2025-03-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Såklart att han har kunnat behålla vapenlicensen och vapnen han hade i 15år.
För att förlora vapenlicens och vapen krävs att behandlande läkare anmäler.
För att läkaren ska anmäla behövs att läkaren vet om att patienten har vapen/licens.

Nej, läkare har anmälningsplikt på alla patienter som dom anser olämpliga att inneha vapen, oavsett om dom vet att patienten har vapen eller inte.
Citera
2025-03-08, 00:42
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Nej, läkare har anmälningsplikt på alla patienter som dom anser olämpliga att inneha vapen, oavsett om dom vet att patienten har vapen eller inte.
Till vem ska de anmäla detta?
Citera
2025-03-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Till vem ska de anmäla detta?

Polisen i den region som man är bokförd i.
I det här fallet Region Bergslagen. De ombesörjer då registersökning och annulering av tillstånd. Hur själva tillsynen går till hos medborgaren vet jag dock inte.

För körkort, i de fall det är tillämpligt, till Trafikverket i Örebro.

Jag har jobbat en kort period med ett klientel där läkare regelmässigt skickade dessa två förfrågningar för varje nyintagning inom vården.
Citera
2025-03-08, 09:11
Medlem
Sök på Youtube : SKOLSKJUTNINGEN I ÖREBRO : DOLD SANNING AVSLÖJAD
Citera
2025-03-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Igen då. Du har inte en jävla aning om vad GM tänkte eller gjorde innan dådet. Ingen läkare heller. Det finns noll indikationer på att han skulle ha bettet sig, eller ens tänkt något, olämpligt för vapenlicens, körkort, boende eller vad du vill.
Det är efterhandskonstruktioner.

Har du en jävla aning om han ens träffade någon läkare innan dådet?

Indikationer från pressen och denna tråd antar jag du hänvisar till som någon sorts egentolkad sanning.
Citera
2025-03-08, 11:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Sök på Youtube : SKOLSKJUTNINGEN I ÖREBRO : DOLD SANNING AVSLÖJAD

Till att börja med, verkar man där ha missuppfattat var RA bytte om.

Teorin youtubaren har är ju att han har bevisat vad som sägs, och att det är flera gm, bl a en kvinna. Detta lägger han upp på yutube, men delar inte med polisen????? Kommentaren, att polisen missat detta och det är nu bara lyssnarna som nu vet "den dolda sanningen".

Personligen kan jag inte höra det som han påstår sig höra. Vi vet också att flera elever är utlandsfödda,och svenskan inte alltid är perfekt grammatiskt.

Grafik nedan från ab. Bortse från mina små egna funderingar om portarnas beteckning (A, B, D- port), de är fel.

Däremot ser man att den rödmarkerade längan där RA ska ha bytt om (1) ligger snett mittemot klassrummet där flera elever dödades, bl a Salim som föll ut genom dörren nära läraren Lasses luchrum, som ligger vägg i vägg.

https://imgur.com/a/r5dRvK2

https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9

Det här är en person som misstror polisen, att de inte kan sitt jobb, att polisen undanhåller.

Polisen har gått ut med information att man är säker på att det enbart varit en gm inne i skolan. Man fortsätter utredningen för att uteluta andra gm som kan vara involverade på andra plan än inne i byggnaden.

Jag litat på att polisen inte mörkar sådan uppgifter om fler attentatsmän, det gagnar ingen. Min tro är att man kommer att gå igenom de tusentals filmtimmar som finns, med ljudtekniker som kommer att försöka analysera vad som sägs, och vad som händer. Med tanke på omfattningen av dessa filmer, hörde att det handlade om 4 månaders filmtid, kommer det ju därför vara en stor mängd personenr involverade. Alla dessa skulle mörka, tillsammans med hela polismyndigheten m fl?

Nej, nej...

Konspiration!
Citera
2025-03-08, 11:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag skrev ett långt svar, men inser att jag hamnar i affekt direkt jag försöker diskutera det här ämnet och har svårt att vara saklig när jag skriver, så jag raderade det.

