Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-08, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Ditt sista stycke håller jag med om. Min kommentar till det första, den som ger sig in i leken... precis som vilka aktier man köper ska föregås av noggrant begrundade, så ska beslutet att fläka ut sig på internet för att söka främlingars uppmärksamhet i vinstsyfte göra det också. För det är inte alltid det går som man tänkt sig, med varken det ena eller med det andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Skitsnack. Kallar man sig själv för Gudens börschef och världens bästa investerare får man tåla kritik. Dessutom har han grovt missvisat folk i privata videosamtal genom att föreslå hans tillvägagångssätt för investeringar som han påstått skulle göra att man tjänade miljoner.

Känner noll sympati med den herren.

Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Naturligtvis bör man ha en god ton på internet och ta hänsyn till sina medmänniskor. Å andra sidan bör man förstå att på internet finns alla möjliga konstiga personer och åsikter. Liksom i det verkliga livet.

Jag menar inte att man ska bry sig om honom, utan sig själv. Om han tar livet av sig vill man inte ha det på sitt samvete. Han har satt saker i rullning i och med sitt beroende av orealistisk avkastning och youtubeintäkter som han inte klarar att hantera. Jag rekommenderar att hålla sig borta från detta. Men ingen kommer väl lyssna, jag ville bara för mitt eget samvete ha skrivit detta och märkte att jag hade ett 9 år gammalt konto jag aldrig använt.

Eftersom herr AA läser detta och inte kan blocka kommentarer här: ta kontroll över din situation, det är ännu inte för sent.
Citera
2025-03-08, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Jag menar inte att man ska bry sig om honom, utan sig själv. Om han tar livet av sig vill man inte ha det på sitt samvete. Han har satt saker i rullning i och med sitt beroende av orealistisk avkastning och youtubeintäkter som han inte klarar att hantera. Jag rekommenderar att hålla sig borta från detta. Men ingen kommer väl lyssna, jag ville bara för mitt eget samvete ha skrivit detta och märkte att jag hade ett 9 år gammalt konto jag aldrig använt.

Instämmer! Jag pratade ingående om detta med min psykoanalytiker igår eftermiddag. Jag visade honom några videor. Han blev mycket oroad av det han såg och sade sig överväga att kontakta den psykiatriska akutjouren. Mitt samtal med psykoanalytikern gjorde det också tydligt för mig att det är destruktivt att ägna tid åt en person som AA. Det är därför jag bad om ursäkt och gick vidare.
Citera
2025-03-09, 12:29
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Mycket tacksam för dessa uppdateringar över innehav!
Hans innehav rekylerade lite, i synnerhet AMD och Hexa. Men inte på långa vägar vad han aktierna för, medan Transtema och Nobia fortsatt marginellt ner.

Min näsduksanalys säger att han är upp ca 40k av de ca -200k från när det var som lägst ner nu med AMD på 96 och Hexa på 28, övertrasseringsavgifter och ev växlingsavgifter inräknade.

Detta med att folk kommenterar hans sexualitet och penislängd är sjukt lågt. Borderline att folk är sjuka i huvudet. Sluta kommentera hans psykiska och sexuella hälsa. Önska honom hellre lycka eller något. Han får väl leva sitt liv bäst han vill utan massa negativa idioter skall kommentera tycker jag.
Citera
2025-03-09, 12:32
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Hans innehav rekylerade lite, i synnerhet AMD och Hexa. Men inte på långa vägar vad han aktierna för, medan Transtema och Nobia fortsatt marginellt ner.

Min näsduksanalys säger att han är upp ca 40k av de ca -200k från när det var som lägst ner nu med AMD på 96 och Hexa på 28, övertrasseringsavgifter och ev växlingsavgifter inräknade.

Detta med att folk kommenterar hans sexualitet och penislängd är sjukt lågt. Borderline att folk är sjuka i huvudet. Sluta kommentera hans psykiska och sexuella hälsa. Önska honom hellre lycka eller något. Han får väl leva sitt liv bäst han vill utan massa negativa idioter skall kommentera tycker jag.

Någon skrev att han tvingades sälja AMD på botten.
Citera
2025-03-09, 12:34
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Någon skrev att han tvingades sälja AMD på botten.
Såklart det är medtaget i min näsduksanalys. Men han sålde ju bara ut en liten del av sitt innehav, så att det täckte överbelåningen.
Citera
2025-03-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan

De är kanske intresserade vad vet man? Men i denna tråd har jag inte sett något av vad du skriver.
Annars är ju Flashbacks dase ett begrepp men något annat? Hexa? Du menar förmodligen Hexatronic då och inte Hexagon? Vad tror du själv om hans portfölj då? Det är inget för mig men möjligen AMD i så fall?
Citera
2025-03-09, 15:24
Medlem
Duerfs avatar
Jag kan förstå att med hans höga svansföring kan det vara lite extra lockande att trycka till honom för hans personlighet när det går dåligt men jag hoppas de flesta undviker det.

Det finns tillräckligt att diskutera utifrån hans innehav och strategi för att fylla tråden. Han är ett väldigt bra exempel på många vanliga fällor som sparare kan råka ut för.

