2025-03-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Då är det ju NASA som gett kontrakt till spacex som du ska bli arg på . Samt deras kunder som köper deras tjänster..

Amerikanska skattebetalare betalar inte direkt för SpaceX:s uppskjutningar.. SpaceX är ett privat företag..

Spacex har gott om pengar för att skjuta upp massvis med skepp och raketer . Skeppen är även extremt billiga att tillverka som jag påpekat tidigare

Skulle säga att NASAs pengar är skattepengar.

Space X får en massa pengar via upphandlingar m.m av staten.

Nä lägg ned, kostar alldeles för mycket! Finns många andra hål att stoppa dessa pengar. Sponsra rika att åka till rymden, låter korkat de luxe!
Citera
2025-03-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRKrasnov
Skulle säga att NASAs pengar är skattepengar.

Space X får en massa pengar via upphandlingar m.m av staten.

Nä lägg ned, kostar alldeles för mycket! Finns många andra hål att stoppa dessa pengar. Sponsra rika att åka till rymden, låter korkat de luxe!

Att nasas pengar är skattepengar förstår jag också. Men det är upp till Nasa att välja vart man spenderar dessa på. Då skulle jag hellre se det som att nasa slösar skattepengar på Boeing och blue origin .
Nasa gav Boeing ett kontrakt på många miljader dollar på att utveckla starliner, som är ett extremt misslyckande projekt , ett stort skämt rent ut sagt.

Spacex sponsrar rika att åka till rymden? Vad pratar du om?.. låter som du snackar om Bezos blue origin shepard?

när det kommer till starship så vet jag att det var någon rik Japan som köpte en resa till månen och tillbaka men drog sig tillbaka.
Jared Isaacman har åkt två gånger med dragon kapseln men vad jag vet så betalade han väldigt stora summor pengar för dom resorna.. Som även har varit extremt produktiva.
Annars har det ju bara varit astronauter som mestadels rört sig till och från ISS i dragon kapseln. Samt uppskjutningar av starlinks ect.

jag hoppas att du förstår att starship inte har hunnit haft några bemannade resor ännu. Utan befinner sig i en komplex utvecklingsstadium.

Btw så kommer jag snart införskaffa mig starlink för att supporta spacex och deras framtid. Hoppas fler hoppar på och supportar dom , så dom kan skicka upp allt fler skepp och bygga ut sin verksamhet.
Senast redigerad av nwo123 2025-03-09 kl. 16:47.
Citera
2025-03-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Den indiska månlandaren ser verkligen ut som datorgenererad grafik vilket pakistanska bloggare framhåller 😀

https://youtu.be/dim8elzo5vE
https://youtube.com/shorts/5wRvMaR4t-s
https://youtu.be/gvj3w59EaFM

Jag tror det är nyhetsbyråerna som blandar in den datorgenererade grafiken.

Det är bra att Indien är en aktör och deras program skall inte underskattas. Jag tror man inte vill känna sig för mycket akterseglade av Kina.

Något känns fel med det amerikanska månprogrammet när man låter två sonder välta, det är ett oerhört slöseri av resurser.
Citera
2025-03-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det går bra just nu. Rymddrömmen exploderar eller tappar balansen ...

Var det inte en rover eller sond på Mars som slutade fungera efter en dag nyligen?

Har man tappat allt know-how?

Vad gäller Mars-sonder och rovrar har det gått mycket bra och man lärde sig en ny teknik hur man landar de stora rovrarna genom att hissa ned dom från ett stillastående läge och sedan skjuta iväg "hissen". Så landade man den stora och tunga Preserverance som också hade med sig den lilla "helikoptern".

Men lite besviken är jag på att man inte utfört riktig "life detection" man har inte byggt vidare på de rön man gjorde med farkosterna Viking I och Viking II.

Europa skulle också sända iväg en "EXO-Mars" som kunde gräva djupt men den är såvitt jag kan se försenad.
Citera
2025-03-10, 00:38
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror det är nyhetsbyråerna som blandar in den datorgenererade grafiken.
I den här videon ser man den taffliga datorgenerade grafiken i bakgrunden i kontrollrumet! (Efter 20 sek.) Det skall ju anges om det är animation. Men det sker ingenstans i dessa videos.

https://youtube.com/shorts/5wRvMaR4t-s?si=zagExQ_BI9RuWcjd

Skickar man ut den grafiken över hela världen tillsammans med Modi som viftar med den lilla flaggan vill man bara skada sig själv. Indien har fallit i samma grop som vi.

Datorgrafiken i de tre länkarna ligger på nivå med vad en skolpojke kan åstadkomma. Det ser ut som ett dåligt Amigaspel.

