2025-03-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckeliku123
I princip all tillgänglig empiri sedan 50 år visar på fördelar med heterogena grupper över likriktade grupper, så det är smart att diversifiera eftersom fler perspektiv ger konkurrensfördelar.
Vissa typer av grupper sticker dock ut. I idrottsammanhang är likriktning i strategi nödvändigt för samarbete.
Finns hur mycket forskning som helst på gruppsykologi och dess dynamik.

Jag har inte sagt någonting om idrottsgrupper? Denna tråd handlar om techbranschen?
Citera
2025-03-11, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Jag har jobbat på både Klarna och Spotify, vilka båda två är företag som arbetar extremt mycket med diversifiering och att ta in kvinnor på sina techavdelningar. Kanske en bidragande faktor till varför de varit så framgångsrika?

Hade Sebastian och Daniel med en hord av kvinnliga anställda under deras första månader i företaget? Hade Markus Persson en kvinna i Mojang under det första året?
Citera
2025-03-11, 13:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Feministerna och avskrädes liberalerna har ju kört med det där i trettio år. Man upprepar att nånting är ett problem utan att utveckla det mera. Till sist tror folk att det är ett problem.

Frågar man varför det är ett problem så kan dom inte svara.
Citera
2025-03-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Hade Sebastian och Daniel med en hord av kvinnliga anställda under deras första månader i företaget? Hade Markus Persson en kvinna i Mojang under det första året?

De flesta brukar inte ha några anställda alls de första månaderna av att starta ett företag, jag har ingen aning vad de hade för anställda -har du? Och varför är just de första månaderna det enda som skulle vara relevant i att göra ett företag framgångsrikt? Väldigt förvirrande.

Det vi pratar om är om det är positivt med mångfald och diversifiering för företag. Jag personligen mår i alla fall bra att av att ha både manliga och kvinnliga kollegor. Jag förstår att du endast vill ha manliga kollegor, vilket självklart är upp till dig vilka preferenser du har gällande såväl val av kön för kollegor, som sexpartner eller vänner.
Citera
2025-03-11, 14:10
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Om du läser projektbeskrivningen (från 2002 ) ser du att det var "MIB", en mansgrupp, som organiserade och pushade.

Finns det något från de senaste 20 åren kanske där det inte är en weird grupp med särintresse som genomför en studie, som du kan hitta?
Nja, skulle inte säga det är på grund av det. Dessa företag exploderade i popularitet utan det.

Snarare så att de kan tillåta sig anställa massa kvinnor nu när de kör på cruise control.

Precis som Twitter hade flera tusen anställda som inte gjorde någon verklig nytta som med lite styre kunde decimeras till en tiondel anställda.
Citera
2025-03-11, 14:19
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
De flesta brukar inte ha några anställda alls de första månaderna av att starta ett företag, jag har ingen aning vad de hade för anställda -har du? Och varför är just de första månaderna det enda som skulle vara relevant i att göra ett företag framgångsrikt? Väldigt förvirrande.

Det vi pratar om är om det är positivt med mångfald och diversifiering för företag. Jag personligen mår i alla fall bra att av att ha både manliga och kvinnliga kollegor. Jag förstår att du endast vill ha manliga kollegor, vilket självklart är upp till dig vilka preferenser du har gällande såväl val av kön för kollegor, som sexpartner eller vänner.

Tror många, ffa i arbetaryrken, har erfarenheter av att kvinnor kräver samma lön men presterar mycket sämre och är borta stup i kvarten. Alternativt är de rivjärn till HR-chefer som bara ställer till och kostar multum.

Platser som har större vikt där lön är kopplad till individuell prestation finns fler killar, inget konstigt.

Finns också uppdelningen i om arbetet är någonting man gör eller någonting man är. Är det någonting man gör går det nog snabbare att bli misogyn.
Citera
2025-03-11, 14:22
Medlem
Citat:
I princip all tillgänglig empiri sedan 50 år visar på fördelar med heterogena grupper över likriktade grupper, så det är smart att diversifiera eftersom fler perspektiv ger konkurrensfördelar.
Vissa typer av grupper sticker dock ut. I idrottsammanhang är likriktning i strategi nödvändigt för samarbete.

