2025-03-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det finns knappt några kvinnliga golvläggare.

Ja, i ditt hemland är det säkert så att golvläggning tillhör techbranschen, men så är det inte i Sverige
Citera
2025-03-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Nja inte fasen har jag sett inlägg från förskolor att det är en extremt brist på män. Kan du isf länka mig dit?

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.1b1d393819324610c374c564/1732523501881/M%C3%A4n%2520i%2520f%C3%B6rskola%2520och%2520friti dshem.pdf
Citera
2025-03-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Jävligt konstigt isåfall hur alla företag som idag omsätter miljarder sek eller dollar bestod oftast av 3-4 män med kompetens. Syftar på Mojang, Klarna och Spotify.

Jag har jobbat på både Klarna och Spotify, vilka båda två är företag som arbetar extremt mycket med diversifiering och att ta in kvinnor på sina techavdelningar. Kanske en bidragande faktor till varför de varit så framgångsrika?
Citera
2025-03-11, 12:01
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
https://www.lansstyrelsen.se/download/18.1b1d393819324610c374c564/1732523501881/M%C3%A4n%2520i%2520f%C3%B6rskola%2520och%2520friti dshem.pdf

Om du läser projektbeskrivningen (från 2002 ) ser du att det var "MIB", en mansgrupp, som organiserade och pushade.

Finns det något från de senaste 20 åren kanske där det inte är en weird grupp med särintresse som genomför en studie, som du kan hitta?
Citera
2025-03-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel

En homogen grupp är i sin definition mer likriktad än en blandad grupp.
Grupper som är könsblandade är både effektivare än homogena grupper samt skapar också mer nöjda arbetare.
Allt från styrelser till arbetsgrupper vinner på en balans mellan kön. Iaf enligt studier på effektivitet och nöjdhet.
Länken nedanför är en internetsökning på ämnet.
https://www.weforum.org/stories/2015/03/what-gender-mix-creates-the-happiest-workplaces/
Citera
2025-03-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
De ska såklart enbart in i yrken med höga löner. Män ska helst enbart bara behålla arbeten som sopgubbar.

Att vi aldrig får någon forskning på varför inte fler män jobbar med högavlönade kvinnodominerade yrken beror på att det fortfarande ses som extremt svagt av män som skulle forska i att försöka öka jämställdheten för andra mäns gagn. Dessa män skulle ses som sexister för att de försöker ta något av kvinnor, samt att männen de försöker hjälpa skulle ses som svaga och hjälplösa, något som tar död på en mans respekt. Om något så skulle det forskas om varför män fortfarande förväntas att bära allt på sina egna axlar, annars ses de som ”incels”, eller bög om vi snurrar tillbaka tiden 20 år.

Tror ärligt talat att om samhället hade förväntat sig samma sak av kvinnor så hade vi haft en del sjukt starka kvinnor. Nackdelen är att de som inte pallar med trycket går ned i fördärv, likt en del män gör när de helt enkelt ger upp pressen.

Trots att Sverige stolt titulerar sig som en förebild vad gäller företagsamhet och entreprenörskap – med företag som Spotify, Klarna, H&M, IKEA och iZettle som internationella förebilder- har nya studier visat att endast en fjärdedel av Sveriges företagare än kvinnor. Det ger Sverige rankningen femte sämsta landet i EU vad gäller kvinnligt entreprenörskap.

Nämn gärna fem högavlönade kvinnodominerade yrken. Min poäng är att hade det funnits så hade det forskats på.

Kvinnor presterar bättre akademiskt än män.
Är det inte ett slöseri med kompetens att smarta kvinnor hellre jobbar med typiskt kvinnodominerade yrken än forskning och spetskompetens?
Citera
2025-03-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det finns många problem, och olika grader på problemet. Det som jag ser är ett problem är när det gäller utvecklingen av system, där kvinnors input avsaknas, och leder till applikationer där kvinnor missgynnas.

Det går att dra paralleller till forskning och sjukvård, där kvinnans medicinska historia fått mindre fokus, då man prioriterat män.

Det leder till ett slags ofrivilligt hinder

Statistiskt sett är variationen inom gruppen kvinnor större än variationen mellan grupperna kvinnor och män.

Dessutom tenderar tech-itresserade kvinnor vara mer lika gruppen män än medelsnittskvinnan
Citera
2025-03-11, 12:40
Medlem
bergsdals avatar
För killar med autism hatar kvinnor. Väldigt simpelt. Förstör grabb atmosfären när kvinnor är med i leken
Citera
2025-03-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Jag har jobbat på både Klarna och Spotify, vilka båda två är företag som arbetar extremt mycket med diversifiering och att ta in kvinnor på sina techavdelningar. Kanske en bidragande faktor till varför de varit så framgångsrika?

I princip all tillgänglig empiri sedan 50 år visar på fördelar med heterogena grupper över likriktade grupper, så det är smart att diversifiera eftersom fler perspektiv ger konkurrensfördelar.
Vissa typer av grupper sticker dock ut. I idrottsammanhang är likriktning i strategi nödvändigt för samarbete.
Finns hur mycket forskning som helst på gruppsykologi och dess dynamik.
Citera
2025-03-11, 12:46
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
.
Är det inte ett slöseri med kompetens att smarta kvinnor hellre jobbar med typiskt kvinnodominerade yrken än forskning och spetskompetens?
Jag tycker det bästa är om folk gör det de själva vill och trivs med, faktiskt.

Ju mer man talar om och erbjuder teknikämnen i skolan, desto mindre blir intresset från kvinnors håll för dessa.
Citera
2025-03-11, 12:49
Medlem
Folk tror att om man anställer folk som ser annorlunda ut på utsidan så uppnår man mångfald. De dömer alltså insidan efter utsidan.

Om jag får gissa så tror jag att dessa strategier i själva verket minskar mångfalden eftersom det skrämmer iväg dem som ogillar allt som har med woke och DEI att göra.
Citera
2025-03-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Om du läser projektbeskrivningen (från 2002 ) ser du att det var "MIB", en mansgrupp, som organiserade och pushade.

Finns det något från de senaste 20 åren kanske där det inte är en weird grupp med särintresse som genomför en studie, som du kan hitta?

Vet du, det finns en mängd material som du kan hitta själv utifrån de preferenser du sätter upp, det är väl inte mitt jobb att göra åt dig? Du efterfrågade liknande initiativ fast för män, det fick du. Det finns även exempel i tidigare inlägg avseende att locka män till välfärdsyrken. Vad som än presenteras kommer du tycka det är fel på nåt sätt. Du kan vara en gnäll-Pelle om du så gärna vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in