Kort och gott så värderar jag offren i Örebro lika mycket som jag värderar någon som inte sett någon annan utväg än att avsluta sitt eget liv. De var alla någons son, dotter, mamma, pappa, syskon, barnbarn eller vän. I mina ögon är de alla offer med lika värde.

I samhället ögon är däremot inte psykiskt sjuka värda någonting och de ska bara glömmas bort medan man hyllar och hedrar offren i Örebro.

Jag kan inte göra den skillnaden på människors värde och blir besvärad av att andra verkar kunna det.

Förlåt!
Jag har absolut ingen avsikt att hoppa på, utan mer en genuin undran över vad du menade, även om jag misstänkte att det som du nu konfirmerar, var det du menade.

På det viset är det ju bra att du blir upprörd, och att du inte skrev i affekt. Problemet på nätet är ju att man inte kan se kroppsspråk, mimik och tonfall. Jag har inte heller läst alla inlägg. Det bäddar för missuppfattningar.

Jag håller med dig, att i samhällets ögon är psykisk sjukdom, även annan psykisk ohälsa lägre värderad än fysisk. Det är ett stort problem.

Jag ser fram emot att få veta lite mer runt vad som hände RA på slutet. Även om det ofta finns en tydlig trigger i en del liknande fall, kanske det inte fanns en tydlig sådan här, utan det byggdes upp under åratal?

Jag har börjat titta på mig själv, hur när jag är trött, några motgångar kommer på varandra, kan det räcka med något obetydligt, såsom att någon inte torkat av spisen efter sig...Det är naturligtvis inte den smutsiga spisen som är kruxet, utan att missmodet och tröttheten att hantera minsta lilla gör att irritationen blir oproportionerlig. Liknelsen är förstås löjlig i jmf mot det som hände, men jag mear bara att det behövs egentligen ingen trigger som är värd att nämna, som är synbar eller ens går att identifiera för någon utomstående.

Det har kanske legat och lurat i åratal?

Min personliga gissning är att besöken i kyrkan kan ha varit en förberedelse inför det här. Hörde att kyrkoguiden gissade på kanske uppemot 1,5 år.
Citera
2025-03-08, 11:44
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Förlåt!
Jag har absolut ingen avsikt att hoppa på, utan mer en genuin undran över vad du menade, även om jag misstänkte att det som du nu konfirmerar, var det du menade.

På det viset är det ju bra att du blir upprörd, och att du inte skrev i affekt. Problemet på nätet är ju att man inte kan se kroppsspråk, mimik och tonfall. Jag har inte heller läst alla inlägg. Det bäddar för missuppfattningar.

Jag håller med dig, att i samhällets ögon är psykisk sjukdom, även annan psykisk ohälsa lägre värderad än fysisk. Det är ett stort problem.

Jag ser fram emot att få veta lite mer runt vad som hände RA på slutet. Även om det ofta finns en tydlig trigger i en del liknande fall, kanske det inte fanns en tydlig sådan här, utan det byggdes upp under åratal?

Jag har börjat titta på mig själv, hur när jag är trött, några motgångar kommer på varandra, kan det räcka med något obetydligt, såsom att någon inte torkat av spisen efter sig...Det är naturligtvis inte den smutsiga spisen som är kruxet, utan att missmodet och tröttheten att hantera minsta lilla gör att irritationen blir oproportionerlig. Liknelsen är förstås löjlig i jmf mot det som hände, men jag mear bara att det behövs egentligen ingen trigger som är värd att nämna, som är synbar eller ens går att identifiera för någon utomstående.

Min personliga gissning är att besöken i kyrkan kan ha varit en förberedelse inför det här. Hörde att kyrkoguiden gissade på kanske uppemot 1,5 år.
Hmm bara för att kyrk guiden är HBTQ osv betyder det inte att han är extra informerad på något sätt.
Kyrkan är ju platsen för begravningar, dop och konfirmationer och RA förstod inte hur olämpligt det var när han var där vissa tider möjligen pga autism?

