Förstår du verkligen inte? Alltså att man definierar bitcoins värde genom att den används till att köpa och hålla bitcoin?
Ser du inga fel i det resonemanget?
Hmm.. det är ju svårt att definiera värdet av pengar, värdet på 1 USD definieras väl av en massa saker såsom internationell handel, räntesatser, inflation och andra globala ekonomiska faktorer. Så det är ju lika svårt att definiera värdet av Bitcoin, och det tar ju framförallt lång tid innan volatiliteten minskar så att det faktiska värdet kan träda fram och bli tydligare.
Utvecklingen från byteshandel till mynt till papperspengar till dagens fiatvalutor har ju tagit flera hundra år.
Jag tycker du är så himla o-nyfiken på Bitcoins potential, varför är du det? Har du någon särskild anledning till att du är så principfast?
Hmm.. det är ju svårt att definiera värdet av pengar, värdet på 1 USD definieras väl av en massa saker såsom internationell handel, räntesatser, inflation och andra globala ekonomiska faktorer. Så det är ju lika svårt att definiera värdet av Bitcoin, och det tar ju framförallt lång tid innan volatiliteten minskar så att det faktiska värdet kan träda fram och bli tydligare.
Utvecklingen från byteshandel till mynt till papperspengar till dagens fiatvalutor har ju tagit flera hundra år.
Jag tycker du är så himla o-nyfiken på Bitcoins potential, varför är du det? Har du någon särskild anledning till att du är så principfast?
Pengar är en räkneenhet.
”O-nyfiken”? Jag förstår garanterat bitcoin bättre än vad du gör.
”O-nyfiken”? Jag förstår garanterat bitcoin bättre än vad du gör.
Ja och Bitcoin är väl en superbra räkneenhet?
Jag respekterar att du lagt tid på att förstå Bitcoin, men jag förstår inte varför du är så negativ till det, är det för att du tror att folk kommer förlora pengar, eller något annat?
Jag respekterar att du lagt tid på att förstå Bitcoin, men jag förstår inte varför du är så negativ till det, är det för att du tror att folk kommer förlora pengar, eller något annat?
Man kan istället fråga sig varför du är så positiv till bitcoin. Är det för att du tror att du kommer berika dig på andras bekostnad?
Man kan istället fråga sig varför du är så positiv till bitcoin. Är det för att du tror att du kommer berika dig på andras bekostnad?
Du vänder alltid på frågor istället för att svara på dom själv, synd tycker jag.
Jag är positiv bland annat för att jag tycker inte mänskligheten behöver en inflationsdriven jakt på evig tillväxt, utan både vi och planeten skulle må bra av ett pengasystem som gynnar de som väntar och köper kvalitet före kvantitet.
Jag vill inte berika mig på andras bekostnad, däremot vill jag att alla människor ska ha en rättvis form av pengar att stå på.
Jag är också positiv för att jag vill att pengar och stat ska vara separata saker.
Kan du svara på varför du är så negativ?
Kan du även svara på varför Bitcoin är en dålig räkneenhet enligt dig? Nyfiken och jag vill lära mig mer.
Jag är positiv bland annat för att jag tycker inte mänskligheten behöver en inflationsdriven jakt på evig tillväxt, utan både vi och planeten skulle må bra av ett pengasystem som gynnar de som väntar och köper kvalitet före kvantitet.
Du verkar alltså ha köpt den ekonomiska konspirationsteorin som kallas för "österrikiska skolan" vilket är rent trams.
Citat:
Jag vill inte berika mig på andras bekostnad, däremot vill jag att alla människor ska ha en rättvis form av pengar att stå på.
Skämtar du? Tror du att världen blir rättvis med hjälp av bitcoin? Det enda du åstadkommer är att berika vissa tidiga "investerare" på bekostnad av de sena. Eftersom det inte skapas något värde så berikas den ena på någon annans bekostnad.
Citat:
Jag är också positiv för att jag vill att pengar och stat ska vara separata saker.
Du är även positiv till penningtvätt och finansiering av allehanda grova brott då, låter det som.
Citat:
Kan du svara på varför du är så negativ?
