Citat:
Ursprungligen postat av
Kuckeliku123
Trots att Sverige stolt titulerar sig som en förebild vad gäller företagsamhet och entreprenörskap – med företag som Spotify, Klarna, H&M, IKEA och iZettle som internationella förebilder- har nya studier visat att endast en fjärdedel av Sveriges företagare än kvinnor. Det ger Sverige rankningen femte sämsta landet i EU vad gäller kvinnligt entreprenörskap.
Nämn gärna fem högavlönade kvinnodominerade yrken. Min poäng är att hade det funnits så hade det forskats på.
Kvinnor presterar bättre akademiskt än män.
Är det inte ett slöseri med kompetens att smarta kvinnor hellre jobbar med typiskt kvinnodominerade yrken än forskning och spetskompetens?
Jag orkar inte göra mer research än ChatGPT:
Psykologer, tandläkare, apotekare, journalister, chefer inom offentlig förvaltning etc. Så några yrken finns ju uppenbarligen, även fast det säkert är så att män fortfarande dras till de mer högavlönade yrkena.
Så trots att vi är ett av de mest feministiska och företagsamma landen, så satsar inte kvinnor på företagande? De har ju exakt samma möjligheter som män, så vad kan då vara felet? Jag kan inte svara annat på detta än att jag hoppas kvinnor blir mer företagsamma. Finns ju i alla fall många influensers som startar smink/klädmärken och annat.
Såklart positivt att de presterar utmärkt akademiskt, men vad är det då som saknas för att de ska knipa fler jobb? Vet inte om jag köper idén om att majoriteten av företag har några patriarkala strukturer. Företag väljer kompetens då de är vinstdrivna.
Jag tror att en anledning kan vara att många kvinnor helt enkelt inte studerar ledarskap och andra förmågor som förutsätts för topproller. Många kvinnor jag pratar med är dessutom vettskrämda över att ha lönesamtal, något som totalt sänker deras löneutveckling i botten. Jag försöker själv inspirera kvinnor att våga förhandla. Akademiskt starka eller ej, de måste verkligen våga ta för sig mer, det är något de bara själva kan göra ändring på.
Så istället för att kvotera in och dalta, så är mitt förslag att vi visar kvinnor hur de kan prestera bättre på andra plan som behövs för att lyckas, samt sätta
ännu mer press på dem. Denna press är exakt den anledning som gör att så många starka män finns, man anpassas till den hårda verkligheten. Jag önskar att fler kvinnor fick ta del av detta, det suger i stunden när man måste ta ett stort ansvar, men utdelningen i erfarenhet gör att man blir ostoppbar.