportstyrelsen likställer sin definition av ”missbruk” med Socialstyrelsens definition av ”riskbruk”. Det motsvarar 10 standardglas i veckan (120 gram ren alkohol). För att uppnå gränsvärdet 0,3 i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan. Det är en stor skillnad.
[…]

Det spelar egentligen inte någon roll var man lägger gränsen och hur mycket alkohol transportstyrelsen anser att man kan dricka per vecka och fortfarande ha körkort. Transportstyrelsen skall ge fan i hur mycket alkohol någon dricker så länge de inte kör bil påverkade av alkohol.

Det är klart att det är större risk att en person kör packad om de är alkisar men på samma sätt är det större risk att någon kör för fort om de har en snabb bil. Man skall ju inte bli av med körkortet för att man riskerar att göra fel, man skall bli av med det om man har gjort något fel.
2025-03-11, 09:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det spelar egentligen inte någon roll var man lägger gränsen och hur mycket alkohol transportstyrelsen anser att man kan dricka per vecka och fortfarande ha körkort. Transportstyrelsen skall ge fan i hur mycket alkohol någon dricker så länge de inte kör bil påverkade av alkohol.

Det är klart att det är större risk att en person kör packad om de är alkisar men på samma sätt är det större risk att någon kör för fort om de har en snabb bil. Man skall ju inte bli av med körkortet för att man riskerar att göra fel, man skall bli av med det om man har gjort något fel.
Det håller jag med om MEN debatten behöver hållas på en saklig nivå. Det är så stor skillnad mellan det som Aftonbladet och Transportstyrelsen skriver att debatten blir helt skruvad.
2025-03-11, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Ok, så ju fattigare du blir så kommer du till.en nivå där du kommer begå brott för att skaffa cash. Då borde man bli inlåst och alt få fotboja kvällstid till att börja med och sen även skaka galler dygnet runt. Eller om du jobbar med ekonomi eller med pengar eller värdesakar (mynt, guld, klockor, väskor, bilar,) borde du enses inte vara lämplig att göra det och förlora jobbet.
Sverige är fucked up!

Vad fan svamlar du om?
2025-03-11, 10:20
Medlem
White-Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus

När dom tog blod av mig fick jag frågan om dom fick ta extra för att få forska på, så jag tror inte dom tar blod och forskar utan att säga nånting. Men kan ha fel
2025-03-11, 10:31
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det håller jag med om MEN debatten behöver hållas på en saklig nivå. Det är så stor skillnad mellan det som Aftonbladet och Transportstyrelsen skriver att debatten blir helt skruvad.
Problemet är att det inte är så enkelt att man kan säga att x antal glas leder till x värde på PEth-testet. Det varierar i stor grad från person till person (kroppsvikt och så vidare) och dessutom varierar det också beroende på hur man dricker, ett stort antal enheter på samma gång ger högre PEth-värde än ett mindre antal utspritt över flera tillfällen till exempel.

Därför tycker jag att det viktiga är att debatten hamnar på nivån: "Är det överhuvudtaget rimligt att bli av med körkortet utan att man kan bevisa att man har misskött sig?". Det är nämnligen lite skit samma om Aftonbladets eller transportstyrelsens siffor stämmer, principen borde ändå vara att man inte tar körkortet av någon som riskerar att missköta sig utan att man bara tar det av de som faktiskt missköter sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in