2025-03-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Förstår du verkligen inte? Alltså att man definierar bitcoins värde genom att den används till att köpa och hålla bitcoin?

Ser du inga fel i det resonemanget?

Hmm.. det är ju svårt att definiera värdet av pengar, värdet på 1 USD definieras väl av en massa saker såsom internationell handel, räntesatser, inflation och andra globala ekonomiska faktorer. Så det är ju lika svårt att definiera värdet av Bitcoin, och det tar ju framförallt lång tid innan volatiliteten minskar så att det faktiska värdet kan träda fram och bli tydligare.

Utvecklingen från byteshandel till mynt till papperspengar till dagens fiatvalutor har ju tagit flera hundra år.

Jag tycker du är så himla o-nyfiken på Bitcoins potential, varför är du det? Har du någon särskild anledning till att du är så principfast?
Citera
2025-03-07, 14:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raksol
Hmm.. det är ju svårt att definiera värdet av pengar, värdet på 1 USD definieras väl av en massa saker såsom internationell handel, räntesatser, inflation och andra globala ekonomiska faktorer. Så det är ju lika svårt att definiera värdet av Bitcoin, och det tar ju framförallt lång tid innan volatiliteten minskar så att det faktiska värdet kan träda fram och bli tydligare.

Utvecklingen från byteshandel till mynt till papperspengar till dagens fiatvalutor har ju tagit flera hundra år.

Jag tycker du är så himla o-nyfiken på Bitcoins potential, varför är du det? Har du någon särskild anledning till att du är så principfast?
Pengar är en räkneenhet.

”O-nyfiken”? Jag förstår garanterat bitcoin bättre än vad du gör.
Citera
2025-03-07, 14:20
Medlem
Citat:
Pengar är en räkneenhet.

”O-nyfiken”? Jag förstår garanterat bitcoin bättre än vad du gör.

Ja och Bitcoin är väl en superbra räkneenhet?
Jag respekterar att du lagt tid på att förstå Bitcoin, men jag förstår inte varför du är så negativ till det, är det för att du tror att folk kommer förlora pengar, eller något annat?
Citera
2025-03-07, 14:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja och Bitcoin är väl en superbra räkneenhet?
Nej, och det var heller inte frågan.

Citat:
Jag respekterar att du lagt tid på att förstå Bitcoin, men jag förstår inte varför du är så negativ till det, är det för att du tror att folk kommer förlora pengar, eller något annat?
Man kan istället fråga sig varför du är så positiv till bitcoin. Är det för att du tror att du kommer berika dig på andras bekostnad?
Citera
2025-03-07, 14:38
Medlem
Citat:
Nej, och det var heller inte frågan.

Man kan istället fråga sig varför du är så positiv till bitcoin. Är det för att du tror att du kommer berika dig på andras bekostnad?

Du vänder alltid på frågor istället för att svara på dom själv, synd tycker jag.
Jag är positiv bland annat för att jag tycker inte mänskligheten behöver en inflationsdriven jakt på evig tillväxt, utan både vi och planeten skulle må bra av ett pengasystem som gynnar de som väntar och köper kvalitet före kvantitet.
Jag vill inte berika mig på andras bekostnad, däremot vill jag att alla människor ska ha en rättvis form av pengar att stå på.
Jag är också positiv för att jag vill att pengar och stat ska vara separata saker.

Kan du svara på varför du är så negativ?
Kan du även svara på varför Bitcoin är en dålig räkneenhet enligt dig? Nyfiken och jag vill lära mig mer.
Citera
2025-03-07, 16:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag är positiv bland annat för att jag tycker inte mänskligheten behöver en inflationsdriven jakt på evig tillväxt, utan både vi och planeten skulle må bra av ett pengasystem som gynnar de som väntar och köper kvalitet före kvantitet.
Du verkar alltså ha köpt den ekonomiska konspirationsteorin som kallas för "österrikiska skolan" vilket är rent trams.

Citat:
Jag vill inte berika mig på andras bekostnad, däremot vill jag att alla människor ska ha en rättvis form av pengar att stå på.
Skämtar du? Tror du att världen blir rättvis med hjälp av bitcoin? Det enda du åstadkommer är att berika vissa tidiga "investerare" på bekostnad av de sena. Eftersom det inte skapas något värde så berikas den ena på någon annans bekostnad.

Citat:
Jag är också positiv för att jag vill att pengar och stat ska vara separata saker.
Du är även positiv till penningtvätt och finansiering av allehanda grova brott då, låter det som.

Citat:
Kan du svara på varför du är så negativ?
Varför skulle någon med sunt förnuft inte vara negativ till världens största pyramidspel kombinerat med en extremt skadlig sekt?

Citat:
Kan du även svara på varför Bitcoin är en dålig räkneenhet enligt dig? Nyfiken och jag vill lära mig mer.
En räkneenhet är helt enkelt precis det och ingenting annat. Pingisbollar kan också vara det. Dock verkar ingen vilja använda bitcoin som en sådan enhet.
Citera
2025-03-07, 21:27
Medlem
Här kan man läsa det historiska dokumentet i sin helhet:

ESTABLISHMENT OF THE STRATEGIC BITCOIN RESERVE
AND UNITED STATES DIGITAL ASSET STOCKPILE

https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/03/establishment-of-the-strategic-bitcoin-reserveand-united-states-digital-asset-stockpile/

Citera
2025-03-08, 00:31
Medlem
Sammantaget ingen egentlig skillnad mot igår eller ett år sedan. De konfiskerade bitcoinen fortsätter ligga på hög till ingen glädje eller nytta. De hade kunnat säljas tillbaka till någon som velat köpa dem, och förtjänsten hade kunnat användas till något samhällsnyttigt. Ett nederlag för amerikanska skattebetalarna, såtillvida att det tar en mandatperiod innan reserven kan omsättas till kapital nu.