Efter att ha sett detta har jag ändrat uppfattning. Jag börjar tro att Indien inte varit på månen. Även Curiosity och Perseverance landningar är sci fi.

Video av dessa olika landningar på andra himlakroppar används i informationskriget på internet.

Kineserna testar officiellt sin Marslandare med regeringstjänstemän närvarande. Den hänger i ett snöre och det pyser rök ur den 😆 Det har funnits längre videos på detta.

https://youtu.be/CG8SYk_1SpE

Japanerna bombade väl en asteroid med Hayabusa? Vi har lämnat verkligheten. Verkligheten numera är ett stort hål där Starships motor suttit innan den föll av. Starship som ursprungligen planerades landa människor på månen i år.

Globalisterna är så rädda för framsteg att de förstör all utveckling. "Alla människor är dåliga, kan ingenting och misslyckas med alla projekt. Typ månlandning eller Northvolt. Det enda vi skall göra är att vänta på nästa EU-bidrag." 😀
Senast redigerad av wwr 2025-03-10 kl. 01:23.
Citera
2025-03-10, 04:29
Medlem
On topic:

Med början om cirka ett dyngn så infaller fyra planerade Falcon 'launches' inom 48 timmar, varav bara en handlar om starlink.

Den SISTA i ordningen är en crew-dragon med 'som överkurs' fått uppdraget att rädda "Butch Cassidy and the Sunidance Kid".

Jag hoppas att de ändrar turordningen så att inga andra Falcon-fails hindrar returresan för S&B. De riskerar ju snart att deras familjer glömt bort dem och att DOGE fimpar deras helt onödiga arvoden som statstjänstemän.
Citera
2025-03-10, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Förra gången så var det resonanser i bränsleledningar vilket ledde till materialutmattning - sprickor - läckor - brand. Följt av haveri.

Skulle tro att den nya versionen av Starship har ett annat "rörmokeriarbete" mellan tankar och turbopumpar.
Ja men båda dessa var ju just den 'förbättrade' nyaste versionen av starship.
Vars rörmokeri alltså hittills visat sig helt odugligt för uppgiften.

Men nu har de ju i alla fall två versioner av ny praktisk mätdata att jämföra med starships tidigare flygningar som i några fall klarade dessa skakningar/vibrationer/svägningar.
Därmed bör de kunna göra förbättringar i simuleringsmodellen och den praktiska konstruktionen. Utfallet av nästa provskjutning blir då antingen ett nytt möjligt steg på vägen eller en indikation på att de kan ha övervunnit ett oförutsett problem.
Citera
2025-03-10, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Att nasas pengar är skattepengar förstår jag också. Men det är upp till Nasa att välja vart man spenderar dessa på. Då skulle jag hellre se det som att nasa slösar skattepengar på Boeing och blue origin .
Nasa gav Boeing ett kontrakt på många miljader dollar på att utveckla starliner, som är ett extremt misslyckande projekt , ett stort skämt rent ut sagt.

Spacex sponsrar rika att åka till rymden? Vad pratar du om?.. låter som du snackar om Bezos blue origin shepard?

när det kommer till starship så vet jag att det var någon rik Japan som köpte en resa till månen och tillbaka men drog sig tillbaka.
Jared Isaacman har åkt två gånger med dragon kapseln men vad jag vet så betalade han väldigt stora summor pengar för dom resorna.. Som även har varit extremt produktiva.
Annars har det ju bara varit astronauter som mestadels rört sig till och från ISS i dragon kapseln. Samt uppskjutningar av starlinks ect.

jag hoppas att du förstår att starship inte har hunnit haft några bemannade resor ännu. Utan befinner sig i en komplex utvecklingsstadium.

Btw så kommer jag snart införskaffa mig starlink för att supporta spacex och deras framtid. Hoppas fler hoppar på och supportar dom , så dom kan skicka upp allt fler skepp och bygga ut sin verksamhet.

Själv tycker jag att hela rymdindustrin borde läggas ned! Man satsar egentligen för lite för att det ska bli något på riktigt och då är det bättre att lägga ned skiten!

Finns en massa viktigare att lägga pengarna på t ex att minska USAs skuldberg!
Citera
2025-03-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I den här videon ser man den taffliga datorgenerade grafiken i bakgrunden i kontrollrumet! (Efter 20 sek.) Det skall ju anges om det är animation. Men det sker ingenstans i dessa videos.

https://youtube.com/shorts/5wRvMaR4t-s?si=zagExQ_BI9RuWcjd

Skickar man ut den grafiken över hela världen tillsammans med Modi som viftar med den lilla flaggan vill man bara skada sig själv. Indien har fallit i samma grop som vi.

