2025-03-09, 19:43
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machiavelliniccolo
hej,

efter att jag pluggat klart flyttade jag och min pojkvän till sthlm där vi köpte en bostads rätt för ca 6 miljoner kronor. och har efter strul med en orimlig styrelse har vi blivit erbjudna att styrelsen erbjudit sig att köpa vår lägenhet, och nu behöver jag hjälp hur vi ska tänka och vad vi ska begära för att lämna föreningen. det hela började med att en i styrelsen redan från start hade en dålig attityd mot mig och sa åt oss att vi måste koppla vår hund när vi är i trapphuset och utanför huset. jag påtalade då att det inte finns någon lag som tvingar en att ha hunden kopplad. sen eskalerade de när vår hund som är en rottweiler nafsade lite grann i hans hund som är en bichon haveneis den började blöda lite grann men inget farligt. utan sånt som händer ibland med hundar. efter det så började hela styrelsen och grannarna vända sig emot oss och frysa ut oss. det fortsatte under det senaste året när de knappat på när vi har kompisar hemma hos oss på helgerna och tycker att vi är för högljudda vilket jag tycker är orimligt. det är mest pensionerer och barn familjer i huset så jag förstår att man inte kan ha fest hur länge som helst, men vi brukar endå alltid åka vidare mot en bar/krog vid 11 tiden så det är inte som att vi har fest hela natten. ordförande ha dessutom flera gånger följer efter oss till soprummet och hävdat att vi sorterar fel. nu vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för lägenheten om de ändå inte vill ha kvar oss och funderar hur mycket vi ska säga att de måste köpa ut oss för. sen undrar jag om de rent juridiskt kan göra det. min sambo hävdar att de inte kan det vilket gör att våra kort är rätt starka för att få sälja över marknads pris.

har någon varit med om liknande tidigare? och hur gjorde ni?
Varför vill ni bo kvar i en Brf där styrelsen och grannarna har börjat hata er? Det låter som dålig livskvalitet för alla.
Citera
2025-03-09, 19:45
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidiFM
Styrelsen verkar vara väldigt tålmodig förutsatt att TS inte är ett troll.

Men en intressant fråga angående uteslutande från BRF. Hur lätt är det att bli utesluten egentligen?

Beror på vad som sägs i stadgarna och vad övriga medlemmar tycker.
Citera
2025-03-09, 19:49
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Låter som att TS är en jobbig granne som man inte vill ha i sin närhet. Dessutom helt oförmögen att se problemen som är så självklara för andra.

Då har vi dessutom bara hört TS version.
Citera
2025-03-09, 19:49
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidiFM
Men en intressant fråga angående uteslutande från BRF. Hur lätt är det att bli utesluten egentligen?

Störningar räcker, eftersom ts säger att hela föreningen är emot dem så kommer det inte vara svårt att få till en tvångsförsäljning om majoriteten av medlemmarna säger att störningar sker ofta.
Citera
2025-03-09, 19:51
Medlem
Adelaides avatar
Ni har alltså examen från universitetet men vet inte hur man sopsorterar?

Ni tror att man inte behöver ha en hund kopplad på allmän plats?

Ni festar till 23 i ett hus med pensionärer och barnfamiljer och undrar varför grannarna stör sig på er?

Ni tror att ni äger er bostadsrätt?

Oj vad trol(l)igt det här låter.
Citera
2025-03-09, 19:56
Medlem
Jag har haft hundar hela mitt liv, schäfrar, rottis. Aldrig någonsin har mina hundar bitit någon annan hund, en hund vet var gränserna går om den inte är helt otränad. Man får absolut inte ha frigående hundar i ett trapphus oavsett hur tränad hunden är, det vet inte folk, och de kan bli rädda. Vad skulle hända om en katt råkade springa ut från en av grannarna t,ex och hunden inte är van vid katter? Ni verkar vara idioter.
Citera
2025-03-09, 20:04
Medlem
R.Rs avatar
Det kan vara så att de är beredda att köpa ut er för att få lugn och ro i huset nu. Istället för att behöva driva en process och blanda in myndigheter. Då är de sannolikt villiga att betala lite mer än marknadsvärdet. Kanske ett par hundratusen till.

Sen kan man väl tycka att det är ganska fult att utnyttja situationen till er fördel. Det är ju inte direkt smickrande för er att denna förening så gärna vill bli av med er att de är beredda att betala för det. Oavsett är det inte läge att vara sniken. Börjar ni begära några fantasisummor lär de istället se till att ni får tvångssälja till det pris marknaden är villig att betala.
Citera
2025-03-09, 20:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är lag på att ha hundar kopplade på allmän plats, vilket ett trapphus garanterat räknas som.

