2025-03-10, 20:35
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Hej,

Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?

Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?

För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?

Skulle jag bli friad eller dömd i en rättegång för slaget?

Du har ju frivilligt bjudit in personen. Då får du inte använda våld för att kasta ut han. Du får endast ringa polisen då. Annan sak om det var inbrott och den personen vägrat gå ut.
Citera
2025-03-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Du har ju frivilligt bjudit in personen. Då får du inte använda våld för att kasta ut han. Du får endast ringa polisen då. Annan sak om det var inbrott och den personen vägrat gå ut.

Men i domen jag länkat fick en person slå med knytnäven, varför får inte jag det då.
Citera
2025-03-10, 20:36
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Nejnej i domen står det knytnävsslag men han blev friad.
Med tanke på hur många det är som vägrat lämna min bostad, blir jag förundrad när jag tänker efter på det att jag aldrig smällde till någon av dem.
Citera
2025-03-10, 20:48
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det blir misshandel oavsett om han behöver åka till sjukhuset eller inte. Du kan aldrig kalla det nödvärn om det inte är i försvar.

Det kan man visst. Nödvärn gäller både för att försvara sig själv, sina nära, och även ägodelar. Och man har rätt att använda nödvändigt våld för att avvisa någon från sitt hem.
Han får använda det våld som krävs om någon inte avlägsnar sig från hans hem.

Det som krävs menas att det ska vara proportionellt till motståndet.
Det betyder att man inte får slå någon i ansiktet till att börja med.
Citera
2025-03-10, 20:59
Medlem
eenoks avatar
Så klart det är eftersom personen du kastade ut attackerade dig först efter att du snällt bad den lämna ditt hem. *vink vink*
Citera
2025-03-10, 21:06
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Wannabe
Naturligtvis kan ts inte ringa polisen när det finns knark i lägenheten.
Min tanke med.
Citera
2025-03-10, 21:13
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Han skrek "Vad fan håller du på med" och gick.
Straffet blir nog inte så hårt i alla fall.
Citera
2025-03-10, 21:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Hittade en till dom. En man som knuffade och slog en kvinna flera gånger för att hindra henne från att komma in i sin lägenhet. Frikänd i både TR och HR.

https://lagen.nu/dom/rh/1999:129

Vi kan säga så här: det finns absolut en liten chans att du blir friad för att ha slagit någon i ansiktet för att denne inte lämnar din lägenhet. Det är den samlade bilden som gäller. Känner du dig rädd och hotad är det givetvis en förmildrande omständighet. Men i 99,99% av fallen kommer du bli fälld för misshandel om du slår nån i ansiktet utan att du eller någon annan på något sätt blivit hotade eller utsatta för våld.
Citera
2025-03-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vi kan säga så här: det finns absolut en liten chans att du blir friad för att ha slagit någon i ansiktet för att denne inte lämnar din lägenhet. Det är den samlade bilden som gäller. Känner du dig rädd och hotad är det givetvis en förmildrande omständighet. Men i 99,99% av fallen kommer du bli fälld för misshandel om du slår nån i ansiktet utan att du eller någon annan på något sätt blivit hotade eller utsatta för våld.
Du fortsätter påstå saker, men då du visat dig helt okunnig är dina påståenden inte värda vatten utan belägg.

Det har nu presenterats TVÅ domar där det blivit friande dom där någon slår någon för att de inte lämnar dennes lägenhet. Kan du presentera EN dom där det blivit fällande dom? Enligt dina egna siffror borde det ju finnas minst 20000 att välja på.

Här har vi en liknande sak. Dock något lindrigare. En kvinna vägrade lämna farstukvisten hemma hos sin exman. Mannen smällde igen dörren så att kvinnan ramlade till marken.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hade-nodvarnsratt-mot-fd-flickvan-som-vagrade-lamna-dorroppning-frias-i-hovratten/
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-03-10 kl. 21:36.
Citera
2025-03-10, 21:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du fortsätter påstå saker, men då du visat dig helt okunnig är dina påståenden inte värda vatten utan belägg.

Det har nu presenterats TVÅ domar där det blivit friande dom där någon slår någon för att de inte lämnar dennes lägenhet. Kan du presentera EN dom där det blivit fällande dom? Enligt dina egna siffror borde det ju finnas minst 20000 att välja på.

Här har vi en liknande sak. Dock något lindrigare. En kvinna vägrade lämna farstukvisten hemma hos sin exman. Mannen smällde igen dörren så att kvinnan ramlade till marken.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hade-nodvarnsratt-mot-fd-flickvan-som-vagrade-lamna-dorroppning-frias-i-hovratten/

I domarna du tar upp handlar det om folk som bråkar. Det är nåt helt annat. Det är inte vad tråden handlar om.

Om en person som du bjudit hem på fest sitter i din soffa och du säger: ”kan du gå hem!” tre gånger och personen bara sitter kvar och du då slår honom i ansiktet kommer du med största sannolikhet bli dömd för misshandel. Så gå och lägg dig nu så du kommer upp till plugget.
Citera
2025-03-10, 22:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej,

Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?

Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?

För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?

Skulle jag bli friad eller dömd i en rättegång för slaget?
Om gästen vägrar lämna din bostad har du rätt till nödvärn enligt 24 kap. 1 § andra stycket punkten 4 BrB. Dock måste det anses oförsvarligt att ge personen ett knytnävsslag efter en varning. I första hand bör du handgripligen försöka forcera ut personen ur bostaden och om denna börjar slå dig kan du slå tillbaka, det räknas som nödvärn.
Citera
2025-03-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I domarna du tar upp handlar det om folk som bråkar. Det är nåt helt annat. Det är inte vad tråden handlar om.

Om en person som du bjudit hem på fest sitter i din soffa och du säger: ”kan du gå hem!” tre gånger och personen bara sitter kvar och du då slår honom i ansiktet kommer du med största sannolikhet bli dömd för misshandel. Så gå och lägg dig nu så du kommer upp till plugget.
Jag har ändå presenterat mycket mer än vad du har gjort. Plus att du har sagt saker som bevisligen är felaktiga.

"Nödvärn handlar om att du eller någon annan fruktar för era liv eller i alla fall för allvarlig skada. Då och endast då får man använda det våld nöden kräver. I alla andra situationer åker du dit för misshandel."

"Ok men du får fortfarande aldrig använda mer våld än vad nöden kräver. Ett slag i ansiktet är ALDRIG motiverat om du eller någon annan inte själva blir attackerade med våld."

Det enda du har kommit med är lite lösa tankar. Och det är lite intressant att du är så in i helvete bombsäker på vad som räknas som nödvärn när du dels själv har konstaterat att du inte hade koll på vad som räknas som nödvärn och dels har fått flera domar som talar mot dig.

Så tillbaka till frågan. Har du en enda dom som talar till din fördel?

(Och bara för tydlighetens skull så påstår jag inte att man är garanterad att bli friad eller att det ens skulle vara det vanligaste. Det jag ifrågasätter är ditt påstående att det skulle vara närmast försumbar chans att frias.)
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-03-10 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in