2025-03-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tänker också så kring den första han har skjutit men resten har jag nog svårare än dig att förstå. Därför tror jag att invandrare var det sekundära motivet. Det var så många också och som något vittne berättade, samt av filmen utifrån att döma, rörde han sig sakta genom korridorer.
Alltså ingen synlig stresspåverkan, varför jag tror att han inte sköt de andra för att det kändes ok för honom efter den första, utan för att han hade planerat det långt innan.

Jag vet såklart inte hur han tänkte, jag kan bara gå till mig själv och fundera hur jag skulle tänkt/reagerat/agerat i en sån situation och det jag kommer fram till då är att han har stängt in all denna frustrationen bakom en mur i sitt huvud. När han väl öppnar dörren till den frustrationen så blir det en explosionsartad reaktion. Han var nog inte dummare än att han förstod att han inte kunde gå in på en skola och skjuta en specifik person och komma undan med det, så när han ändå gjorde det så gjorde han det ordentligt. Jag tror inte 15 av hans offer var varken utvalda eller planerade på något sätt överhuvudtaget, men spontant känns det som att det första offret borde varit planerat.

Jag har otroligt svårt att förstå att han skulle öppna dörren till sin frustration och ta ut det på en helt främmande människa som han aldrig tidigare träffat. Han var uppenbart inte en impulsiv människa eftersom han planerat det i (åtminstone) veckor, det borde betyda att han kunnat behärska sig ett tag till om han haft anledning till det. Vad och varför öppnade han dörren och släppte ut frustrationen på det första offret är tanken jag inte kan komma över. It makes no sense, om de inte har en historia.
Citera
2025-03-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Precis vad jag skrivit till dig tidigare.
Och ja, det går utmärkt för många på spektrat att arbeta i en miljö som passar. Den absoluta merparten, faktiskt.
Och nej, det är rent larvigt att tro att just den läkaren är den enda som kan ha rätt i sin bedömning och argumentera utifrån det. Du vet inte ens hur bedömningen gått till.

Merparten kanske men inte alla.

Det är larvigt att tro att en läkare genom kontakt med en handläggare kan sätta en bättre diagnos än en läkare som har träffat sin patient, oavsett hur den bedömningen har gått till.
Det var bara dessa två vi nämnde.
Citera
2025-03-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Nä, jag är osäker, som jag skrev två gånger.
Men de fall jag haft att göra med har det varit så i. Och, som sagts otaliga gånger, även om det finns någon slags riktlinje måste ju inte någon direkt följa den.

Det här kom till min kännedom förra veckan:
Person A har varit 100% sjukskriven i fyra år. Träffar ny läkare som skriver att något arbete eller arbetsträning är det inte tal om på åtminstone tolv månader framöver.
Handläggaren på FK ifrågasätter vad det innebär och om läget kan förvärras av arbete.
Handläggaren är inte nöjd med svaret och tolkar det som hon tycker är rättvist(he) och kontaktar AF för att de i alla fall ska göra en arbetsförmågebedömning.
AF nekar och hänvisar till intyget.
Handläggare FK kontaktar då ett kommunalt upphandlat förrehabiliteringscenter och ger dem i uppdrag att hjälpa till med rehabilitering. Och de i sin tur tolkar det som att de ska sätta den sjukskrivne i arbetsträning.
Detta är på handläggarens eget bevåg, ingen läkare på FK är inblandad.

Det är ju ungefär dit jag försökte komma! Att det redan finns ett "tvåstegssystem" där både AF och läkaren bedömt patientens arbetsförmåga. Det gör ju att en läkare borde vara helt överflödig.

Du påpekade att läkare kan bli köpta för att skriva sjukintyg, men jag menar att eftersom AF också gör en egen bedömning av samma patient så borde det vara svårt att få igenom oavsett vad läkaren skriver om inte AF också är övertygade om att arbetsförmågan är varaktigt nedsatt.
Citera
2025-03-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det stämmer inte alls att lagstiftningen medger fusk. Problemet är snarare att personer som du och Bulten legitimerar lagtrotset genom att acceptera det och försöka bortförklara det. De allra flesta gör så och därmed legitimeras lagtrotset.

Där har du fel, är det någonting som triggar mig och kan få mig att gå in i strid så är det orättvisor. Det finns inte en chans att jag hade accepterat att de brutit mot lagen. Jag kollade upp mina rättigheter i vartenda fall där jag föll mellan stolarna och varenda gång hade de ryggen fri eftersom de kunde antingen skylla på någon annan eller skylla på att "bedömningar är komplexa" (=att jag skulle varit tydligare).

Men mina ärenden har inget med den här tråden att göra.

I vilket fall som helst så sätter jag en hundring på att inte en enda myndighet i Rickards fall kan hållas ansvariga mot lagen om ärendet skulle granskas. En utredning hade med 100% säkerhet visat att Rickard bar ansvaret för sin situation.
Citera
2025-03-10, 21:14
Medlem
Citat:
Exakt och den enda personen som kan göra en någorlunda rätt bedömning är läkaren vars intyg verkar avfärdas så fort det når en handläggare på FK.

