Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-03-09, 23:45
Medlem
OPK123s avatar
Den öppna bakdörren till Skandiahuset, den mystiske mannen på Bohemia, den omparkerade vita bubblan - hur hänger allt ihop - hmm…
Citera
2025-03-10, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Vem Inge Mårelius såg vänta vid Dekorima hade den heller inget svar på. Om inte Anders Björkman teleporterades 15 meter söderut av ett rymdskepp, fick nya kläder, teleporterades tillbaka igen, fick tillbaka sina gamla kläder, missade Engström och sedan glömde alltihop. Sånt händer ju varje dag.

Oj, jag glömde. Rymdskeppet gjorde Anders 12 - 17 cm längre också (han uppgav i Svea hovrätt att han är 173 cm lång). Inge uppgav att GM var 10 - 15 cm längre än mannen han sköt (som var 175 cm).

Hehe, jo, men det är vel ingen som hevdar att det var Anders som sköt Palme. Du fattar vel att IM kan ha blandat ihop GM och AB, sett båda två, sen blandat ihop dom.
Mannen som väntade och GM behöver inte vara samma person.

Såg du gjorde lite av det samma med Kerstin Nordström och tidpunkten när SE lämnade Skandia.

Är det osäkerhet, ja så är det osäkerhet, det får man akseptera. Man får tro vad man vill, ha sin egen teori, men det går inte att presentera det som sanning. Den enda sanningen.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-03-10 kl. 02:17.
Citera
2025-03-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag har också undrat över Björn Rosengren, TCO-bossen. Är det verkligen slumpen som placerat honom direkt bakom Palme i biosalongen, eller var det planerat på det viset? Det hör till saken att Rosengren blev ordförande i CFF (Centralförbundet Folk & Försvar) just det året, 1986, och CFF är förstås nära kopplat till Stay Behind. Frågan har funnits med under resans gång för min del, men den har visat sig ogenomtränglig. Som läget är har jag lutat åt slumpen, men man vet ju aldrig.

Det är en intressant fråga. Björn Rosengren är en väldigt otypisk socialdemokrat. Många socialdemokrater jag känner tyckte inte att Rosengren var en "riktig" socialdemokrat. Hans politiska värderingar och utspel har alltid legat åt höger.

Hans bakgrund och tid efter politiken är också intressant. Hans föräldrar var egna företagare och i början av hans karriär så avancerade han inom näringslivet och fick allt högre chefsbefattningar. Detta är ingen typisk bakgrund för en socialdemokrat. Men så har vi ju Palme som inte heller är det.

Under sin politiska karriär så låg han ju bakom privatiseringen av Telia. Det är en typiskt borgerlig fråga att privatisera myndigheter.

Efter sin politiska karriär så blev han rådgivare åt Stenbecksfären, och det är väl inte heller något som socialdemokrater brukar ägna sig åt när deras politiska karriär är över. Och finansmän brukar ju oftast inte vara socialdemokrater, så Rosengrens karriär är något av en gåta.

Hans bakgrund tyder på att han borde vara borgerlig, hans politiska karriär var så långt åt höger som man kan komma inom socialdemokratin, hans karriär efter politiken är så höger det kan bli. Han klär sig till och med som en moderat och lever som en moderat.

Jag vet mycket om socialdemokrater och socialdemokratin från 80-talet och framåt och jag har aldrig sett honom som en äkta socialdemokrat och har hört många äldre socialdemokrater säga detsamma.

https://tam-arkiv.se/bjorn-rosengren/

Om någon tvivlar, kolla på bilden i denna artikel, ser han ut som en socialdemokrat tycker ni?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EG14B/helena-37-ar-hans-nya-livskamrat

Jag vet inte hur konspiratoriskt det är att tänka sig att det hänt att näringsliv och högerpartier infiltrerat andra partier i syfte att både hämta underrättelser och sabotera.

Men på vilket sätt är CFF kopplat till Stay Behind?
Senast redigerad av Miracklet 2025-03-10 kl. 09:43.
Citera
2025-03-10, 10:55
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hehe, jo, men det är vel ingen som hevdar att det var Anders som sköt Palme. Du fattar vel att IM kan ha blandat ihop GM och AB, sett båda två, sen blandat ihop dom.
Mannen som väntade och GM behöver inte vara samma person.

