Citat:
Ursprungligen postat av
JoeDough
”Du får gärna rådfråga Lawline som verkar ha blivit detta forumets sanna och enda rätta källa till kunskap inom det juridiska.”
…något senare…
”Jag använde mig till och med av mina idoler på Lawline och kollade med dem:
Lawline svarar”
Det verkar bara vara du som använder Lawline, en tattar-sida.
”Jag fick själv frågan från fröken Åklagare när hon ville få mig fälld för misshandel. "varför jag inte kunde ta mig ifrån platsen" och" varför det enda alternativet var att använda våld."”
Tråden handlar om nödvärnsrätten i ens bostad när folk inte vill lämna. Tycker du att det verkar rimligt att den BOENDE ska fly hemmet då. Du kan ju för fan inte jämföra vad åklagaren har sagt i en situation med helt andra förutsättningar, som uppenbart inte har med trådens ämne att göra.
”Du får endast slå om alla dina vägar att kunna fly är blockerade. Kan man öppna ett fönster och hoppa ut så skall man göra det. Det är endast sista alternativet kvar där man är inträngd i ett hörn och galningen skall sticka kniven i dig som du får slå personen.”
Återigen har detta inte med tråden att göra. Tar din objudne gäst fram en kniv och hotar med kan du ju välja att hoppa ut genom fönstret (vilket jag är säker på att du skulle göra) alternativt avsluta honom där och då med stöd av Nödvärnsrätten.
”Att börja slåss med en person som vägrar lämna bostaden kommer inte fungera. Det är polisen så fall eller om man är stark så man kan själv eller granne kan bära ut personen.”
Vadå kommer inte att fungera? Nödvärnsrätten ger dig rätt att ta tag i den som vägrar lämna och avlägsna den ut ur din bostad. Punkt. Sätter han sig till motvärn får du använda det våld som inte är uppenbart oförsvarligt.
”Att använda fysiskt våld tror många är okej bara de säger det var självförsvar. Men så ser det inte ut i rätten.”
Givetvis räcker det inte att bara påstå att det var självförsvar, du ska också ha någon form av täckning för påståendet.
”Läs vad jag skrivit innan. Ja jag har utbildning och använt mig i mitt gamla yrke av detta nästan dagligen. Men jag googlade för det verkar vara så många som inte tror eller tycker de kan bättre. Så jag letade lite på nätet och titta på fan! jag hade ju rätt!”
Jag påstår att du som väktare i tjänst ALDRIG har använt dig av nödvärnsrätten vid hemfridsbrott.
”Ni lade märke till svårligen besinna sig igen som jag tjatat om ett par gånger nu va?”
Och varför du ”tjatar” om nödvärnsexcess är helt obegripligt.
Du är medveten om att vi väktare ofta blir kallade till störningsjour och annat när det ligger luffare eller uteliggare i vissa trappuppgångar och då är det vi som avhyser dem och det gör vi genom just nödvändsrätten.
Alltså vi kastar ut dem helt enkelt och som stöd för det använder vi just den här paragrafen att de vägrar går på uppmaning som jag skrev innan så gäller det här även tredje person och tredje person i mitt exempel är då jag som agerande utryckningsväktare.
Dagtid på allmänplats så är den annan sak då har jag min lilla bricka på mig där det står ordningsvakt då får jag kasta ut även från allmänna utrymmen som är lite mer problematiskt att det jag inte får göra det som väktare.
Men på natten och när man har en såkallad stängning på en matbutik eller klädesbutik varför tror du vi är kvar med personalen när de räknar pengar och sätter på larmet och se till att de sista kunderna går ut och inga nya kunder kommer in.
Och som jag skrev innan så händer det jätteofta man åker på störningsjouren när det är folk som spelar musik eller det annat bråk och stök i någon bostad.
eller som i tyvärr fick göra ibland vi fick söka igenom källarna för att uteliggaren trängde sig in och lade sig för att sova då var det vårat jobb att komma dit och kasta ut dem.
Alltså har jag då använt mig av nödvärnslagen.
Du kanske skulle försöka läsa på lite grann eller veta lite grann mer innan du öppnar käften hela tiden om vad en väktare / hundförare gör?
Jag tror inte kunden anställer oss för våran skönhets skull utan just tryggheten och vetskapen att vid behov hjälper vi butiks innehavaren och dennes personal att få ut kunderna.
Även ett annat exempel som jag hade när jag skulle tömma ett Resecentrum och det satt uteliggare som brukar det låsa in sig på toaletterna och då brukar vi alltid få öppna dörrarna med nyckel och släpa ut uteliggaren eller fick man ta in hunden.
När då sedan polisen kommer när man lagt ner busen. Så blir det man använder sig av nödvärns paragrafen till detta.
Varför inte bara ge dig när du uppenbarligen saknar kunskaper om lagen och hur den används?