2025-03-08, 20:35
Avstängd
randomdudeReloadeds avatar
Har en vaxpropp i örat, är till 99% döv i ena örat, hör nästan ingenting. Har inte revaxör hemma och kan inte skaffa det på ett långt tag. Har argan oil hemma dock, kan kanske hälla lite olja i örat så det smälter? Finns det andra knep?

Lever för musik och går igenom en tuff tid, behöver verkligen min hörsel så uppskattar hjälp.
Citera
2025-03-08, 20:39
Medlem
manfalangs avatar
Häll olivolja i örat.
Citera
2025-03-08, 20:41
Medlem
Raktinyllets avatar
Har du gummiballong så du kan spola örat? Det kan funka även utan revaxör men du får hålla på ett tag.
Citera
2025-03-08, 20:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Har en vaxpropp i örat, är till 99% döv i ena örat, hör nästan ingenting. Har inte revaxör hemma och kan inte skaffa det på ett långt tag. Har argan oil hemma dock, kan kanske hälla lite olja i örat så det smälter? Finns det andra knep?

Lever för musik och går igenom en tuff tid, behöver verkligen min hörsel så uppskattar hjälp.
Vaxol innehåller olivolja och ska enligt tillverkaren lösa vaxproppar, så ja "manfalang" har nog rätt.

Olivolja är antagligen rätt nödlösning, dock är Revaxör betydligt mer effektivt, beställ med gummiblåsa på Apotea så har du den troligen med "EarlyBird redan på måndag eller tisdag morgon.
Citera
2025-03-08, 20:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Olivolja går bra. Låt verka. Och skölj sedan med ljummet vatten. Det kan krävas en jävla massor av sköljningar men det kommer lossna till slut. Det underlättar mycket om man har en "gummituta".
Citera
2025-03-08, 20:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Vaxol innehåller olivolja och ska enligt tillverkaren lösa vaxproppar, så ja "manfalang" har nog rätt.

Olivolja är antagligen rätt nödlösning, dock är Revaxör betydligt mer effektivt, beställ med gummiblåsa på Apotea så har du den troligen med "EarlyBird redan på måndag eller tisdag morgon.
Jag tvekar på Revaxörs storhet. Om du går till VC för att få ut proppen så använder dom inte revaxör utan olja och sedan ljummet vatten. Alternativt, om man har otur, en vakumsug som kan göra ordentligt ont.
Citera
2025-03-08, 21:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag tvekar på Revaxörs storhet. Om du går till VC för att få ut proppen så använder dom inte revaxör utan olja och sedan ljummet vatten. Alternativt, om man har otur, en vakumsug som kan göra ordentligt ont.

Jag har använt både Vaxol och Revaxör, bägge fungerar i kombination med spolning med ljummet vatten med gummiblåsa, jag anser att Revaxör fungerar bäst för mig.

Envishet med gummiblåsan är definitivt att föredra före vakumsugning...
Citera
2025-03-08, 21:14
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:

Du har fått många förslag på hur du kan lindra symptomen, men den stora frågan är väl ändå orsaken. Först och främst, när du säger att du nästan inte hör något på det örat, överdriver du eller är det verkligen så?
Är du helt säker på att det är öronvax som är orsaken? Du kan ju också ha fått en inflammation i öronkanalen som gör den trängre.
Brukar du ha mycket öronvax? Och i sådana fall, hur vet du det - pillar du mycket i ditt lilla öronhål?
Citera
2025-03-08, 21:29
Medlem
Bluebeast72s avatar
Alltid använt ren olivolja med minst 3 klyfter vitlök i en kanna över natten, sedan skölj med orangea pipen ...borta o helt rent o luktar gott.
Citera
2025-03-08, 21:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Alltid använt ren olivolja med minst 3 klyfter vitlök i en kanna över natten, sedan skölj med orangea pipen ...borta o helt rent o luktar gott.
Vitlök är väl ändå placebo i sammanhanget?
Citera
2025-03-08, 21:35
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vitlök är väl ändå placebo i sammanhanget?
Kan man tro men icke, högs anti inflamatoriskt o skapar en bra kemi enligt bekant som är väldigt hemma i kemi o kroppen.
Citera
2025-03-08, 21:40
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Revaxör funkar inte för mig. bara klibbar igen ännu mer. Det bästa är att gå till VC. Där spolar dom med en jäkligt bra grej nu för tiden, och sist jag gjorde det så var det klart på ett par minuter. Finns öronljus också som löser upp vaxet med hjälp av rök tror jag. Har dock aldrig provat. Peta inte med tops bara. då kan du trycka in skiten mot trumhinnan. Det vill man inte! Provade Vaxol som man sprayar i örat och sedan låter man det bara vara. man behöver inte spola efter, och det funkade sådär. Går även att ta det i förebyggande syfte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in