Såg du gjorde lite av det samma med Kerstin Nordström och tidpunkten när SE lämnade Skandia.

Är det osäkerhet, ja så är det osäkerhet, det får man akseptera. Man får tro vad man vill, ha sin egen teori, men det går inte att presentera det som sanning. Den enda sanningen.

Nej, det är ingen som hävdar att Anders sköt Palme.

Det är kanske Filters nästa projekt. Den osannolika mördaren 2 - Nu ännu osannolikare! Vissa journalister har inga spärrar alls. Självkritik finns inte på kartan.

Om man har läst förhören (och har bättre slutledningsförmåga än en bananfluga) fattar man att Anders inte var i närheten av Dekorima så länge GM väntade. Anders var 15 meter norrut så länge bankomatuttagen pågick. Sedan var han ännu längre norrut. Förutom det enkla faktum att Anders hade fel kläder och fel längd.

Den idén (att Inge förväxlade GM och Anders) är intressant av en annan orsak. Den visar hur galna idéer folk kan få på Flashback. När de "spånar" och "fantiserar", som användaren gida själv medgav att han gjorde när han kläckte idén 2017.
Citera
2025-03-10, 11:08
Medlem
Citat:
Nej, det är ingen som hävdar att Anders sköt Palme.

Det är kanske Filters nästa projekt. Den osannolika mördaren 2 - Nu ännu osannolikare! Vissa journalister har inga spärrar alls. Självkritik finns inte på kartan.

Om man har läst förhören (och har bättre slutledningsförmåga än en bananfluga) fattar man att Anders inte var i närheten av Dekorima så länge GM väntade. Anders var 15 meter norrut så länge bankomatuttagen pågick. Sedan var han ännu längre norrut. Förutom det enkla faktum att Anders hade fel kläder och fel längd.

Den idén (att Inge förväxlade GM och Anders) är intressant av en annan orsak. Den visar hur galna idéer folk kan få på Flashback. När de "spånar" och "fantiserar", som användaren gida själv medgav att han gjorde när han kläckte idén 2017.

Hehe du gör det igen. Hur vet du att GM väntade på LOP? Det vet du inte, du bara tror du vet det, men vad hjälper det.

Edit

Altså missförstå mig inte, du har jättekoll på det här fallet. Jag har läst och lärt mig mycket av dig här inne.
Men du får ta lite kritik också.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-03-10 kl. 11:16.
Citera
2025-03-10, 11:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Det är en intressant fråga. Björn Rosengren är en väldigt otypisk socialdemokrat. Många socialdemokrater jag känner tyckte inte att Rosengren var en "riktig" socialdemokrat. Hans politiska värderingar och utspel har alltid legat åt höger.

Hans bakgrund och tid efter politiken är också intressant. Hans föräldrar var egna företagare och i början av hans karriär så avancerade han inom näringslivet och fick allt högre chefsbefattningar. Detta är ingen typisk bakgrund för en socialdemokrat. Men så har vi ju Palme som inte heller är det.

Under sin politiska karriär så låg han ju bakom privatiseringen av Telia. Det är en typiskt borgerlig fråga att privatisera myndigheter.

Efter sin politiska karriär så blev han rådgivare åt Stenbecksfären, och det är väl inte heller något som socialdemokrater brukar ägna sig åt när deras politiska karriär är över. Och finansmän brukar ju oftast inte vara socialdemokrater, så Rosengrens karriär är något av en gåta.

Hans bakgrund tyder på att han borde vara borgerlig, hans politiska karriär var så långt åt höger som man kan komma inom socialdemokratin, hans karriär efter politiken är så höger det kan bli. Han klär sig till och med som en moderat och lever som en moderat.

Jag vet mycket om socialdemokrater och socialdemokratin från 80-talet och framåt och jag har aldrig sett honom som en äkta socialdemokrat och har hört många äldre socialdemokrater säga detsamma.

https://tam-arkiv.se/bjorn-rosengren/

Om någon tvivlar, kolla på bilden i denna artikel, ser han ut som en socialdemokrat tycker ni?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EG14B/helena-37-ar-hans-nya-livskamrat

Jag vet inte hur konspiratoriskt det är att tänka sig att det hänt att näringsliv och högerpartier infiltrerat andra partier i syfte att både hämta underrättelser och sabotera.