Jo, men så vitt vi vet hade han inget sjukintyg efter 2018.
Hade han haft ett aktuellt sjukintyg hade han nog kunnat överklaga beslutet.
Citera
2025-03-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag vet såklart inte hur han tänkte, jag kan bara gå till mig själv och fundera hur jag skulle tänkt/reagerat/agerat i en sån situation och det jag kommer fram till då är att han har stängt in all denna frustrationen bakom en mur i sitt huvud. När han väl öppnar dörren till den frustrationen så blir det en explosionsartad reaktion. Han var nog inte dummare än att han förstod att han inte kunde gå in på en skola och skjuta en specifik person och komma undan med det, så när han ändå gjorde det så gjorde han det ordentligt. Jag tror inte 15 av hans offer var varken utvalda eller planerade på något sätt överhuvudtaget, men spontant känns det som att det första offret borde varit planerat.

Jag har otroligt svårt att förstå att han skulle öppna dörren till sin frustration och ta ut det på en helt främmande människa som han aldrig tidigare träffat. Han var uppenbart inte en impulsiv människa eftersom han planerat det i (åtminstone) veckor, det borde betyda att han kunnat behärska sig ett tag till om han haft anledning till det. Vad och varför öppnade han dörren och släppte ut frustrationen på det första offret är tanken jag inte kan komma över. It makes no sense, om de inte har en historia.

Så kan det ha varit med de övriga. Jag tror också att den första var planerad.
Att klockan blev strax efter 12.30, direkt efter lunchpaus, känns som att planen var annat än att bara gå in på skolan och skjuta.
Det hade han då kunnat göra en stund tidigare i matsalen t ex. Tror starkt på att han väntade in en viss person.
Citera
2025-03-10, 21:22
Medlem
Citat:
Jo, men så vitt vi vet hade han inget sjukintyg efter 2018.
Hade han haft ett aktuellt sjukintyg hade han nog kunnat överklaga beslutet.

Finns det någon regel kring hur länge ett sjukintyg är aktuellt om det är varaktigt?
Citera
2025-03-10, 21:25
Medlem
Citat:
Så kan det ha varit med de övriga. Jag tror också att den första var planerad.
Att klockan blev strax efter 12.30, direkt efter lunchpaus, känns som att planen var annat än att bara gå in på skolan och skjuta.
Det hade han då kunnat göra en stund tidigare i matsalen t ex. Tror starkt på att han väntade in en viss person.

Exakt, och hade inte den personen kommit just då hade han kunnat vänta en timme eller en dag till om det hade behövts eftersom han var planerande och inte impulsiv.
Citera
2025-03-10, 21:25
Medlem
Citat:
Merparten kanske men inte alla.

Det är larvigt att tro att en läkare genom kontakt med en handläggare kan sätta en bättre diagnos än en läkare som har träffat sin patient, oavsett hur den bedömningen har gått till.
Det var bara dessa två vi nämnde.

Så igen försöker du applicera något generellt på en specifik situation eller tvärtom.
Det har givetvis varit ett flertal läkare inblandade i diagnosticering, ev. kartläggning, medicinering o.s.v. som ett intyg bygger på.
Det finns inget som säger att det inte fanns ett möte med representanter från olika instanser inblandade i det här fallet.
Och det spelar såklart ingen roll om du nämnt dem eller ej! Det är ju ditt hemmasnickrade dravel du försöker tillämpa skarpt på ett faktisk fall i efterhand.
Nu blir det paus från dina galna krumbukter.
Citera
2025-03-10, 21:28
Medlem
Citat:
Finns det någon regel kring hur länge ett sjukintyg är aktuellt om det är varaktigt?

Ett sjukintyg kan inte vara varaktigt.. (vad jag vet).

Sjukintyg använder man för att ansöka om sjukpenning.
Ansöker man om sjukersättning är det ett helt annat intyg/dokument.

Gällande sjukintyg och sjukpenning så brukar man behöva göra en ny ansökan med jämna mellanrum, det längsta sjukintyget jag personligen känner till är 12 månader och då var det ett allvarligt tillstånd.
Citera
2025-03-10, 21:30
Medlem
Citat:
Exakt, och hade inte den personen kommit just då hade han kunnat vänta en timme eller en dag till om det hade behövts eftersom han var planerande och inte impulsiv.

Eller ytterligare två veckor om det inte hängde på eventuell vräkning...
Det hade varit intressant att veta om den förstskjutna var på plats två veckor innan dådet när han syntes på skolan.
Citera
2025-03-10, 21:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Där har du fel, är det någonting som triggar mig och kan få mig att gå in i strid så är det orättvisor. Det finns inte en chans att jag hade accepterat att de brutit mot lagen. Jag kollade upp mina rättigheter i vartenda fall där jag föll mellan stolarna och varenda gång hade de ryggen fri eftersom de kunde antingen skylla på någon annan eller skylla på att "bedömningar är komplexa" (=att jag skulle varit tydligare).

Men mina ärenden har inget med den här tråden att göra.

I vilket fall som helst så sätter jag en hundring på att inte en enda myndighet i Rickards fall kan hållas ansvariga mot lagen om ärendet skulle granskas. En utredning hade med 100% säkerhet visat att Rickard bar ansvaret för sin situation.
Du behöver tänka på att det är speciella regler när både socialtjänsten och vården är inblandade. Det finns lagkrav på samverkan och hjälp att kommunicera med andra myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in