2025-03-11, 05:30
Medlem
GertBennys avatar
Det är väldigt märkligt att det alltid är jätteviktigt att få in kvinnor i mansdominerade "högstatus" yrken, där man inte använder kroppen samt kan tjäna en del pengar, men aldrig tvärtom. Det är alltid skrik om att de ska vara 50 procent kvinnliga VD:s, läkare, advokater blablabla men aldrig 50 procent kvinnor inom bygg, industri, ställningsbyggare och så vidare haha. Hyckleriet är uppenbart.
Citera
2025-03-11, 05:39
Medlem
Skyggedanss avatar
En uttrycksform av den eviga gynocentriska kulten som alltid tar över en högkultur på ruinens brant.
Citera
2025-03-11, 06:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Som jag skrev är mångfald och diversifiering önskvärt i de flesta branscher, av en mängd anledningar -man ser oftast att grupper som inte är för likartade är mer effektiva, utvecklas snabbare, gynnar kreativiteten etc etc. Det är som sagt också naturligt att titta på hur man kan attrahera just de grupper som är underrepresenterade när det råder brist på personal inom ett yrke. Med det sagt skriker techbranschen efter personal, oavsett kön.
När jag läste project management drog jag ganska snabbt slutsatsen att det är mycket åsikter, tankar, och "kanske" när det kommer till sanningar om gruppdynamik. Ökad diversifiering kan lika gärna leda till ökade spänningar inom gruppen och olika perspektiv och prioriteringar är minst lika sannolikt att leda till motsättningar som det är att leda till ett större omfång/bättre helhetsperspektiv. Med detta sagt finns det naturligtvis ett problem i att program, spel, och teknisk utrustning utvecklas av män och för män och i många fall saknar en kvinlig dimmension. Problemet är svårlöst, men kvotering är absolut inte rätt väg fram.
Citera
2025-03-11, 06:29
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Det är väldigt märkligt att det alltid är jätteviktigt att få in kvinnor i mansdominerade "högstatus" yrken, där man inte använder kroppen samt kan tjäna en del pengar, men aldrig tvärtom. Det är alltid skrik om att de ska vara 50 procent kvinnliga VD:s, läkare, advokater blablabla men aldrig 50 procent kvinnor inom bygg, industri, ställningsbyggare och så vidare haha. Hyckleriet är uppenbart.
Sure, men byggnadsställningar byggs med en väldigt specifik grupp av människor och det saknas behov av att utforma dessa till en bredare målgrupp. Datorspel utvecklas för att säljas till så många så möjligt, och när dessa utvecklas av och för män tappar man ett ganska stort marknadssegment.
Citera
2025-03-11, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag är inte insatt i techbranchen, men jag har mina gissningar.

1. De kanske vill ha det kvinnliga perspektivet i branschen? Techlösningar som tjejer gillar, är kanske något man tänker att tjejer är bäst på att lista ut.
2. Mäns och kvinnors hjärnor är lite olika och även om det inte rör sig om stora skillnader, så finns där skillnader, kanske är det detta man vill åt? För att skapa bättre produkter.
3. Eller så kanske de vill ha mer heterogena arbetsgrupper, vilket kan ge en annan gruppdynamik, en gruppdynamik som de vill ha?

Helt enkelt: de vill ha produkter som vänder sig till tjejer (så att tjejer/kvinnor blir mer benägna att köpa produkterna och företagen tjänar mer pengar) och en heterogen gruppsammansättning på jobbet, vilket skapar en bra gruppdynamik, vilket är kreativt och bra på en mängd olika sätt.

Och för att locka tjejer till branschen, behövs det tjejer i branschen som "draghjälp" för de andra tjejerna.

Problemet är hur de ska locka de första tjejerna till branschen...
Tror du på tomten också? Det handlar om kontroll i slutändan.
Citera
2025-03-11, 06:44
Medlem
Cameltotems avatar
Är utvecklare och har jobbat med en del kvinnor, vissa är jätteduktiga andra inte, precis som med män.

Behovet kommer ju såklart från den generella bristen, därav näringslivet pushar hårt för få mer människor utbildade i yrkerna, dvs bara en pengafråga.

