2025-03-09, 17:17
Medlem
machiavelliniccolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Märkligt. Lär knappast stå i stadgarna att man ska bli utköpt om man varit högljudd, har en stökig hund och sopsorterar fel. Och varför skulle styrelsen dvs föreningen vilja ta en ekonomisk förlust och besväret av att köpa er bostadsrätt. Det här är givetvis rent trams. Annat skulle vara om det ligger nåt helt annat bakom (kopiera in era stadgar, kan handla om att ständigt vara sen med månadsavgiften), även då är trådstarten fel.

ingen aning varför styrelsen väljer att göra såhär. ordförande hade börjat bråka med min sambo i på parkeringsplatsen när han kom hem från jobbet och skrikit att dom får väl fan köpa ut oss om vi vägrar lämna. och sen hade han fått en sms att styrelsen kommer avhandla detta på nästa styrelsemöte men att deras önskan är att vi inte bor kvar
Citera
2025-03-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machiavelliniccolo
så för att vår hund råkade vara lite för hård hänt med en annan hund och att vi har kompisar som vill umgås med oss på helgerna så tappar vi rätten att bo i någonting vi äger? låter fullständigt orimligt.

Avliva hunden.

Tror du på riktigt att det ok att er rottweiler får gå lös om den biter andra hundar blodiga? Ni har ju uppenbarligen inte koll på hunden, koppel eller inte. Skall man ha en sådan hund så måste man jobba med den. Det finns inget normalt med att en hund "nafsar" en annan hund så det blöder.

Ni är ju inte kloka! Flytta ut på en gård i skogen!

Ni skall inta ha varken hund eller grannar.
Citera
2025-03-09, 17:22
Medlem
tram123s avatar
Citat:
så för att vår hund råkade vara lite för hård hänt med en annan hund och att vi har kompisar som vill umgås med oss på helgerna så tappar vi rätten att bo i någonting vi äger? låter fullständigt orimligt.
Du och din pojkvän låter som whitetrash med väldigt lågt iq.

Styrelsen har helt rätt här, ni är helt enkelt för dumma för att fatta att ni beter er illa.
Citera
2025-03-09, 17:28
Medlem
Bra att du upplyser övrigt folk här i landet. Sådana som ni skall inte flytta till Stockholm. Flytta tillbaka om möjlighet finnes.
Citera
2025-03-09, 17:45
Avslutad
Citat:

Ni äger inte lägenhet. Flytta.
Citera
2025-03-09, 18:01
Medlem
Som sagt, vanlig hederlig hänsyn kommer man långt med, det verkar ni inte ha förstått, och som tidigare nämnt, ni äger inte lägenheten, ni äger för tillfället rätten att bo där, den rätten kan styrelsen ta ifrån er om ni inte sköter er.
Citera
2025-03-09, 18:08
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Det är inte så att ni riskerar att bli avhysta då ni uppenbart misskött er? Att man som person inte kopplar sin hund, och att hunden attackerat en annan hund är för mig extremt konstigt. Om du nu inte trollar, då en hund som skadar en annan hund borde anmälas, och inget man bara ser mellan fingrarna med, låter det som om ni riskerar att bli avhysta.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/uppsagning-av-bostadsrattshavare/#:~:text=Om%20du%20som%20%C3%A4r%20bostadsr%C3%A4t tshavare,betalar%20insats%2C%20uppl%C3%A5telseavgi ft%20eller%20%C3%A5rsavgift
Citera
2025-03-09, 18:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Ni äger inte lägenheten. Ni äger bara rätten att bo i lägenheten. Lägenheten ägs av föreningen.
Citera
2025-03-09, 18:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
det hela började med att en i styrelsen redan från start hade en dålig attityd mot mig och sa åt oss att vi måste koppla vår hund när vi är i trapphuset ...

Det står i de flesta bostadsrättsföreningars stadgar att husdjur ska vara kopplade i trapphuset.

Citat:
... och utanför huset. jag påtalade då att det inte finns någon lag som tvingar en att ha hunden kopplad.

Jo, det finns lag på att ha hund kopplad på allmän plats. Dessutom står det i de flesta bostadsrättsföreningars stadgar att husdjur ska hållas kopplade inom föreningens område.

Citat:
sen eskalerade de när vår hund som är en rottweiler nafsade lite grann i hans hund som är en bichon haveneis den började blöda lite grann men inget farligt. utan sånt som händer ibland med hundar.

Nej, det är inte sånt som "händer ibland med hundar". Det är du som ägare som ska se till att sådant absolut inte händer. Begriper du inte det så ska du inte ha hund alls. Ni borde anmälts för detta.

Citat:
efter det så började hela styrelsen och grannarna vända sig emot oss och frysa ut oss.

