Citat:
Jag tänker också så kring den första han har skjutit men resten har jag nog svårare än dig att förstå. Därför tror jag att invandrare var det sekundära motivet. Det var så många också och som något vittne berättade, samt av filmen utifrån att döma, rörde han sig sakta genom korridorer.
Alltså ingen synlig stresspåverkan, varför jag tror att han inte sköt de andra för att det kändes ok för honom efter den första, utan för att han hade planerat det långt innan.
Alltså ingen synlig stresspåverkan, varför jag tror att han inte sköt de andra för att det kändes ok för honom efter den första, utan för att han hade planerat det långt innan.
Jag vet såklart inte hur han tänkte, jag kan bara gå till mig själv och fundera hur jag skulle tänkt/reagerat/agerat i en sån situation och det jag kommer fram till då är att han har stängt in all denna frustrationen bakom en mur i sitt huvud. När han väl öppnar dörren till den frustrationen så blir det en explosionsartad reaktion. Han var nog inte dummare än att han förstod att han inte kunde gå in på en skola och skjuta en specifik person och komma undan med det, så när han ändå gjorde det så gjorde han det ordentligt. Jag tror inte 15 av hans offer var varken utvalda eller planerade på något sätt överhuvudtaget, men spontant känns det som att det första offret borde varit planerat.
Jag har otroligt svårt att förstå att han skulle öppna dörren till sin frustration och ta ut det på en helt främmande människa som han aldrig tidigare träffat. Han var uppenbart inte en impulsiv människa eftersom han planerat det i (åtminstone) veckor, det borde betyda att han kunnat behärska sig ett tag till om han haft anledning till det. Vad och varför öppnade han dörren och släppte ut frustrationen på det första offret är tanken jag inte kan komma över. It makes no sense, om de inte har en historia.