2025-03-11, 08:17
Medlem
SirDevils avatar
Bristen på kvinnor i tech är ett ett känt och omdiskuterat problem.

Men elefanten i rummet väljer man att ignorera.
- HR är enbart kvinnor
- majoriteten är 25-35
- de är inkörsporten till intervju
- det finns en TYDLIG åldersdiskriminering när du fyllt 50 (tom lägre senaste åren)
Kan detta ha ett samband 🤔
Citera
2025-03-11, 08:20
Medlem
[quote=Teu|91306824]
När jag läste project management drog jag ganska snabbt slutsatsen att det är mycket åsikter, tankar, och "kanske" när det kommer till sanningar om gruppdynamik. Ökad diversifiering kan lika gärna leda till ökade spänningar inom gruppen och olika perspektiv och prioriteringar är minst lika sannolikt att leda till motsättningar som det är att leda till ett större omfång/bättre helhetsperspektiv. Med detta sagt finns det naturligtvis ett problem i att program, spel, och teknisk utrustning utvecklas av män och för män och i många fall saknar en kvinlig dimmension. Problemet är svårlöst, men kvotering är absolut inte rätt väg

Vem har sagt något om kvotering?
Citera
2025-03-11, 08:23
Medlem
Det är först och främst en generell brist på individer med rätt kompetens.
Sen tillför såklart en mångfald flera olika perspektiv, såklart med ökade spänningar som någon skrev. Men yrkeslivet är ju inte tänkt att vara friktionsfritt, utan att snarare skapa den bästa produkten/tjänsten och det är inte säkert att ett gäng nördiga backend utvecklare är kapabla till.
Upplever generellt att kvinnliga projektledare skapar mindre frustration och friktion än manliga. Men det kan ju handla om tur.
Citera
2025-03-11, 08:30
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Det finns många problem, och olika grader på problemet. Det som jag ser är ett problem är när det gäller utvecklingen av system, där kvinnors input avsaknas, och leder till applikationer där kvinnor missgynnas.

Det går att dra paralleller till forskning och sjukvård, där kvinnans medicinska historia fått mindre fokus, då man prioriterat män.

Det leder till ett slags ofrivilligt hinder
Citera
2025-03-11, 08:33
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Som jag skrev är mångfald och diversifiering önskvärt i de flesta branscher, av en mängd anledningar -man ser oftast att grupper som inte är för likartade är mer effektiva, utvecklas snabbare, gynnar kreativiteten etc etc. Det är som sagt också naturligt att titta på hur man kan attrahera just de grupper som är underrepresenterade när det råder brist på personal inom ett yrke. Med det sagt skriker techbranschen efter personal, oavsett kön.

Nja inte fasen har jag sett inlägg från förskolor att det är en extremt brist på män. Kan du isf länka mig dit?
Citera
2025-03-11, 08:34
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det finns många problem, och olika grader på problemet. Det som jag ser är ett problem är när det gäller utvecklingen av system, där kvinnors input avsaknas, och leder till applikationer där kvinnor missgynnas.

Det går att dra paralleller till forskning och sjukvård, där kvinnans medicinska historia fått mindre fokus, då man prioriterat män.

Det leder till ett slags ofrivilligt hinder

Kan du precisera vad som är kvinnlig input i ett it-system?
Citera
2025-03-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
God afton, medmänniska.

Snubblade nyss över en artikel om techbranschen, som dras med stora bekymmer för att alldeles för få flickor och kvinnor väljer denna bransch. Varför just detta skulle vara ett bekymmer broderar man inte ut vidare. Vi får dock en fingervisning om att det har att göra med rekrytering. Så tolkar jag åtminstone texten.

Nyfiken, och arbetsmarknadsintresserad som jag är, undrar nu hur ni märker av detta problem inom techbranschen? Har techintresserade män tagit slut? Är arbetsmarknadens efterfrågan på programmerare enormt mycket större än andelen som utbildas/arbetar i branschen?

Någon mer insatt i techbranschen får gärna dela med sig av tankar kring detta.

Artikel

Här har du iallafall problemet med kvinnor som jobbar inom polisen.
https://youtube.com/shorts/utpuJP1SF0g?si=GaMsBfM4V-qPHYAX

Vill man enbart jobba för att bli influencer?

Kvinnor är inte genetisk födda att gilla teknologi. Väldigt få isåfall. Dessa kvinnor kan ju inte ens definiera vad en kvinna är pga dessa transsexuella och icke-binära.

