2025-03-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.

Sverige har nu så mycket lagar och regler så ingen kan göra något rätt längre
2025-03-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Miljontals svenskar riskerar att flaggas som högkonsumenter av alkohol enligt Transportstyrelsens mätnivåer.

Det räcker med att du dricker en och en halv flaska vin, eller sex och en halv långburk folköl eller tio småburkar starköl – i veckan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

ja det blir nog ganska tomt på vägarna, blir nog mest pingstvänner och liknande?

1 folköl per dag är väl inte att klassa som alkoholism?

hoppas att det även gäller vår adel i bryssel och strasbourg, blir nog inte många kvar där?
alltså är man olämplig som bilförare är man även olämplig som politiker

Absolut! Du har helt rätt! Ta till exempel alla politiker i riksdagen och regeringen, med det ansvaret dom har att styra Sverige så borde samtliga av dom få sparken omedelbums om dom dricker mer än 1,5 flaska vin i veckan. Sådana gravalkisar kan vi inte ha att styra landet.
2025-03-09, 13:01
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det är lugnt, uppsök inte vård bara.
...och gå inte dit för att kolla blodtrycket.
2025-03-09, 13:02
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag kan garantera att det stämmer och det har tillämpats sedan ett flertal år dock inte 1½ flaska vin i veckan utan snarare om dan.
Stämmer det?
2025-03-09, 14:00
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Först tänkte jag att det var lite väl strikt, men en fördel med detta är ju att man potentiellt sett kan stoppa personer med ett aktivt missbruk innan de sätter sig bakom ratten med alkohol i kroppen.

Däremot borde inte transportstyrelsen uppmärksammas vid första provtagningstillfället, utan man borde göra flera provtagningar över tid för att se om personen verkligen har en rutin av att dricka mycket eller om det bara var något som sammanföll med att det första provet togs. Det kanske är så det fungerar också, men har inte fördjupat mig såpass i ämnet.
Det var ju ett jävla resonemang.
Det finns aggressiva babbar, pensionärer som inte ser nånting, folk som inte skrapar rutorna, folk som kör som biltjuvar och dom ska efter människor som inte ens brutit mot lagen.
Ta bort körkortet för att man eventuellt kan sätta sig berusad och köra?
Det kan du väl lika gärna göra om du dricker sällan?
Hur kan detta ens ha lagstöd, titta för djupt ner i flaskan är inte olagligt? Och dessutom med svensk folkhälsa där man knappt får dricka nånting.
Förbjud skiten, gör det olagligt.
Men det vet både du och jag att det gör man aldrig, då förlorar man mycket pengar.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-03-09 kl. 14:06.
2025-03-09, 14:02
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
"Miljontals svenskar riskerar att flaggas som högkonsumenter av alkohol enligt Transportstyrelsens mätnivåer.

Det räcker med att du dricker en och en halv flaska vin, eller sex och en halv långburk folköl eller tio småburkar starköl – i veckan."

ja det blir nog ganska tomt på vägarna, blir nog mest pingstvänner och liknande?

1 folköl per dag är väl inte att klassa som alkoholism?

Jo det är det. Knarkbruk är knarkbruk och brukar man knark är man en knarkare.

Citat:

hoppas att det även gäller vår adel i bryssel och strasbourg, blir nog inte många kvar där?
alltså är man olämplig som bilförare är man även olämplig som politiker

2010

"Öl och vin till lunchen och cocktailparty på kvällen. Varje dag serveras det gratis alkohol i Europaparlamentet. Och enligt svenska parlamentariker är spritkulturen ett demokratiskt problem.

– Vi gör det här varje kväll, säger en av männen i vit skjorta medan han lägger champagneflaskor på kylning i en ishink.

Det är onsdag, en helt vanlig dag i parlamentet.

– Varje dag finns det gratis alkohol att dricka, säger miljöpartiets parlamentariker Carl Schlyter när Accent frågar om alkoholkulturen bland politikerna i Europaparlamentet."

https://accentmagasin.se/politik/alkoholen-flodar-i-parlamentet/

Ja naturligtvis. Att vi styrs av dekadenta och omoraliska människor utan omdöme är jag väl medveten om. Personligen anser jag att ALLA alkoholbrukare bör få fängelse ett bra tag, sedan en liten hjälp med att bättra sig och leva nyktert med dagliga kontroller i några år. Sedan kan man få en chans till men åker man dit igen skall man bort.

Det skall vara nolltolerans mot ALLT knark. Inklusive alkohol (som förövrigt är en än värre knarksort än många av de illegala sorterna....vilket bara gör alkoholpolitiken än mer absurd)
2025-03-09, 14:07
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Jo det är det. Knarkbruk är knarkbruk och brukar man knark är man en knarkare.

Ja naturligtvis. Att vi styrs av dekadenta och omoraliska människor utan omdöme är jag väl medveten om. Personligen anser jag att ALLA alkoholbrukare bör få fängelse ett bra tag, sedan en liten hjälp med att bättra sig och leva nyktert med dagliga kontroller i några år. Sedan kan man få en chans till men åker man dit igen skall man bort.

