Citat:
Ursprungligen postat av
Harrison1
Hej,
Om vi säger att jag har haft fest men den nu är slut och en av gästerna vägrar gå trots att jag sagt till flertalet gånger. Är det då nödvärn att slå denna person en gång med knytnäven i ansiktet? Även om personen själv inte var hotfull utan "bara" vägrade lämna min lägenhet?
Om personen sen råkar få en fraktur i ansiktet av slaget, blir körd till sjukhuset och tvingas opereras, blir detta då försvårande även om det ej är meningen att slaget skulle orsaka så stor skada?
För om en person vägrar gå ifrån min bostad så är det väl ett hemfridsbrott och jag har rätt till nödvärn?
Skulle jag bli friad eller dömd i en rättegång för slaget?
Nödvärnsrätten gäller om du försöker avvärja ett pågående brott. Problemet är att nödvärn måste vara proportionerligt, vilket innebär att det måste stå i rimlig proportion till det brott eller hot du försöker avvärja. Att slå någon i ansiktet är knappast en proportionerlig åtgärd för att någon vägrar lämna en fest.
En laglig åtgärd hade varit att ringa polisen och be dem avlägsna personen. Om personen blev hotfull eller våldsam hade nödvärn kunnat rättfärdiga våld, men inte vid enbart vägran att gå.
Även om en domstol skulle acceptera att det var ett nödvärn (vilket är tveksamt), kan de ändå anse att våldet var oproportionerligt och därmed inte försvarligt.
Troligtvis dömd. Rätten skulle troligen bedöma detta som misshandel, eftersom slaget inte var en nödvändig eller proportionerlig försvarsåtgärd. Eventuellt kan det räknas som ringa misshandel om skadan hade varit lindrig, men med en fraktur och operation är det osannolikt.