Som en arbetare? Ja de är väl trevligt med kvinnor ibland, men jag skulle inte säga att det är en problematik idag.
Citera
2025-03-11, 06:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Sure, men byggnadsställningar byggs med en väldigt specifik grupp av människor och det saknas behov av att utforma dessa till en bredare målgrupp. Datorspel utvecklas för att säljas till så många så möjligt, och när dessa utvecklas av och för män tappar man ett ganska stort marknadssegment.
Fast det är väl mest män och pojkar som köper spel. Om man utvecklar spel för kvinnor så vill pojkarna inte spela de och man förlorar marknadsandelar.
Citera
2025-03-11, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det hör man ju ofta, men de förklarar aldrig varför det är ett problem.

De vill väl fylla sina DEI kvoteringar, så får de väl smäll på fingrarna när det inte går så måste man ut och gråta i media för att få ut sina känslor
Citera
2025-03-11, 07:05
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Jag älskar kvinnor men dom förgiftar varenda bransch dom ger sig in i. Förändrar kulturen på företaget. Kräver särbehandling som att folk redan inte är extra snälla för att dom är kvinnor. Jobbar sämre sjukar sig oftare behöver mer hjälp. Kvinnor gnäller och blir ledsna går till HR när någon drar ett skämt för att liva upp stämningen och männen börjar sluta fokusera på arbete blir en skum sexuell dynamik på företaget som dels stör arbetet och vänder män emot varandra har hänt från att ha varit kompisar.

När folk inom vissa yrken inte vågade vara i samma rum som en kvinna ensam efter #metoo fattar ni vilket manipulativt maktspel dom sysslar med?

Låt mig inte ens gå in på kvinnliga chefer.
Citera
2025-03-11, 07:19
Avslutad
Nu kan inte jag svara för alla kvinnor. Men jag tycker tech är ganska boring å ointressant. Så av den anledningen jobbar inte jag inom det.
Citera
2025-03-11, 07:59
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast det är väl mest män och pojkar som köper spel. Om man utvecklar spel för kvinnor så vill pojkarna inte spela de och man förlorar marknadsandelar.
Det finns idag en slight lean till Male i USA som är kanske det enda landet med pålitlig statistik på detta. 55-45. Kvinnor föredrar dock ganska sunkiga mobilspel och anledningen bör väl rimligen vara att AAA utvecklarna med några få undantag misslyckats att fånga marknaden. Det ska dock påpekas att det rört sig rejält här under bara de senaste 10 åren när det var 70-30 eller till och med 80-20 split.
Citera
2025-03-11, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag är inte insatt i techbranchen, men jag har mina gissningar.

1. De kanske vill ha det kvinnliga perspektivet i branschen? Techlösningar som tjejer gillar, är kanske något man tänker att tjejer är bäst på att lista ut.
2. Mäns och kvinnors hjärnor är lite olika och även om det inte rör sig om stora skillnader, så finns där skillnader, kanske är det detta man vill åt? För att skapa bättre produkter.
3. Eller så kanske de vill ha mer heterogena arbetsgrupper, vilket kan ge en annan gruppdynamik, en gruppdynamik som de vill ha?

Helt enkelt: de vill ha produkter som vänder sig till tjejer (så att tjejer/kvinnor blir mer benägna att köpa produkterna och företagen tjänar mer pengar) och en heterogen gruppsammansättning på jobbet, vilket skapar en bra gruppdynamik, vilket är kreativt och bra på en mängd olika sätt.

Och för att locka tjejer till branschen, behövs det tjejer i branschen som "draghjälp" för de andra tjejerna.

Problemet är hur de ska locka de första tjejerna till branschen...

Ja - allt detta är säkert en del av lösningen men jag tror största anledningen är att arbetsgivarna vill betala mindre.

Det har varit en enorm efterfrågan på personal inom dessa yrken en längre tid - tillgången har inte på länga vägar mött efterfrågan. Män är dessutom i större utsträckning mer benägna att begära högre en högre lön om de kan så lönerna har skjutit i höjden.

Som arbetsgivare vore det ju bättre om tillgången ökade - då kunde lönerna hållas tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in