Familjen anser jag bör vara mer informerade och.. glömde informera samhället om otryggheten med en person som har vapen och är riktigt sjuk.

Kanske såg han sig som ett boondocks-saint och var lite 'överförmyndare' med långa pipan.
En överförmyndaroll han misslyckades med pga diabetes ?
Citera
2025-03-08, 12:08
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hmm bara för att kyrk guiden är HBTQ osv betyder det inte att han är extra informerad på något sätt.
Kyrkan är ju platsen för begravningar, dop och konfirmationer och RA förstod inte hur olämpligt det var när han var där vissa tider möjligen pga autism?

Familjen anser jag bör vara mer informerade och.. glömde informera samhället om otryggheten med en person som har vapen och är riktigt sjuk.

Kanske såg han sig som ett boondocks-saint och var lite 'överförmyndare' med långa pipan.
En överförmyndaroll han misslyckades med pga diabetes ?
Vänta lite nu, vad har hans läggning att göra med saken? Det är väl ingen som har påstått att han skulle vara extra informerad utan att han har informerat att han sett RA i kyrkan vid olika tillfällen under en tid?

Mycket möjligt

Jag vet att han var en vuxen man men här tycker jag föräldrarna borde sett till att han inte hade vapen om de ville hans bästa. De har en psykiskt sjuk son, med vapen och det slutar ju sällan bra. Förstår att de inte förväntade sig ett massmord men återigen, var de aldrig oroliga för att han mådde så dåligt att han inte ville leva längre? Om vi kan se på bilder att han ser oerhört ledsen och olycklig ut så känns det som att de borde ha anat åtminstone den aspekten(det här låter som jag lägger skulden på dem men jag försöker bara förstå hur RA var)

Hade han diabetes eller vad menar du?
Citera
2025-03-08, 12:18
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Förlåt!

Det är troligt att det byggts upp sedan skolåldern till det som inträffade när man ser hur grovt det är och han inte hade något annat registrerat från innan. Han verkar ha haft en pool istället för ett glas och tillslut så svämmade även det över. Han har hållit ut under väldigt lång tid med motgång efter motgång och sen säger det pang.
Han hade "enkelt" kunnat siktat in sig på sig själv men nu skulle samhället få smaka på hans olycka och olyckligt blev det verkligen.
Citera
2025-03-08, 12:19
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Vänta lite nu, vad har hans läggning att göra med saken? Det är väl ingen som har påstått att han skulle vara extra informerad utan att han har informerat att han sett RA i kyrkan vid olika tillfällen under en tid?

Mycket möjligt

Jag vet att han var en vuxen man men här tycker jag föräldrarna borde sett till att han inte hade vapen om de ville hans bästa. De har en psykiskt sjuk son, med vapen och det slutar ju sällan bra. Förstår att de inte förväntade sig ett massmord men återigen, var de aldrig oroliga för att han mådde så dåligt att han inte ville leva längre? Om vi kan se på bilder att han ser oerhört ledsen och olycklig ut så känns det som att de borde ha anat åtminstone den aspekten(det här låter som jag lägger skulden på dem men jag försöker bara förstå hur RA var)

Hade han diabetes eller vad menar du?
Menar denna angående extra insatta kyrk guiden, personens HBTQF har inget med det att göra.
Citat:
Ang. diabetes det vet jag inte.
De tycks kunna få aggressions utbrott och RA hade dåligt med pengar, bostad & mat.

Gissningar och precis som du försöker även jag förstå, jag försöker inte skapa trådsanningar.
Citera
2025-03-08, 12:22
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det är troligt att det byggts upp sedan skolåldern till det som inträffade när man ser hur grovt det är och han inte hade något annat registrerat från innan. Han verkar ha haft en pool istället för ett glas och tillslut så svämmade även det över. Han har hållit ut under väldigt lång tid med motgång efter motgång och sen säger det pang.
Han hade "enkelt" kunnat siktat in sig på sig själv men nu skulle samhället få smaka på hans olycka och olyckligt blev det verkligen.
Jag tänker på filmen Ken Park när du pratar sådär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in