2025-03-09, 11:25
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Har hört om det tidigare, föräldrar som hetsar och tjatar hål i huvudet på bekanta om barnbarn. Nu på morgonen såg jag även en artikel i SvD på ämnet.
Har själv inte barn då bög och frågan har där med aldrig kommit upp mellan mig och mina föräldrar. Men hur tänker egentligen hetrod föräldrar och hur kan de bete sig så här? Bara exemplet i artikeln där föräldrarna "stulit" vissa av sina barns tillhörigheter för att spara i en barnbarns låda

I min familj är standard att man håller sig borta när det städas och görs om hemma hos föräldrarna för att slippa få med sig flyttlådor med gamla saker.

Ni som är äldre hur tänker ni kring att få barnbar? Är ni laid back eller mer som Prins Carl Philip som apparently "kött, kött mer kött"

Ni som är yngre hur tänker ni kring föräldrars krav om barnbarn? Hur talar ni dem och vad känner ni in för att enbart betraktas som produktionsmedel för "livets efterrätt"

Diskussionen om att skaffa eller inte skaffa barn spar vi till snnan tråd, här fokuserar vi enbart på hur föräldrar som kräver barnbarn är funtade.

Länk till artikel
https://www.svd.se/a/JbwPlP/barnafodande-i-sverige-minskar-manga-svenskar-far-aldrig-barnbarn

Föräldrar kan kräva vad de vill. För de som inte är svårt förståndshandikappade så har det samma bräighet som om Påskharen kräver något.
Citera
2025-03-09, 11:27
Medlem
GertBennys avatar
Det känns väldigt egoistiskt och narcissistiskt att "kräva" barnbarn. Antagligen är barnbarn någon form av distraktion för att hålla fokus borta från den allt mer tilltagande döden för den här typen av människor.

Jag har inga barn och varken min far eller mor har ens nämnt något om barnbarn eller att jag borde skaffa ungar. Jag är i och för sig en märklig människa så de har väl insett att det inte ens är någon ide att försöka haha.
Citera
2025-03-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Har hört om det tidigare, föräldrar som hetsar och tjatar hål i huvudet på bekanta om barnbarn. Nu på morgonen såg jag även en artikel i SvD på ämnet.
Har själv inte barn då bög och frågan har där med aldrig kommit upp mellan mig och mina föräldrar. Men hur tänker egentligen hetrod föräldrar och hur kan de bete sig så här? Bara exemplet i artikeln där föräldrarna "stulit" vissa av sina barns tillhörigheter för att spara i en barnbarns låda

I min familj är standard att man håller sig borta när det städas och görs om hemma hos föräldrarna för att slippa få med sig flyttlådor med gamla saker.

Ni som är äldre hur tänker ni kring att få barnbar? Är ni laid back eller mer som Prins Carl Philip som apparently "kött, kött mer kött"

Ni som är yngre hur tänker ni kring föräldrars krav om barnbarn? Hur talar ni dem och vad känner ni in för att enbart betraktas som produktionsmedel för "livets efterrätt"

Diskussionen om att skaffa eller inte skaffa barn spar vi till snnan tråd, här fokuserar vi enbart på hur föräldrar som kräver barnbarn är funtade.

Länk till artikel
https://www.svd.se/a/JbwPlP/barnafodande-i-sverige-minskar-manga-svenskar-far-aldrig-barnbarn

Jag har barnbarn och det är en fröjd.

Det sagt så skulle jag aldrig någonsin tjata på något av mina barn om att jag vill ha barnbarn. Valet att skaffa barn är djupt personligt och måste komma inifrån en själv.
Citera
2025-03-09, 11:44
Medlem
Tjockipluffs avatar
När man är död bryr man sig inte om ifall man har barnbarn eller ej.
Citera
2025-03-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Finns inget som hindrar dessa 4 döttrar från att avla söner själva. Så bara för att man hoppar över en generation av män betyder det inte att du är ditt släktes sista man nånsin

Hahaha...tänkte inte på det! Då kan jag coola ner min genetiska ångest 😏
Citera
2025-03-09, 12:27
Medlem
Klas-Vegass avatar
De äldre har ju förstört våra samhällen och upplöst familjen så folk varken vill eller kan ha barn.

Det är för fan deras fel.
Citera
2025-03-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockipluff
När man är död bryr man sig inte om ifall man har barnbarn eller ej.

Självklart inte. Men kan väl förstå att det kan vara mysigt att låna barnbarnen ibland medan man är i livet, att "återuppleva" något man haft förut, men att glädjas med sina barn åt friheten att inte ha barn, kan ju vara lika stort.
Citera
2025-03-09, 12:42
Avstängd
Severlohs avatar
Jag tycker verkligen synd om dina föräldrar, fyfan vad besvikna de måste vara på dig
Citera
2025-03-09, 12:44
Medlem
De har ingen identitet eller något intresse bortom att uppfostra barn. När egna barnen är vuxna så är det enda lösningen tycker de. Försöker vrida tillbaka klockan och intalar sig att det finns något nytt att utföra på planeten
Citera
2025-03-09, 12:52
Medlem
Mina föräldrar tog upp det ett par gånger men har numera slutat att prata om det. Till slut insåg de nog att deras korta och fula 35-åriga oskuld till son aldrig skulle kunna charma en kvinna.
Citera
2025-03-09, 12:55
Medlem
Smekarn87s avatar
På ett sätt är kanske det det mest naturliga i världen. En sorts hårdkodat beteende som gör att arten inte dör ut. Man borde nästan ställa sig motsatt fråga kring vad det är som för att vissa människor helt väljer att dö ut. Men föräldrar som tjatar kan vara ett empatiproblem. Med dessa räntor och inflation är det svårt att få ihop allt.
Citera
2025-03-09, 12:57
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Jag har barnbarn och det är en fröjd.

Det sagt så skulle jag aldrig någonsin tjata på något av mina barn om att jag vill ha barnbarn. Valet att skaffa barn är djupt personligt och måste komma inifrån en själv.

Ja det är ju en rätt sund inställning, en bonus och inte en efterrätt 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in