Det är det förvisso inte.
Däremot om man inte har kontroll över sin hund till den grad att den biter andra hundar så ska man givetvis ha den kopplad, eller helst inte hund alls.
Citera
2025-03-09, 20:09
Medlem
Adidass avatar
Citat:
hej,

efter att jag pluggat klart flyttade jag och min pojkvän till sthlm där vi köpte en bostads rätt för ca 6 miljoner kronor. och har efter strul med en orimlig styrelse har vi blivit erbjudna att styrelsen erbjudit sig att köpa vår lägenhet, och nu behöver jag hjälp hur vi ska tänka och vad vi ska begära för att lämna föreningen. det hela började med att en i styrelsen redan från start hade en dålig attityd mot mig och sa åt oss att vi måste koppla vår hund när vi är i trapphuset och utanför huset. jag påtalade då att det inte finns någon lag som tvingar en att ha hunden kopplad. sen eskalerade de när vår hund som är en rottweiler nafsade lite grann i hans hund som är en bichon haveneis den började blöda lite grann men inget farligt. utan sånt som händer ibland med hundar. efter det så började hela styrelsen och grannarna vända sig emot oss och frysa ut oss. det fortsatte under det senaste året när de knappat på när vi har kompisar hemma hos oss på helgerna och tycker att vi är för högljudda vilket jag tycker är orimligt. det är mest pensionerer och barn familjer i huset så jag förstår att man inte kan ha fest hur länge som helst, men vi brukar endå alltid åka vidare mot en bar/krog vid 11 tiden så det är inte som att vi har fest hela natten. ordförande ha dessutom flera gånger följer efter oss till soprummet och hävdat att vi sorterar fel. nu vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för lägenheten om de ändå inte vill ha kvar oss och funderar hur mycket vi ska säga att de måste köpa ut oss för. sen undrar jag om de rent juridiskt kan göra det. min sambo hävdar att de inte kan det vilket gör att våra kort är rätt starka för att få sälja över marknads pris.

har någon varit med om liknande tidigare? och hur gjorde ni?

Om du inte trollar så låter du som en riktig kuksugare inte undra på att de vill ha bort er. Ingen självinsikt och allt är alla andras fel.

Och hade det varit min hund som din okopplade hund ”nafsade lite på så det började blöda, inget farligt” så hade jag fotbollssparkat skiten i huvudet så hade du förhoppningsvis lärt dig att hålla skiten kopplad på ställen där andra människor kan vistas.
Citera
2025-03-09, 20:17
Medlem
machiavelliniccolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ni har alltså examen från universitetet men vet inte hur man sopsorterar?

Ni tror att man inte behöver ha en hund kopplad på allmän plats?

Ni festar till 23 i ett hus med pensionärer och barnfamiljer och undrar varför grannarna stör sig på er?

Ni tror att ni äger er bostadsrätt?

Oj vad trol(l)igt det här låter.

jag skrev att ordförande kollade så att vi sop sorterade rätt. vi har alltså inte gjort fel, men den jäveln har varit på oss som hökar efter allt det här. jag upplevde att det känndes kränkande att han spionerade på oss TROTS att vi inte har sopsorterat fel.

dessutom sa jag aldrig att det var universitet jag pluggat på, jag har läst yrkeshögskola, men du är ju inte läskunnig, så du fattar inte sånt

GÖR OM, GÖR RÄTT
Citera
2025-03-09, 20:21
Medlem
machiavelliniccolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det kan vara så att de är beredda att köpa ut er för att få lugn och ro i huset nu. Istället för att behöva driva en process och blanda in myndigheter. Då är de sannolikt villiga att betala lite mer än marknadsvärdet. Kanske ett par hundratusen till.

Sen kan man väl tycka att det är ganska fult att utnyttja situationen till er fördel. Det är ju inte direkt smickrande för er att denna förening så gärna vill bli av med er att de är beredda att betala för det. Oavsett är det inte läge att vara sniken. Börjar ni begära några fantasisummor lär de istället se till att ni får tvångssälja till det pris marknaden är villig att betala.

ja det är lite så vi tänkt att de resonerar. att dom vill bli av med oss bryr jag mig inte om.. dem har varit så otrevliga sen vi flyttat in så får vi lite extra för att flytta är det en win win
Citera
2025-03-09, 20:21
Medlem
Citat:
Läste du inte rubriken, det är en bostads rätt inte en hyeresrätt vi bor i
Nog dags att du läser på lite innan du gör bort dig totalt.
https://www.egnahemsbolaget.se/att-kopa-bostad/agandeformer/
"Vad är en bostadsrätt?
Som bostadsrättsinnehavare är du medlem i en bostadsrättsförening. Föreningen äger bostäderna och annat som ingår i föreningens egendom. Du har nyttjanderätt till bostaden under obegränsad tid och den kan säljas, ärvas eller överlåtas på samma sätt som andra tillgångar."
Sedan finns det ett antal orsaker till att BRF kan återkalla nyttjanderätten, vilket i princip är vad de gör i detta fallet.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-03-09 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in