- överskattar sin egen förmåga efter någon enstaka lyckad affär
- dålig riskspridning
- överbelåning och uttag från portföljerna, vilket tvingar fram kortsiktiga och dåliga beslut.
- har egna avkastningsmål som är helt orealistiska, vilket får honom att ta extrem risk
Citera
2025-03-09, 16:44
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det finns tillräckligt att diskutera utifrån hans innehav och strategi för att fylla tråden. Han är ett väldigt bra exempel på många vanliga fällor som sparare kan råka ut för.

- dålig riskspridning
- överbelåning och uttag från portföljerna, vilket tvingar fram kortsiktiga och dåliga beslut.
- har egna avkastningsmål som är helt orealistiska, vilket får honom att ta extrem risk

Helt enig. Jag skriver här bara för att jag är kritisk till hans sätt att investera. Och att kalla det han gör för att "investera" är att vara väldigt generös med terminologin. Jag har aldrig träffat Aktieanalytikern men han är säkert jättesnäll och trevlig som person. Han ska såklart ha rätt att pyssla med det han gör utan att behöva motta en massa elaka och hatiska kommentarer riktade mot honom som person.

Eftersom jag likt Aktieanalytikern ser mig själv som en börsintresserad person har jag en del att påpeka på hans sätt att placera pengar. Även om han kallar sig för "analytiker" har jag svårt att finna några riktiga analyser i hans videos. Jag har inte orkat kolla på alltihop eftersom de är så extremt många och innehåller så mycket upprepningar. Som jag skrivit tidigare verkar hans "strategi" vara att fånga fallande knivar och hoppas att de ska återgå till tidigare höjder.

Jag såg min första video från AA för ett par månader sedan och utifrån hans innehav såg det direkt ut som om han varit en person som hållit på med SBB, och visst har han det.

SBB-aktien: +150% inom ett år???

AA skulle må bra av att köpa lite Volvo, Telia och Investor istället för att sitta och gambla med skräp. Upptäckte att det finns fler som har saker att påpeka om AA:s sätt att "investera" på börsen.

Aktieanalytikerns storhetsvansinne + börsnyheter
Citera
2025-03-09, 16:59
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Helt enig. Jag skriver här bara för att jag är kritisk till hans sätt att investera. Och att kalla det han gör för att "investera" är att vara väldigt generös med terminologin. Jag har aldrig träffat Aktieanalytikern men han är säkert jättesnäll och trevlig som person. Han ska såklart ha rätt att pyssla med det han gör utan att behöva motta en massa elaka och hatiska kommentarer riktade mot honom som person.

Kan bara instämma, och det känns bra att veta att de kommentarer jag har gjort här aldrig har varit elaka eller riktade mot AA som person. En och annan gliring får han dock räkna med när han sticker ut hakan som han gör, liksom relevant kritik mot hans placeringsstrategi (om man ens kan tala om en sån). Men detta är inte "hat".

Citat:
AA skulle må bra av att köpa lite Volvo, Telia och Investor istället för att sitta och gambla med skräp.

Säkert, men vad skulle han prata om då? Det vore inte särskilt roligt att lyssna på och hans youtubande skulle antagligen självdö. Så till viss del har han målat in sig i ett hörn; för att hålla uppe intresset måste han fortsätta gambla, även om det till leder till att han ruinerar sig själv i slutändan. Dessutom har han hamnat i den sits många som tar stora risker hamnar i, att han känner att han måste öka risken ytterligare för att försöka vinna tillbaka det han förlorat. Då funkar det inte med långsiktigt sparande i fonder och Volvo, Telia och Investor.
Citera
2025-03-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag kan förstå att med hans höga svansföring kan det vara lite extra lockande att trycka till honom för hans personlighet när det går dåligt men jag hoppas de flesta undviker det.

- dålig riskspridning

Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Eftersom jag likt Aktieanalytikern ser mig själv som en börsintresserad person har jag en del att påpeka på hans sätt att placera pengar. Även om han kallar sig för "analytiker" har jag svårt att finna några riktiga analyser i hans videos. Jag har inte orkat kolla på alltihop eftersom de är så extremt många och innehåller så mycket upprepningar. Som jag skrivit tidigare verkar hans "strategi" vara att fånga fallande knivar och hoppas att de ska återgå till tidigare höjder.

Jag såg min första video från AA för ett par månader sedan och utifrån hans innehav såg det direkt ut som om han varit en person som hållit på med SBB, och visst har han det.

SBB-aktien: +150% inom ett år???

AA skulle må bra av att köpa lite Volvo, Telia och Investor istället för att sitta och gambla med skräp. Upptäckte att det finns fler som har saker att påpeka om AA:s sätt att "investera" på börsen.

Aktieanalytikerns storhetsvansinne + börsnyheter

Tycker ni formulerar det mycket bra och jag håller helt med.

Jag tycker den stora behållningen av den här tråden är just de inlägg som är sakliga och analytiska av AA och hans placeringar. På så sätt blir AA ett lärorikt exempel istället för någon vars dryga sätt man retar sig på.

