2025-03-11, 09:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel
Hälften av slutanvändarna är kvinnor.
Kvinnor i arbetslagen påverkar arbetsmiljön och mäns prestationer.
Kvinnor är ofta mer representativa. Etc.
Citera
2025-03-11, 09:26
Avslutad
Jag har anställt många till firman inom tech och jag kan säga att det går en skiljelinje någonstans strax under 40 år. Därunder är det ingen mening att anställa män längre, där är kvinnorna ca 200% mer kompetenta

Medan männen (pojkar) ofta är sjukskrivna eller håglösa.

Vi omsätter över miljard nu så det har inte gått smärtfritt, varje individ oavsett men eller kvinna måste finna sin roll, men det är mina generella observationer
Citera
2025-03-11, 09:28
Medlem
immenhusens avatar
Något som jag alltid har funderat över, är varför det aldrig ses som något problem i kvinnodominerade yrken, att det där saknas män. Men i mansdominerade yrken, skall kvinnor in till varje pris. Saknas de där, blir det automatiskt ett problem. Varför?

/AI
Citera
2025-03-11, 09:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2025-03-11, 09:29
Medlem
Att tillägga på mitt förra inlägg. Man kan undra vems ”problem” detta är.

Företagen/Tech-branschen verkar inte lida alls av detta, förutom att det såklart kan vara trevligt med fler kvinnor på en arbetsplats.

Så du får nog helt enkelt ställa frågan till de som förespråkar jämställdhet, fast en lite mer feministisk sådan, då dessa studier aldrig fokuserar på arbeten där män har det sämre.
Citera
2025-03-11, 09:32
Medlem
Finns inga problem.

Bara påhittad politik av Vänsterextrema Feminazis.

Tvärt om är många kvinnor inom IT just Vänsterextrema och passar inte in bland männen.

Sett många team på många företag med detta problem. En Feminazi som förstör hela gruppen.
Citera
2025-03-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Något som jag alltid har funderat över, är varför det aldrig ses som något problem i kvinnodominerade yrken, att det där saknas män. Men i mansdominerade yrken, skall kvinnor in till varje pris. Saknas de där, blir det automatiskt ett problem. Varför?

/AI

De ska såklart enbart in i yrken med höga löner. Män ska helst enbart bara behålla arbeten som sopgubbar.

Att vi aldrig får någon forskning på varför inte fler män jobbar med högavlönade kvinnodominerade yrken beror på att det fortfarande ses som extremt svagt av män som skulle forska i att försöka öka jämställdheten för andra mäns gagn. Dessa män skulle ses som sexister för att de försöker ta något av kvinnor, samt att männen de försöker hjälpa skulle ses som svaga och hjälplösa, något som tar död på en mans respekt. Om något så skulle det forskas om varför män fortfarande förväntas att bära allt på sina egna axlar, annars ses de som ”incels”, eller bög om vi snurrar tillbaka tiden 20 år.

Tror ärligt talat att om samhället hade förväntat sig samma sak av kvinnor så hade vi haft en del sjukt starka kvinnor. Nackdelen är att de som inte pallar med trycket går ned i fördärv, likt en del män gör när de helt enkelt ger upp pressen.
Citera
2025-03-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen

/AI

En enkel förklaring är väl att det handlar om lönenivåer. När det är för få kvinnor inom ett yrke så tenderar lönerna att bli mycket högre, vilket inte arbetsgivarna gillar. I yrken där kvinnor dominerar är lönerna betydligt lägre.
Citera
2025-03-11, 10:23
Medlem
Var med i en it-klubb som ung, 90-tal. Min feminist syster, som inte var i klubben lipade att vi bara var killar. FÖrsökte rekrytera flickor mEn hittade ingen.
De flesta i gruppen hamnade inom IT.
Nu i vuxen ålder så är jag morbror åt 2 10 åringar som redan är i it svängen utan någon uppmaning från föräldrarna.
Redan i ung ålder så visar pojkar mer av ett intresse för teknik och mekanik.
Citera
2025-03-11, 10:26
Medlem
Kosmos.s avatar
Jag tror inte företagare undviker att tjäna mer pengar om det fanns kompetenta kvinnor inom branschen. Problemet är att de är få kvinnor som vill bli inbitna programmerare eller annat inom tech. Det ligger generellt inte inom kvinnors natur att nörda ner sig i sådant.

Företagen drivs av resultat och pengar, de vill liksom inte tjäna mindre pengar bara för att bara ha män på en arbetsplats....

Money talks..
Citera
2025-03-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det hör man ju ofta, men de förklarar aldrig varför det är ett problem.
Det går nästan inte att rekrytera fler erfarna/seniora systemutvecklare (m.fl) i dag, de har redan jobb. Man kan fylla på underifrån, men då är de juniorer. De äldsta är i pensionsåldern nu och försvinner från arbetsmarknaden.

Om detta hade varit ett vanligt yrke även för kvinnor under de senaste 30 åren då hade det funnits fler erfarna i dag. Om man gör något åt det i dag kan det finnas fler erfarna om 10 år. Det måste ju ses som ett misslyckande från samhällets sida att vi nu har ett problem som tar 10 år att lösa.

Men nu finns det ju ett nytt problem i den här ekvationen. AI. Som är på en junior utvecklares nivå i dag. Det leder nog snart till att färre juniorer får jobb och att bristen på erfarna i framtiden blir ännu större.
Citera
2025-03-11, 11:03
Medlem
Teknik rent generellt har tappat pga folket som växer upp inte lärt sig som vi gjorde på tiden innan internet. På 80 90 talet tex byggde vi egna bomber, svetsade ihop olika byggen, sprang i skogen med walkietalkies och konstruerade fiskfällor, vingar, trädkojor mm

Nutidens ungar är mer teoretiska skärmanpassade. Är ju knappt nån som frileker ens i lekparken
Senast redigerad av Skodaenyaq 2025-03-11 kl. 11:41. Anledning: Textfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in