Varför skulle någon med sunt förnuft inte vara negativ till världens största pyramidspel kombinerat med en extremt skadlig sekt?
Citat:
Kan du även svara på varför Bitcoin är en dålig räkneenhet enligt dig? Nyfiken och jag vill lära mig mer.
En räkneenhet är helt enkelt precis det och ingenting annat. Pingisbollar kan också vara det. Dock verkar ingen vilja använda bitcoin som en sådan enhet.
PRESIDENTIAL ACTIONS
ESTABLISHMENT OF THE STRATEGIC BITCOIN RESERVE
AND UNITED STATES DIGITAL ASSET STOCKPILE
The White House
March 6, 2025
By the authority vested in me as President by the Constitution and the laws of the United States of America, it is hereby ordered:
Section 1. Background. Bitcoin is the original cryptocurrency. The Bitcoin protocol permanently caps the total supply of bitcoin (BTC) at 21 million coins, and has never been hacked. As a result of its scarcity and security, Bitcoin is often referred to as “digital gold”. Because there is a fixed supply of BTC, there is a strategic advantage to being among the first nations to create a strategic bitcoin reserve. The United States Government currently holds a significant amount of BTC, but has not implemented a policy to maximize BTC’s strategic position as a unique store of value in the global financial system. Just as it is in our country’s interest to thoughtfully manage national ownership and control of any other resource, our Nation must harness, not limit, the power of digital assets for our prosperity.
Sec. 2. Policy. It is the policy of the United States to establish a Strategic Bitcoin Reserve. It is further the policy of the United States to establish a United States Digital Asset Stockpile that can serve as a secure account for orderly and strategic management of the United States’ other digital asset holdings.
Sec. 3. Creation and Administration of the Strategic Bitcoin Reserve and United States Digital Asset Stockpile.
(a) The Secretary of the Treasury shall establish an office to administer and maintain control of custodial accounts collectively known as the “Strategic Bitcoin Reserve,” capitalized with all BTC held by the Department of the Treasury that was finally forfeited as part of criminal or civil asset forfeiture proceedings or in satisfaction of any civil money penalty imposed by any executive department or agency (agency) and that is not needed to satisfy requirements under 31 U.S.C. 9705 or released pursuant to subsection (d) of this section (Government BTC). Within 30 days of the date of this order, each agency shall review its authorities to transfer any Government BTC held by it to the Strategic Bitcoin Reserve and shall submit a report reflecting the result of that review to the Secretary of the Treasury. Government BTC deposited into the Strategic Bitcoin Reserve shall not be sold and shall be maintained as reserve assets of the United States utilized to meet governmental objectives in accordance with applicable law.
(b) The Secretary of the Treasury shall establish an office to administer and maintain control of custodial accounts collectively known as the “United States Digital Asset Stockpile,” capitalized with all digital assets owned by the Department of the Treasury, other than BTC, that were finally forfeited as part of criminal or civil asset forfeiture proceedings and that are not needed to satisfy requirements under 31 U.S.C. 9705 or released pursuant to subsection (d) of this section (Stockpile Assets). Within 30 days of the date of this order, each agency shall review its authorities to transfer any Stockpile Assets held by it to the United States Digital Asset Stockpile and shall submit a report reflecting the result of that review to the Secretary of the Treasury. The Secretary of the Treasury shall determine strategies for responsible stewardship of the United States Digital Asset Stockpile in accordance with applicable law.
(c) The Secretary of the Treasury and the Secretary of Commerce shall develop strategies for acquiring additional Government BTC provided that such strategies are budget neutral and do not impose incremental costs on United States taxpayers. However, the United States Government shall not acquire additional Stockpile Assets other than in connection with criminal or civil asset forfeiture proceedings or in satisfaction of any civil money penalty imposed by any agency without further executive or legislative action.