Jag noterar att AA har några videos från 2015 medan hans ordentliga YouTuberesa verkar börjat 2020. Vet att han har berättat att han bränt ut sig på börsen förut men hans val av tidsperiod för att mäta sitt resultat liknar en typisk fondförvaltare som väljer tidpunkt så att det verkar som om denne slår index. Man kan ju jämföra med hans portfölj i Välgörenhetskapitalisten. Han har väl aldrig nått 100 tkr och kunnat dela ut något? Om man leker med tanken att han haft den sedan 2015 (kanske ännu längre) så skulle, om den bara lagts i en indexfond utan belåning, han nått gränsen och kunnat dela ut till något ändamål. Bara där har vi i så fall ett enkelt ex på att hans strategi inte slår index. I linje Famas och Kahnemans forskning.
Citera
2025-03-10, 12:09
Medlem
Jag blev som så många andra blockad av ömhudade A.A på Youtube. Tror det var för att jag skrev en kommentar där jag noterade att alla de gånger (3) han blivit "aktiemiljonör" genom åren sammanfallit med perioder då ^VIX (volatilitets-index) skjutit i höjden. Det var #1 Dotcom-boomen. #2 Finanskrisen 2008 #3 Covid.

Min analys av A.A's beteende är att han haft förmåga att känna igen en möjlighet på börsen då den presenterat sig, men mer än så är det inte.

När ^VIX (även kallad skräck-index) stuckit iväg och alla är rädda - det är då vår käre A.A agerat med full kraft.

Då belånar han sig över skorstenen och trycker in både pengar han har och pengar han inte har i utbombade småbolagsaktier och använder hävstång till max under hela uppgången som följer (Det är logiskt att där blir en uppgång efter en kraftig nedgång).

Vad han totalt missar (och här finns det säkert en diagnos...), eller snarare vad han inbillar sig, är att hans vinst har kommit som ett resultat av hans "utomordentliga" analys (som han brukar göra då han hugger ved...) och tror i sin villfarelse att trenden kommer fortsätta uppåt eftersom han är "börsgudens chef" och mästare på "stock-picking".

A.A når börstoppen, men i sin hybris hör han inte när musiken tystnat och börsen återgått till sitt normala "skvalpande", och därefter är det bara en tidsfråga innan han bränt kapitalet.

Killen har noll-koll på börsen. Jag tyckte det var lite extra roligt då han i ett inlägg sagt något i stil med att "man blir ju inte rik på att investera i Investor...". Själv köpte jag Investor för c:a 400K SEK för sex, sju år sedan och de aktierna är värda 1.3M idag - och då har jag inte lånat några pengar, och dessutom har jag plockat utdelningar under tiden. Man kan ju bara spekulera i hur mycket pengar man kunde fått om man kört en "A.A-strategi" och belånat huset och köpt Investor för pengarna - i stället för de där frimärksaktierna han istället spekulerar i.

Jag tycker A.A var roande att följa, men det blir trist då han blockat 90% av sina tittare, och det har han ju all rätt till eftersom det är hans kanal, men det blir ju skevt eftersom vi som verkligen kan investera inte får möjlighet att tala om för övriga tittare hur hans agerande är helt vansinnigt, och ingenting en seriös investerare ska hålla på med. Det är ren spekulation som kommer gå åt h-e.

Hur som helst är det trevligt att den här tråden finns, som A.A lus-läser, och som han inte kan blockera. :-)
Citera
2025-03-10, 12:33
Medlem
Den senaste videon är både fascinerande och sorglig på samma gång. Den är ett skolboksexempel på någon som är fast i en ond cirkel av självförhärligande och självbedrägeri. Å ena sidan försöker Aktieanalytikern framstå som orubblig, oberörd och överlägsen, men å andra sidan blottar han gång på gång sin frustration, sitt bekräftelsebehov och sin växande isolering.

Det är omöjligt att ignorera de uppenbara motsägelserna. Han säger att han inte bryr sig om vad andra tycker – men ändå ägnar han över 20 minuter åt att bemöta anonyma kommentarer. Han hävdar att han lever sitt drömliv – men pratar samtidigt om depression och självmordstankar. Han påstår att han är fri – men har tvingats stänga ner sin kanal för att han inte längre kan hantera kritik.

Det mest tragiska i allt detta är att han faktiskt verkar ha varit på en annan plats förut. För några år sedan fanns en viss charm i hans provokationer, en känsla av att han faktiskt trodde på sin egen strategi. Men nu? Nu känns det mest som en desperat man som klamrar sig fast vid en självbild som blivit allt svårare att upprätthålla.

Aktieanalytikern, om du läser detta – släpp garden en stund och var ärlig mot dig själv. Du vet att du inte är där du vill vara. Du vet att du inte är så oberörd som du låtsas. Du kan skrika om din storhet hur mycket du vill, men innerst inne vet du att verkligheten sakta håller på att hinna ikapp dig. Och du vet att den dagen du verkligen mår bra, den dagen du verkligen har kontroll, då kommer du inte längre känna behovet av att spela den här rollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in