I ideologisk styrd forskning ja. Du kan ju se hur bra heterogena grupper funkar i förorterna. Det är ett fantastiskt resultat!
Citera
2025-03-11, 14:30
Medlem
Citat:
Trots att Sverige stolt titulerar sig som en förebild vad gäller företagsamhet och entreprenörskap – med företag som Spotify, Klarna, H&M, IKEA och iZettle som internationella förebilder- har nya studier visat att endast en fjärdedel av Sveriges företagare än kvinnor. Det ger Sverige rankningen femte sämsta landet i EU vad gäller kvinnligt entreprenörskap.

Nämn gärna fem högavlönade kvinnodominerade yrken. Min poäng är att hade det funnits så hade det forskats på.

Kvinnor presterar bättre akademiskt än män.
Är det inte ett slöseri med kompetens att smarta kvinnor hellre jobbar med typiskt kvinnodominerade yrken än forskning och spetskompetens?

Jag orkar inte göra mer research än ChatGPT:
Psykologer, tandläkare, apotekare, journalister, chefer inom offentlig förvaltning etc. Så några yrken finns ju uppenbarligen, även fast det säkert är så att män fortfarande dras till de mer högavlönade yrkena.

Så trots att vi är ett av de mest feministiska och företagsamma landen, så satsar inte kvinnor på företagande? De har ju exakt samma möjligheter som män, så vad kan då vara felet? Jag kan inte svara annat på detta än att jag hoppas kvinnor blir mer företagsamma. Finns ju i alla fall många influensers som startar smink/klädmärken och annat.

Såklart positivt att de presterar utmärkt akademiskt, men vad är det då som saknas för att de ska knipa fler jobb? Vet inte om jag köper idén om att majoriteten av företag har några patriarkala strukturer. Företag väljer kompetens då de är vinstdrivna.

Jag tror att en anledning kan vara att många kvinnor helt enkelt inte studerar ledarskap och andra förmågor som förutsätts för topproller. Många kvinnor jag pratar med är dessutom vettskrämda över att ha lönesamtal, något som totalt sänker deras löneutveckling i botten. Jag försöker själv inspirera kvinnor att våga förhandla. Akademiskt starka eller ej, de måste verkligen våga ta för sig mer, det är något de bara själva kan göra ändring på.

Så istället för att kvotera in och dalta, så är mitt förslag att vi visar kvinnor hur de kan prestera bättre på andra plan som behövs för att lyckas, samt sätta ännu mer press på dem. Denna press är exakt den anledning som gör att så många starka män finns, man anpassas till den hårda verkligheten. Jag önskar att fler kvinnor fick ta del av detta, det suger i stunden när man måste ta ett stort ansvar, men utdelningen i erfarenhet gör att man blir ostoppbar.
Citera
2025-03-11, 14:30
Medlem
Just IT-branschen är en bransch som det ofta behövs grotta ner sig i diverse olika uppgifter. Detta går lite emot med hur de flesta kvinnorna är och fungera. Slå där efter ut det med en tämligen otrygg arbetsmarknad, där det behövs konkurrera med många andra med hög kompetens för att ta sig fram och att det inte är säkert att man kommer landa med ett bra jobb och lön om man inte klarar av det, så har ni den andra delen till varför det fattas kvinnor i IT-branschen.
Men egentligen är ju detta ett icke problem som de målar upp.
Nuförtiden är det både indier och AI som gäller.
Citera
2025-03-11, 14:35
Medlem
Jobbade tidigare på en arbetsplats(tech) där vi var nästan 100% män sånär som på nån ekonomi och HR tant. Riktigt skön och avslappnad stämning med högt i tag på riktigt. Så fort man fick för sig att det tvunget skulle in kvinnor för sakens skull så förändrades allt direkt. Kortfattat var stämningen inte skön länge och många slutade också.
Citera
2025-03-11, 14:39
Medlem
M4gnussons avatar
Baserat på ideologin att alla prestigefyllda branscher ska "spegla samhället" så länge det innebär att andelen vita män minskas. Detta samtidigt som man för allt i världen inte kan diskutera verkliga problem, som att det föds för få barn, eller tar allvarliga grepp mot att byråkrati och andra inproduktiva branscher frodas och växer medans kompetent folk saknas på andra områden.

Att upprätthålla ett verkligt hållbart och långsiktigt samhälle får stå tillbaka för idéer som aldrig kan göra annat än att parasitera på och förstöra sådant som andra byggt upp.
Citera
2025-03-11, 14:59
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Har du källa på det? Bortsett från studien från McKinsey som är ett beställningsjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in