Laila Bagge är iallafall en kvinna, en het sådan.
Citera
2025-03-11, 08:50
Medlem
volvo 240s avatar
Så jävla dumt, de tjejjer som är intresserade av denna bracnch kommer ju söka sig dit.

Samma so m att det är flest manliga poliser och mest kvinnliga sjuksköterskor. Det är biologi som är i oss från när vi föds. Givetvis finns det undantag och dessa skasåklart kunna jobba med just dm vill.
Citera
2025-03-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det som också börjar märkas är att kvinnor inom HR gärna anställer andra kvinnor och inte män…
This!
Citera
2025-03-11, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetinSthlm
Som jag skrev är mångfald och diversifiering önskvärt i de flesta branscher, av en mängd anledningar -man ser oftast att grupper som inte är för likartade är mer effektiva, utvecklas snabbare, gynnar kreativiteten etc etc. Det är som sagt också naturligt att titta på hur man kan attrahera just de grupper som är underrepresenterade när det råder brist på personal inom ett yrke. Med det sagt skriker techbranschen efter personal, oavsett kön.

Jävligt konstigt isåfall hur alla företag som idag omsätter miljarder sek eller dollar bestod oftast av 3-4 män med kompetens. Syftar på Mojang, Klarna och Spotify.
Citera
2025-03-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag är inte insatt i techbranchen, men jag har mina gissningar.

1. De kanske vill ha det kvinnliga perspektivet i branschen? Techlösningar som tjejer gillar, är kanske något man tänker att tjejer är bäst på att lista ut.
2. Mäns och kvinnors hjärnor är lite olika och även om det inte rör sig om stora skillnader, så finns där skillnader, kanske är det detta man vill åt? För att skapa bättre produkter.
3. Eller så kanske de vill ha mer heterogena arbetsgrupper, vilket kan ge en annan gruppdynamik, en gruppdynamik som de vill ha?

Helt enkelt: de vill ha produkter som vänder sig till tjejer (så att tjejer/kvinnor blir mer benägna att köpa produkterna och företagen tjänar mer pengar) och en heterogen gruppsammansättning på jobbet, vilket skapar en bra gruppdynamik, vilket är kreativt och bra på en mängd olika sätt.

Och för att locka tjejer till branschen, behövs det tjejer i branschen som "draghjälp" för de andra tjejerna.

Problemet är hur de ska locka de första tjejerna till branschen...

Tror inte på det där alls. Var det inte män som skapade det där kända hästspelet från Stockholm? Det sitter iallafall en kurdisk man som jobbar där.
Citera
2025-03-11, 09:02
Medlem
Man ser ju att flera av de relaterade forskningsartiklarna handlar om jämställdhet, en lite underlig och specifik sådan t.ex. ”Jämställdhet ökar när föräldrarna separerar”.

Känns sällan som att det ultimata målet är ren jämställdhet.

De har handplockat ett yrke som har potentiellt höga löner och önskar att kvinnor tar sig in där. Man ser däremot aldrig någon artikel som handlar om att det finns för få kvinnlig rörmokare, eller för få manliga journalister.

De har däremot rätt i att mängden manliga nördar inom IT ibland kan göra det utmanande för tjejer att våga sig in i yrket. I och med att arbetsuppgifterna är så fyrkantiga så blir även humorn och tugget det, något som förmodligen skrämmer iväg tjejerna. Artiklarna hade varit mer nyttiga för tjejer om de visar hur tjejer kan tuffa till sig och hantera denna typen av personer bättre, än att bara nämna en ojämställdhet om och om igen.

Jag tror däremot att det helt enkelt är i tjejers natur att inte vilja omge sig av halvfula nördar, när det finns yrkesgrupper med både kvinnor de kan prata med och stiliga män. Jag tror heller inte att IT jobb helt enkelt passar de flesta tjejer, att sitta och stirra på kodrader krävs en speciell typ av nördighet som majoriteten av både män och kvinnor inte är byggda för, ännu färre av kvinnorna.

Så för att ”lösa problemet” (så att kvinnor för ta del av IT-kakan?) så kommer det krävas stora och forcerade åtgärder. Du ska liksom tvinga kvinnor att lära sig nåt de inte tycker är kul, och sen skaka om hela arbetsmarknaden så att anställning baseras på hur de anställda kommer trivas med varandra, inte baserat på meriter, något som aldrig blir särskilt bra för för slutprodukten.

Är väl en fin tanke men jag vettefan om det är värt ett försök. Detta måste komma mer naturligt i och med att fler tjejer kommer i kontakt med teknik, de får ju i alla fall testa programmering i nuläget och då kan vi inte tvinga dem att göra något mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in