Både Björn Rosengren och hans fru Agneta (L1114) förhördes i mars 1986 (även om Björn Rosengren var missnöjd att han inte förhördes vid personligt besök). Agneta Rosengren förhördes två gånger.

Paret Rosengrens bil var parkerad på Tegnérgatan. De gick norrut när de lämnade biografen. Björn Rosengren kan inte ha varit mannen som vittnet Katrin Ekström såg när hon passerade Bokcirkeln. Ekström såg Mårten. "Dispyten" var Mårtens och Olofs diskussion om filmen. Psykologen Gona Priedite (hennes namn är felstavat i förhören) tänkte på Curt Lidgaard i biljettkön (som hon själv insåg).

Gärningsmannaprofilens tidsförlopp har följande att säga om Ekström:

Ca 23.15. Ekström med sällskap går förbi Palmes, in på Kammakargatan och vidare mot Vasagatan via Kungsgatan. Gör inga iakttagelser av värde.

Användaren som du svarade har misskrediterat flera vittnen i utredningen (för att de passar eller inte passar hans udda idéer).
Citera
2025-03-10, 11:18
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hehe du gör det igen. Hur vet du att GM väntade på LOP? Det vet du inte, du bara tror du vet det, men vad hjälper det.

Jag (och alla andra) vet att ett trovärdigt och tillförlitligt vittne (Inge Mårelius) såg att GM inväntade paret Palme, att hans passagerare Susanne Larsson bekräftade den uppgiften och att två andra vittnen (Anders Björkman och Cecilia Anderstedt) lämnade uppgifter som stämmer med Inges uppgifter.
Citera
2025-03-10, 11:22
Medlem
Är det för konspirativt att tänka sig att man inom t ex Stay Behinds högre skikt hade planerat att göra sig av med Palme och att planerandet pågått under lång tid på ett lika lömskt sätt som t ex KGB och Stasi infiltrerade alla möjliga kretsar (jag minns t ex Stasi som värvade en punksångerska för att få uppsikt över vilka medborgare som kom på spelningarna eftersom de ansågs utgöra hot mot staten)

Ett tänkbart scenario skulle i så fall kunna vara att man uppmuntrade Ingrid K att uppvakta Mårten P för att på så sätt få en insyn i familjen och komma nära Palme. När hon väl var insyltad så lanserade hon idén om att gå på bio för Mårten och fick på något sätt kanske även med Olof och Lisbeth i den idén.

I detta förhör framgår i alla fall att Lisbeth och Ingrid hade kontakt med varandra om biobesöket, och hon säger att hon inte minns om det var hon eller fästmannen som slutligen ringt upp Lisbet och Olof för att bestämma vilken tid de skulle ses. (Kanske ville hon inte avslöja så tydligt att det var hon som föreslagit tiden för mötet)
https://wpu.nu/images/c/c8/Ingrid_Klering_860424.pdf
I förhören med Mårten och Lisbet är det väldigt oklart vem som ringt vem angående biobesöket och det framkommer flera olika uppgifter. De minns uppenbarligen inte så tydligt. Kanske för att det inte var någon av dem som kom med det slutgiltiga förslaget, utan att det kanske kom från Ingrid.

Som diskuterats tidigare så är Björn Rosengrens närvaro i biografen diskuterad. Han är ju väldigt höger för att vara socialdemokrat, om han nu ens var det. Om vi tänker oss att han också är en infiltratör i fackföreningsrörelsen (och senare i Socialdemokraterna) så skulle han kunna haft en roll att bevaka Palme under bion och efteråt. Kom ihåg att det var Rosengren som skulle erbjuda makarna skjuts hem efter filmen. Det innebär ju att han hade uppsikt på dem efter filmen och sökte upp dem.

Skjutsen kanske var en del av planen, dvs att det var planerat exakt var Rosengren skulle släppa av dem och att en gärningsman stod och väntade där. Det hade ju varit det mest kontrollerade och riskfria sättet att avrätta en statsminister.