Det är fullt förståeligt med den oerhört taskiga attityd ni uppvisar.

Citat:
det fortsatte under det senaste året när de knappat på när vi har kompisar hemma hos oss på helgerna och tycker att vi är för högljudda vilket jag tycker är orimligt.

Vad du tycker är orimligt är helt egalt i sammanhanget. Det lär stå i styrelsens stadgar att det ska vara tyst kl. 22.00.

Citat:
det är mest pensionerer och barn familjer i huset ...

Även detta totalt egalt i sammanhanget.

Citat:
... så jag förstår att man inte kan ha fest hur länge som helst, men vi brukar endå alltid åka vidare mot en bar/krog vid 11 tiden så det är inte som att vi har fest hela natten.

22.00 ska det vara tyst som sagt.

Citat:
ordförande ha dessutom flera gånger följer efter oss till soprummet och hävdat att vi sorterar fel.

Med tanke på att ni inte förstår regler i övrigt så är jag helt övertygad om att ni inte klarar av att sopsortera korrekt.

Citat:
nu vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för lägenheten om de ändå inte vill ha kvar oss och funderar hur mycket vi ska säga att de måste köpa ut oss för.

Marknadsvärde. Det är ändå det ni kommer att få om ni blir tvingade att sälja.

Citat:
sen undrar jag om de rent juridiskt kan göra det. min sambo hävdar att de inte kan det vilket gör att våra kort är rätt starka för att få sälja över marknads pris.

Ja, styrelsen kan säga upp er rätt att bo i lägenheten så ni har inga kort på handen alls.

Citat:
har någon varit med om liknande tidigare? och hur gjorde ni?

Nej, jag har aldrig varit med om sådana idioter tidigare. Hade jag varit det så hade jag agerat exakt som styrelsen.
Citera
2025-03-09, 18:28
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:

ett trapphus är privat plats. och dessutom inte lag. man ska ha koll på hunden, vilket jag har

Det är ju det du uppenbarligen inte har, eftersom byrackan bet en annan hund.
Citera
2025-03-09, 18:28
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
hej,

efter att jag pluggat klart flyttade jag och min pojkvän till sthlm där vi köpte en bostads rätt för ca 6 miljoner kronor. och har efter strul med en orimlig styrelse har vi blivit erbjudna att styrelsen erbjudit sig att köpa vår lägenhet, och nu behöver jag hjälp hur vi ska tänka och vad vi ska begära för att lämna föreningen. det hela började med att en i styrelsen redan från start hade en dålig attityd mot mig och sa åt oss att vi måste koppla vår hund när vi är i trapphuset och utanför huset. jag påtalade då att det inte finns någon lag som tvingar en att ha hunden kopplad. sen eskalerade de när vår hund som är en rottweiler nafsade lite grann i hans hund som är en bichon haveneis den började blöda lite grann men inget farligt. utan sånt som händer ibland med hundar. efter det så började hela styrelsen och grannarna vända sig emot oss och frysa ut oss. det fortsatte under det senaste året när de knappat på när vi har kompisar hemma hos oss på helgerna och tycker att vi är för högljudda vilket jag tycker är orimligt. det är mest pensionerer och barn familjer i huset så jag förstår att man inte kan ha fest hur länge som helst, men vi brukar endå alltid åka vidare mot en bar/krog vid 11 tiden så det är inte som att vi har fest hela natten. ordförande ha dessutom flera gånger följer efter oss till soprummet och hävdat att vi sorterar fel. nu vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för lägenheten om de ändå inte vill ha kvar oss och funderar hur mycket vi ska säga att de måste köpa ut oss för. sen undrar jag om de rent juridiskt kan göra det. min sambo hävdar att de inte kan det vilket gör att våra kort är rätt starka för att få sälja över marknads pris.

har någon varit med om liknande tidigare? och hur gjorde ni?

Du kan begära vilket pris du vill av styrelsen, det är frivilligt för er att sälja.

Däremot kan det bli så, om stadgarna tillåter det och ni inte följer stadgarna, att er bostadsrätt förverkas. Det betyder att ni _måste_ sälja och det görs förslagsvis frivilligt via mäklare. Går ni inte med på det kan föreningen via domstol driva fram en tvångsförsäljning.

Att låta en stor hund lös i trapphuset och på de allmänna ytorna och att ni inte rättar er efter uppmaningen att hade varit själ nog för mig att starta ett uteslutningsärende. Att ni utöver det verkar vara riktigt WT är bara en bonus i sammanhanget.
Citera
2025-03-09, 18:30
Medlem
aquoss avatar
Du kan ju för fan inte ens bygga en ordentlig mening och ändå så väljer du att ha en rottweiler som hund? Jag hade också velat få bort er, hoppas ni torskar rejält på det och koppla hundäcklet i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in