Det skall vara nolltolerans mot ALLT knark. Inklusive alkohol (som förövrigt är en än värre knarksort än många av de illegala sorterna....vilket bara gör alkoholpolitiken än mer absurd)
Och då kommer pappa staten gråta blod över alla skattepengar man förlorar.
Man säljer alkohol med ena handen och torkar bort tårarna med andra handen.
Varför är du så anti berusning? Vi är människor, inte katter. Vi har en självuppfattning på ett annat sätt som gör att vi sen urminnes tider har sökt berusning.
Det är skillnaden på oss och en kossa.
En katt behöver ingen whiskey. Men så tänker den på äta, knulla, sova också.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-03-09 kl. 14:10.
2025-03-09, 14:19
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Och då kommer pappa staten gråta blod över alla skattepengar man förlorar.
Man säljer alkohol med ena handen och torkar bort tårarna med andra handen.
Varför är du så anti berusning? Vi är människor, inte katter. Vi har en självuppfattning på ett annat sätt som gör att vi sen urminnes tider har sökt berusning.
Det är skillnaden på oss och en kossa.
En katt behöver ingen whiskey. Men så tänker den på äta, knulla, sova också.

Människor behöver inte whiskey heller. Och en katt som upplevt kattmynta söker upp kattmyntan igen om den vet var den skall leta. Äta,knulla och sova är det som upptar de flesta människors tankar också.
Men du har rätt...människan har fått begåvningen att se vidare än så....och det är JUST DÄRFÖR knark skall bekämpas med alla tillstående medel. För det sänker människan till ett djur....en varelse som reagerar på instinkt och utan eftertanke och omdöme.
Knarkare är djur.

Frivillig berusning är ett tecken på en trasig människa. En människa som istället för att göra upp med sina problem och brister söker tröst i något destruktivt och farligt, både för sig själv och för andra. Knarkare sänker sig själva till att bli ett krälande och otäckt djur. Ett skadedjur som skadar anhöriga och sig själva. Det är inte värdigt. Det är omoraliskt och det är fullkomligt omdömeslöst.
2025-03-09, 14:24
Medlem
Detta är inte nytt, jag lämnade dessa prover själv helt ovetandes om att det togs för mer än ett år sedan. Det var inte alls skoj. Nu får jag bara en känsla av obehag och misstänksamhet varenda gång jag behöver uppsöka vården. Så jag undviker att gå dit så långt det går.
2025-03-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Människor behöver inte whiskey heller. Och en katt som upplevt kattmynta söker upp kattmyntan igen om den vet var den skall leta. Äta,knulla och sova är det som upptar de flesta människors tankar också.
Men du har rätt...människan har fått begåvningen att se vidare än så....och det är JUST DÄRFÖR knark skall bekämpas med alla tillstående medel. För det sänker människan till ett djur....en varelse som reagerar på instinkt och utan eftertanke och omdöme.
Knarkare är djur.

Frivillig berusning är ett tecken på en trasig människa. En människa som istället för att göra upp med sina problem och brister söker tröst i något destruktivt och farligt, både för sig själv och för andra. Knarkare sänker sig själva till att bli ett krälande och otäckt djur. Ett skadedjur som skadar anhöriga och sig själva. Det är inte värdigt. Det är omoraliskt och det är fullkomligt omdömeslöst.

Din slutsats att knarkare är djur följer inte från premissen att människan kan se vidare.

Man kan med ditt argument snarare se de som konsumerar psykadeliska substanser har förmågan att se ännu mycket vidare och att trångsynta människor som dig som inte använder sin gudagivna förmåga att se vidare som djur. Det psykadeliska tillståndet är en upplevelse som bara en hjärna så komplex som människans kan uppleva.

Det låter snarare som det är ditt bias mot knark som talar.

Och även om det inte vore fallet så är vuxna människor fria och har ansvaret för sina egna handlingar och sitt liv så länge de inte skadar andra. Människor som vill omyndigförklara människor och straffa dom för deras egna val de som är de farliga och som ska låsas in.

Oavsett vad är staten, transportstyrelsens och läkare i de här fallen efterblivna Karens som samarbetar för att förstöra samhället och förslava människor för deras egna egna bästa. De (och du) skall bekämpas som de ondskefulla fascister som ni är.
Senast redigerad av dalavita 2025-03-09 kl. 14:28.
2025-03-09, 14:31
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Din slutsats att knarkare är djur följer inte från premissen att människan kan se vidare.

Man kan med ditt argument snarare se de som konsumerar psykadeliska substanser har förmågan att se ännu mycket vidare och att trångsynta människor som dig som inte använder sin gudagivna förmåga att se vidare som djur.

Det låter snarare som det är ditt bias som talar.

Oavsett vad är staten, transportstyrelsens och läkare i de här fallen efterblivna Karens som samarbetar för att förstöra samhället och förslava människor för deras egna egna bästa. De (och du) skall bekämpas som de ondskefulla fascister som ni är.

Jo eftersom det är knarket/alkoholen som gör dem till djur. Det är ju just därför människan inte skall konsumera det. Tar du bort all hjärnsubstans utom reptilhjärnan så är du inte en människa längre. Och det är det alkoholknarket gör. (metaforiskt talat). Jag HAR testat psykedeliska droger, jag HAR testat alkohol och jag är MYCKET väl medveten om vad det gör med hjärnan. Jag HAR tagit droger. Och du pratar skit, psykedelia breddar inte någonting alls, det enda det gör är att sprida ut dina förmågor och blanda dom med onaturliga slutsatser som gör att du TROR du kommit på något fantastiskt...det är bara trams...hallucinationer.
2025-03-09, 14:37
Medlem
ziggarillens avatar
Majoriteten kommer inte söka vård i framtiden. Då slipper vi som inte dricker köa i timmar för att träffa doktorn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in