Datorgrafiken i de tre länkarna ligger på nivå med vad en skolpojke kan åstadkomma. Det ser ut som ett dåligt Amigaspel.

Efter att ha sett detta har jag ändrat uppfattning. Jag börjar tro att Indien inte varit på månen. Även Curiosity och Perseverance landningar är sci fi.

Video av dessa olika landningar på andra himlakroppar används i informationskriget på internet.

Kineserna testar officiellt sin Marslandare med regeringstjänstemän närvarande. Den hänger i ett snöre och det pyser rök ur den 😆 Det har funnits längre videos på detta.

https://youtu.be/CG8SYk_1SpE

Japanerna bombade väl en asteroid med Hayabusa? Vi har lämnat verkligheten. Verkligheten numera är ett stort hål där Starships motor suttit innan den föll av. Starship som ursprungligen planerades landa människor på månen i år.

Globalisterna är så rädda för framsteg att de förstör all utveckling. "Alla människor är dåliga, kan ingenting och misslyckas med alla projekt. Typ månlandning eller Northvolt. Det enda vi skall göra är att vänta på nästa EU-bidrag." 😀

Animeringar andvänds för att illustrera händelser. Det är mycket vanligt. Man kan se rovrar som rullar fram utan att det finns en kamera bakom.
Men mitt i detta ser vi också ibland mycket bra autentiska bilder, i alla fall från NASA, där en del av sonden eller rovern blir fotograferad. Jag är mest imponerad av dom bilder som man tog från den stationära Phoenix, som trots det var ett lågbudgetprojekt blev ett av dom allra framgångsrikaste någonsin.

Modi tar naturligtvis chansen att stärka sin egen image när han får möjligheten, ungefär som Nikita Chrustjew gjorde på sin tid efter dom första Vostok-färderna.

Japan har gjort mycket i djuprymdforskningen om asteroider och kometer men jag har inte gett mig tid att sätta mig in i dessa intressanta projekt.

Preserverance har nu prover som man måste försöka återbörda till jorden. Tyvärr är det bara material som tagits från stenar. Man borde ha gått på djupet istället för att borra i stenar.
Citera
2025-03-10, 14:35
Medlem
Nu dyker det upp schemaläggningar på nedräkning för Crew 10 i Crew Dragon. Kvällen/natten den 12 mars, onsdag kväll/natt alltså.

En besättning på 4 och det är tänkt att denna Crew Dragon så snart som möjligt skall föra tillbaka Butch och Sunni från ISS.

Programmet är i otakt. Man fick fräscha upp en gammal Crew Dragon eftersom en nykonstruerad hade tekniska problem.
Det känns inte riktigt bra.

Lite off topic om Butcher och Sunny....Den första låt som ABBA-ikonen Benny Andersson skrev för Hep Stars hette just "Sunny Girl"..... ....
Citera
2025-03-10, 17:30
Medlem
Det spekuleras för fullt om varför just version2 skeppen krånglar. Från sabotage till dåliga svetsar.
En teori som låter vettig kan vara att version2 skeppen inte är optimalt byggda och anpassade för hybrid motorerna som används just nu (mix mellan version 2 & 3 ). Raptor3 motorerna kommer inte användas först senare detta år.

spacex använder även ett nytt bränsledistributionssystem till dom nya motorerna. Det nya bränsledistributionssystemet kan vara sårbart för vibrationer, som skapar läckor.
Senast redigerad av nwo123 2025-03-10 kl. 17:53.
Citera
2025-03-11, 08:55
Medlem
Vädret i Kalifornien gavs som anledning till "standing down" inatt för uppskjutningen av NASA-satelliterna SPHEREx och PUNCH med spacex från Vandenberg.
Citat:
The next launch attempt is Tuesday, March 11 with liftoff targeted for 11:10 p.m. EDT (8:10 p.m. PDT)
https://blogs.nasa.gov/spherex/2025/03/10/nasas-spherex-punch-launch-scrubs-due-to-weather-data-flow-issue/

(Dvs typ kl 05 onsdag morgon svensk tid)

Edit: Tre till
Just nu gäller med svenska tider webbsändningar på spacex.com med:
  • avfyrandet av nästa starlink-svärm planeras till onsdag morgon kl 03.42
  • crew-dragon planeras till onsdag kväll kl 23.27
  • SmallSat Rideshare fredag morgon 07.33
Senast redigerad av iconicatab 2025-03-11 kl. 09:21. Anledning: fler tider
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem