2025-03-09, 08:44
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Om jag måste betala skatt för att folk dricker så att det till slut leder till nedsatta funktioner på organ vilket leder till behov av läkare, vård och mediciner, vilket samtidigt förkortar livslängden eftersom alkohol är väldigt skadligt, då är det rätt åt dessa om dessa själv väljer att inte uppsöka vård i största allmänhet.

Dom kan dricka o supa bäst dom vill, belastar vården mindre och vid alkoholrelaterade trafikolyckor har vi lyckligtvis trafikansvaret som inträder och ersätter när obligatorisk trafikförsäkring skulle saknas.

Alltså är det ett väldigt välmotiverat, rättvist och mycket bra beslut!

Sannolikheten för att trafikolyckor minskar ökar!
Och resultatet blir istället att dina skattepengar kommer att gå till ökad sjukdom i samhället då hederliga människor inte vågar besöka vården.
IQ fiskmås.
2025-03-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Alkoholskatten?

Jag tycker att alkoholskatten inte rättfärdigar antalet skadade, döda och invalidiserade i alkoholrelaterade trafikolyckor.

Dessutom måste vi likväl som att vi eftersträvar ett så långt och sunt liv som möjligt, naturligtvis motarbeta intaget av alkohol.

Den negativa spiralen som härleds till alkohol är kolossal!

Trafikolyckor, nattklubbs- o fyllebråk, alkoholism, förlorat arbete, arbetslöshet, husligt våld o bråk hemma, hustrumisshandel, husdjursmisshandel, skilsmässor, förkortat liv, behov av sjukvård och mediciner, trafikolyckor och med ett stort antal människor som pga alkoholen även börjar röka, kedjeröka, testar hasch, börjar missbruka varefter en viss procent slutar som narkomaner, för att dom en gång i tiden började dricka öl….

Inte ens om en flaska standardwhisky kostar 3000kr kan det rättfärdiga eländet ovan
2025-03-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Och resultatet blir istället att dina skattepengar kommer att gå till ökad sjukdom i samhället då hederliga människor inte vågar besöka vården.
IQ fiskmås.

Nej då, ingalunda fiskmås.

Däremot är Flashback ett forum för fria åsikter samtidigt som jag grundligt o sakligt redogör för dessa.

En hederlig person är en juridisk term med avseende att beskriva en individ som inte stjäl eller har för avsikt att stjäla eller att bryta mot lagen.

Personerna som inte vågar uppsöka vård är alltså missbrukare av och överkonsumerar alkohol MOT gällande riktlinjer och rekommendationer förenligt med allmän folkhälsa.

Det drabbar alltså dessa som ska drabbas, dom som överkonsumerar sprit, super o dricker för mycket, någonting dom väljer själv och således inte behöver belasta sjukvården!

Rättvist och fantastiskt!

Förvånar mig att du kan skriva
Senast redigerad av Snairbox 2025-03-09 kl. 09:13.
2025-03-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Polis vilja (ville) ha? Det är inte polisen som yrkar på strafflängd i Sverige, du verkar ha fått allt om bakfoten.
Visste du inte om det? första bedömning görs av en polisman, allt för ofta ställer dom fel strafflängd.
Nu handlar det inte om en uniformerad trafik polis som ställer ut straffet utom någon inom polisen

Varav du alltid ska överklaga, jag har alltid vunnit på överklaga, trafik straffet har gått ner från 3-6 månader direkt till 1 månad. Var en advokat som berätta detta till mig, var ett straff från jag var ung, krocka fick indraget körkort i 8 månader, där advokaten berätta, detta är ett extremt hårt straff för företeelsen, där han berätta hur man polisen själva kommit fram till straffet, varav man måste överklaga för att få en juridisk person som sätter ut straffet, har därefter alltid överklagat, och alltid fått nedskrivet straff, utan att ens gå till rätten. får bara till svar vi sänker strafftiden pågrund av vad du skrev i överklagan.
2025-03-09, 09:23
Medlem
Citat:
Jag tycker att alkoholskatten inte rättfärdigar antalet skadade, döda och invalidiserade i alkoholrelaterade trafikolyckor.

Dessutom måste vi likväl som att vi eftersträvar ett så långt och sunt liv som möjligt, naturligtvis motarbeta intaget av alkohol.

Trafikolyckor, nattklubbs- o fyllebråk, alkoholism, förlorat arbete, arbetslöshet, husligt våld o bråk hemma, hustrumisshandel, husdjursmisshandel, skilsmässor, förkortat liv, behov av sjukvård och mediciner, trafikolyckor och med ett stort antal människor som pga alkoholen även börjar röka, kedjeröka, testar hasch, börjar missbruka varefter en viss procent slutar som narkomaner, för att dom en gång i tiden började dricka öl….

Inte ens om en flaska standardwhisky kostar 3000kr kan det rättfärdiga eländet ovan

Du måste begripa att 99,9 % av alla som har körkort är livrädda om det så därför kör dom alltid nyktra men tar du körkortet från dom kommer rattfylleriet och olyckorna förmodligen öka. (dom kör utan kort)

Jag kan lätt sätta en årslön på det!
2025-03-09, 09:24
Medlem
Citat:

Rättfärdigar? Menar du moraliskt?

Du klagade på att dina skattepengar gick till det, jag påpekade att alkoholskatten drar in mycket pengar.

En flaska vin skattas med 38 kr, som ett exempel.

Jag försökte googla på vad staten drar in, men hittade tyvärr bara punktskatter där alkoholskatt ingår som en del. Den är 159,4 miljarder.
2025-03-09, 09:28
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Nej då, ingalunda fiskmås.

Däremot är Flashback ett forum för fria åsikter samtidigt som jag grundligt o sakligt redogör för dessa.

En hederlig person är en juridisk term med avseende att beskriva en individ som inte stjäl eller har för avsikt att stjäla eller att bryta mot lagen.

Personerna som inte vågar uppsöka vård är alltså missbrukare av och överkonsumerar alkohol MOT gällande riktlinjer och rekommendationer förenligt med allmän folkhälsa.

Det drabbar alltså dessa som ska drabbas, dom som överkonsumerar sprit, super o dricker för mycket, någonting dom väljer själv och således inte behöver belasta sjukvården!

Rättvist och fantastiskt!

Förvånar mig att du kan skriva
Och vad fan tror du händer när nyktra bilister blir av med lappen för att dom dricker 2 flaskor vin i veckan, kommer rattfylleri att öka eller sjunka?
2025-03-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Så mannen som nu berättar sin historia, säger inte hela sanningen? Och de som har blivit av med sina körkort har alla något mer i bagaget än taskiga mätvärden på ett blodprov?

Tja, det kan såklart vara så men om det vet vi inget. Vad vi vet däremot är att Transportstyrelsen som har makten att återkalla ett körkort, dels verkar förlita sig på detta osäkra kort, dels misstolkar socialstyrelsen. Känns väl sådär.
Ja uppenbart gör vanliga läkare sin egna personliga bedömning, förstår inte varför du trott annat? läkaren konsulterar inte med någon annan ifall han skickar till transportstyrelsen, förstår inte var du fått det ifrån?

Uppenbart framkommer det att jag inte har problem med varken spriten eller sjukvården o sjukskrivningar, att jag sedan ska festa 3 dagar innebär inte något rå supande, vi ska köra skoter om dagarna, det menas vin/öl o någon whiskey på eftermiddagarna i goda vänners lag.

Vad du däremot inte förstår är att läkare gör en personlig bedömning av dig och via prover, man ser du är ofta återkommande o ofta sjukskriven samt belasta vården ofta, man ger då ut ett straff som med körkort, mycket vanligt, även folk som kört full får ett val, genomgå månads tester och uppvisa att du inte dricker o du får behålla körkortet, sluta du med antabus o komma in på tester tar vi körkortet av dig, detta är alltså mycket vanligt från sjukvården och inget nytt. dvs man använder både morot o piska inom vården för att uppnå resultat.

Min läkare kunde uppenbart se att jag inte har problem med spriten, varav han även kunde rekommendera hur jag skulle göra nu med en trevlig tillställning med vänner o alkohol efter vad jag just gått igenom, det är bara 3 veckor sedan, festen är nästa vecka, jag ville veta om jag våga delta som vanligt med öl/vin whiskey nu när jag äter medicin, var helt ok enligt överläkaren.
Senast redigerad av hjorten16 2025-03-09 kl. 09:38.
2025-03-09, 09:35
Avstängd
Bli polis. Då kan du köra rattfull och bara få varning. Läste om en snut som åkte fast 2 ggr. Varning, men körkortet fick han behålla.
Coolt.
2025-03-09, 09:40
Medlem
mammanmedbollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jaha då kan man inte besöka vården mer om man inte absolut måste...
Jag kan säkert ligga på det där gränsvärdet.
Jag har aldrig kört påverkad, aldrig åkt fast för fortkörning eller andra trafikbrott, ingenting.
Tack Sverige, ett sånt fantastiskt land.
Varför skulle du inte kunna besöka vården?
2025-03-09, 09:42
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammanmedbollar
Varför skulle du inte kunna besöka vården?
Gå till läkaren i god tro med axelsmärta, sluta med att man blir av med körkortet som belöning?
Det är helt otroligt detta. Förbjud alkohol då, det är uppenbarligen olagligt att dricka mer än staten rekommenderar.
Men nej det kommer man såklart inte göra heller, då förloras enorma skatteintäkter.
2025-03-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ja uppenbart gör vanliga läkare sin egna personliga bedömning, förstår inte varför du trott annat? läkaren konsulterar inte med någon annan ifall han skickar till transportstyrelsen, förstår inte var du fått det ifrån?

Uppenbart framkommer det att jag inte har problem med varken spriten eller sjukvården o sjukskrivningar, att jag sedan ska festa 3 dagar innebär inte något rå supande, vi ska köra skoter om dagarna, det menas vin/öl o någon whiskey på eftermiddagarna i goda vänners lag.

Vad du däremot inte förstår är att läkare gör en personlig bedömning av dig och via prover, man ser du är ofta återkommande o ofta sjukskriven samt belasta vården ofta, man ger då ut ett straff som med körkort, mycket vanligt, även folk som kört full får ett val, genomgå månads tester och uppvisa att du inte dricker o du får behålla körkortet, sluta du med antabus o komma in på tester tar vi körkortet av dig, detta är alltså mycket vanligt från sjukvården och inget nytt.

Min läkare kunde uppenbart se att jag inte har problem med spriten, varav han även kunde rekommendera hur jag skulle göra nu med en trevlig tillställning med vänner o alkohol efter vad jag just gått igenom, det är bara 3 veckor sedan, festen är nästa vecka, jag ville veta om jag våga delta som vanligt med öl/vin whiskey nu när jag äter medicin, var helt ok enligt överläkaren.

Ett väldigt tjat om dig. 😎

Och några kortisar.

Varför tror du att jag inte tror att läkare gör egna bedömningar?

Varför tror du att jag tror att läkaren konsulterar någon innan denna ev kontaktar Transportstyrelsen?

Och varför tror du inte att jag förstår detta ovan?

Känns dels som att du tror att världen snurrar kring dig, dels som att du blandar ihop mig med någon annan person eftersom du gör märkliga tolkningar av vad jag tycker och tänker. Tolkningar som inte alls rimmar med det jag skriver.

Ha en bra dag och hoppas du blir frisk från vad det nu är du lider av.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in