Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
Nja är du säker på det?
En anhörig till mig som bedömts ha 100% nedsatt arbetsförmåga av läkaren fick ändå göra en arbetsförmågebedömning via AF för att bevisa för FK att hon inte klarade av 25% arbete på arbetsmarknadens enklaste arbete.
Jag har själv sjukersättning på en del, och då var det ingen från FK inblandad. AF gjorde arbetsförmågeutredningen och skrev ett dokument på vad de kommit fram till. Läkaren skrev ett intyg på den medicinska bedömningen och sen skickades båda dessa till FK som tog ett beslut utifrån detta.
Vilka processer det gick igenom på FK vet jag inte, men jag (patienten) hade inte kontakt med någon på FK innan vi skickade in underlagen till FK för beslut.
Nä, jag är osäker, som jag skrev två gånger.
Men de fall jag haft att göra med har det varit så i. Och, som sagts otaliga gånger, även om det finns någon slags riktlinje måste ju inte någon direkt följa den.
Det här kom till min kännedom förra veckan:
Person A har varit 100% sjukskriven i fyra år. Träffar ny läkare som skriver att något arbete eller arbetsträning är det inte tal om på åtminstone tolv månader framöver.
Handläggaren på FK ifrågasätter vad det innebär och om läget kan förvärras av arbete.
Handläggaren är inte nöjd med svaret och tolkar det som hon tycker är rättvist(he) och kontaktar AF för att de i alla fall ska göra en arbetsförmågebedömning.
AF nekar och hänvisar till intyget.
Handläggare FK kontaktar då ett kommunalt upphandlat förrehabiliteringscenter och ger dem i uppdrag att hjälpa till med rehabilitering. Och de i sin tur tolkar det som att de ska sätta den sjukskrivne i arbetsträning.
Detta är på handläggarens eget bevåg, ingen läkare på FK är inblandad.