När Palme tackade nej till skjutsen så fick man ta till plan B. att följa efter dem. Rosengren kunde med någon personsökare eller snabbt samtal meddela de andra i mordkommandot åt vilket håll makarna gick.

Ingrids uppgift blev att se till att de skildes åt i tid. När frågan om Tedrickandet dök upp så var det väl Lisbet som ska ha tackat nej, men för alla som haft en flickvän så vet man hur bra det kvinnliga könet är på att tala med kroppsspråk och blickar. Ingrid kan ha visat en tydlig ovilja att de skulle följa med upp på te, och Lisbet kan ha läst av detta i kroppsspråket och sagt att hon var trött och ville gå hem.

När de skildes åt så fick reservtruppen hoppa in och ta hand om OP, vilket skulle kunna förklara valet av plats, som ofta diskuterats som ett dåligt val. Plan A var kanske att Rosengren skulle släppt av OP i närheten av en skytt, men när det gick i stöpet så hade man ändå tagit fram en plan B eftersom det inte var många tillfällen då man fått förhandsinformation om att Palme skulle ge sig ut och att dessutom få tid att förbereda sig under biobesöket genom att positionera ut sig på olika tänkbara platser där paret skulle ta sig hem.

Senare försökte IK bli dumpad genom att ge Mårten en obskyr tavla. Och förhållandet höll väl inte så lång tid efter mordet? Efter några år gifte sig hon med högermannen Odd Eiken.
Citera
2025-03-10, 11:25
Medlem
Citat:
Jag (och alla andra) vet att ett trovärdigt och tillförlitligt vittne (Inge Mårelius) såg att GM inväntade paret Palme, att hans passagerare Susanne Larsson bekräftade den uppgiften och att två andra vittnen (Anders Björkman och Cecilia Anderstedt) lämnade uppgifter som stämmer med Inges uppgifter.

Njä, jag är inte så säker på att det var GM Inge såg där. Det kan det ha varit såklart, men Inge blir lite osäker när push comes to shove. Det är inget jag tycker är avklarat iallafall.
Citera
2025-03-10, 11:25
Medlem
Citat:
Både Björn Rosengren och hans fru Agneta (L1114) förhördes i mars 1986 (även om Björn Rosengren var missnöjd att han inte förhördes vid personligt besök). Agneta Rosengren förhördes två gånger.

Paret Rosengrens bil var parkerad på Tegnérgatan. De gick norrut när de lämnade biografen. Björn Rosengren kan inte ha varit mannen som vittnet Katrin Ekström såg när hon passerade Bokcirkeln. Ekström såg Mårten. "Dispyten" var Mårtens och Olofs diskussion om filmen. Psykologen Gona Priedite (hennes namn är felstavat i förhören) tänkte på Curt Lidgaard i biljettkön (som hon själv insåg).

Gärningsmannaprofilens tidsförlopp har följande att säga om Ekström:

Ca 23.15. Ekström med sällskap går förbi Palmes, in på Kammakargatan och vidare mot Vasagatan via Kungsgatan. Gör inga iakttagelser av värde.

Användaren som du svarade har misskrediterat flera vittnen i utredningen (för att de passar eller inte passar hans udda idéer).

Är du medveten om att du svarar på något helt annat än vad jag skrev?
Citera
2025-03-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet

Redan från start hade https://wpu.nu/wiki/Stay_Behind Fackföreningsfolk (TCO) i "Styrgruppen", så om https://wpu.nu/wiki/Björn_Rosengren går från TCO till CFF så är det väl ett bevis på att koppling mellan CFF och Stay Behind existerar.

Se https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alvar_Lindencrona
Planering av en svensk motståndsrörelse
Citera
2025-03-10, 11:37
Medlem
Okej, ett litet tankeexperiment då.

Låt oss säga att det var en knarklangare som stod på Dekorimahörnan. Inge ser den här och får en «feeling», Inge är streetwise radarn är alltid på.

Men sen när LOP kommer blir det mer att hålla koll på. Är det HELT säkert att det var mannen på hörnan som klev fram och inte en annan som kom ihop med paret Palme?

Mannen på hörnan försvinner, GM försvinner, men var det samma person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in