Bitcoinmarknaden tog det också som en besvikelse, kursen ytterligare lite ned sedan det historiska tillkännagivandet. Kuppen gick väl inte riktigt som communityn, korrupt-Lummis, Eric Trump och bitcoinlobbyn tänkt sig. Baktanken med reserven var att kraftigt driva upp bitcoinpriset, och därmed värdet på sina personliga innehav, för att sen sälja med rejäl förtjänst. Skattekollektivet skulle få betala för kalaset, och kvar skulle de få sitta med en värdelös reserv av någon fantasigrej som ingen bett om. Hade kunnat blivit en av moderna tidernas största stölder från ett skattekollektiv.
Citera
2025-03-08, 09:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Sammantaget ingen egentlig skillnad mot igår eller ett år sedan. De konfiskerade bitcoinen fortsätter ligga på hög till ingen glädje eller nytta. De hade kunnat säljas tillbaka till någon som velat köpa dem, och förtjänsten hade kunnat användas till något samhällsnyttigt. Ett nederlag för amerikanska skattebetalarna, såtillvida att det tar en mandatperiod innan reserven kan omsättas till kapital nu.

Bitcoinmarknaden tog det också som en besvikelse, kursen ytterligare lite ned sedan det historiska tillkännagivandet. Kuppen gick väl inte riktigt som communityn, korrupt-Lummis, Eric Trump och bitcoinlobbyn tänkt sig. Baktanken med reserven var att kraftigt driva upp bitcoinpriset, och därmed värdet på sina personliga innehav, för att sen sälja med rejäl förtjänst. Skattekollektivet skulle få betala för kalaset, och kvar skulle de få sitta med en värdelös reserv av någon fantasigrej som ingen bett om. Hade kunnat blivit en av moderna tidernas största stölder från ett skattekollektiv.
Skulle säga att det är en mycket stor skillnad.
De Bitcoin staten sitter på kommer INTE att säljas, utan man kommer istället att titta på olika strategier för att utöka innehavet.

Visst hade dom kunnat dumpa det på marknaden, men Tyskland är ett ganska färskt exempel på vilket misstag det kan vara. Teslas dump är ett annat exempel och Trump har konstaterat det enroma misstaget USA gjort tidigare när dom sålt av Bitcoin i olika omgångar.

Dom har en ostreserv värd flera miljarder en än större guldreserv och lite annat. Varför tror du dom inte sålt av dessa genom decenniums, om det nu vore så bra för skattebetalarna?
Citera
2025-03-08, 09:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Visst hade dom kunnat dumpa det på marknaden, men Tyskland är ett ganska färskt exempel på vilket misstag det kan vara.
Vad var misstaget? De frigjorde kapital att använda till nyttiga saker.

Citat:
Dom har en ostreserv värd flera miljarder en än större guldreserv och lite annat. Varför tror du dom inte sålt av dessa genom decenniums, om det nu vore så bra för skattebetalarna?
Kan du snälla kolla upp vad denna ”ostreserv” är för något innan du börjar skämma ut dig ännu en gång?
Citera
2025-03-08, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Skulle säga att det är en mycket stor skillnad.
De Bitcoin staten sitter på kommer INTE att säljas, utan man kommer istället att titta på olika strategier för att utöka innehavet.

Visst hade dom kunnat dumpa det på marknaden, men Tyskland är ett ganska färskt exempel på vilket misstag det kan vara. Teslas dump är ett annat exempel och Trump har konstaterat det enroma misstaget USA gjort tidigare när dom sålt av Bitcoin i olika omgångar.

Kryptoreserven kommer inte säljas under denna mandatperiod, menar du. Vad nästa administration gör med reserven får vi väl se, det kan bli en first day executive order att lösa upp den. Om den har något värde kvar då.

Guldreserver finns kvar eftersom guld är guld. Bitcoin är inte guld.

Ostreserven kan ifrågasättas, men den har aldrig varit avsedd som en reserv. Det är överskottsproduktion som köpts upp för att stötta inhemska ostproducenter när försäljningen vikit, och sen bara staplas på hög. Du får väl sondera marknaden om någon är intresserad av att köpa några ton av gammal amerikansk ost, samtidigt som det fortsätter nyproduceras ett överskott.
Senast redigerad av HasseKlasse 2025-03-08 kl. 10:52.
Citera
2025-03-08, 11:45
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Kryptoreserven kommer inte säljas under denna mandatperiod, menar du. Vad nästa administration gör med reserven får vi väl se, det kan bli en first day executive order att lösa upp den. Om den har något värde kvar då.

Guldreserver finns kvar eftersom guld är guld. Bitcoin är inte guld.

Så är det. Därför måste det det tas beslut och förankras i kongressen också, innan denna mandatperiod är slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in