(d) “Government Digital Assets” means all Government BTC and all Stockpile Assets. The head of each agency shall not sell or otherwise dispose of any Government Digital Assets, except in connection with the Secretary of the Treasury’s exercise of his lawful authority and responsible stewardship of the United States Digital Asset Stockpile pursuant to subsection (b) of this section, or pursuant to an order from a court of competent jurisdiction, as required by law, or in cases where the Attorney General or other relevant agency head determines that the Government Digital Assets (or the proceeds from the sale or disposition thereof) can and should:
(i) be returned to identifiable and verifiable victims of crime;
(ii) be used for law enforcement operations;
(iii) be equitably shared with State and local law enforcement partners; or
(iv) be released to satisfy requirements under 31 U.S.C. 9705, 28 U.S.C. 524(c), 18 U.S.C. 981, or 21 U.S.C. 881.
(e) Within 60 days of the date of this order, the Secretary of the Treasury shall deliver an evaluation of the legal and investment considerations for establishing and managing the Strategic Bitcoin Reserve and United States Digital Asset Stockpile going forward, including the accounts in which the Strategic Bitcoin Reserve and United States Digital Asset Stockpile should be located and the need for any legislation to operationalize any aspect of this order or the proper management and administration of such accounts.
Sec. 4. Accounting. Within 30 days of the date of this order, the head of each agency shall provide the Secretary of the Treasury and the President’s Working Group on Digital Asset Markets with a full accounting of all Government Digital Assets in such agency’s possession, including any information regarding the custodial accounts in which such Government Digital Assets are currently held that would be necessary to facilitate a transfer of the Government Digital Assets to the Strategic Bitcoin Reserve or the United States Digital Asset Stockpile. If such agency holds no Government Digital Assets, such agency shall confirm such fact to the Secretary of the Treasury and the President’s Working Group on Digital Asset Markets within 30 days of the date of this order.
Sec. 5. General Provisions. (a) Nothing in this order shall be construed to impair or otherwise affect:
(i) the authority granted by law to an executive department or agency, or the head thereof; or
(ii) the functions of the Director of the Office of Management and Budget relating to budgetary, administrative, or legislative proposals.
(b) This order shall be implemented consistent with applicable law and subject to the availability of appropriations.
(c) This order is not intended to, and does not, create any right or benefit, substantive or procedural, enforceable at law or in equity by any party against the United States, its departments, agencies, or entities, its officers, employees, or agents, or any other person.
Sammantaget ingen egentlig skillnad mot igår eller ett år sedan. De konfiskerade bitcoinen fortsätter ligga på hög till ingen glädje eller nytta. De hade kunnat säljas tillbaka till någon som velat köpa dem, och förtjänsten hade kunnat användas till något samhällsnyttigt. Ett nederlag för amerikanska skattebetalarna, såtillvida att det tar en mandatperiod innan reserven kan omsättas till kapital nu.
Bitcoinmarknaden tog det också som en besvikelse, kursen ytterligare lite ned sedan det historiska tillkännagivandet. Kuppen gick väl inte riktigt som communityn, korrupt-Lummis, Eric Trump och bitcoinlobbyn tänkt sig. Baktanken med reserven var att kraftigt driva upp bitcoinpriset, och därmed värdet på sina personliga innehav, för att sen sälja med rejäl förtjänst. Skattekollektivet skulle få betala för kalaset, och kvar skulle de få sitta med en värdelös reserv av någon fantasigrej som ingen bett om. Hade kunnat blivit en av moderna tidernas största stölder från ett skattekollektiv.
Sammantaget ingen egentlig skillnad mot igår eller ett år sedan. De konfiskerade bitcoinen fortsätter ligga på hög till ingen glädje eller nytta. De hade kunnat säljas tillbaka till någon som velat köpa dem, och förtjänsten hade kunnat användas till något samhällsnyttigt. Ett nederlag för amerikanska skattebetalarna, såtillvida att det tar en mandatperiod innan reserven kan omsättas till kapital nu.
Bitcoinmarknaden tog det också som en besvikelse, kursen ytterligare lite ned sedan det historiska tillkännagivandet. Kuppen gick väl inte riktigt som communityn, korrupt-Lummis, Eric Trump och bitcoinlobbyn tänkt sig. Baktanken med reserven var att kraftigt driva upp bitcoinpriset, och därmed värdet på sina personliga innehav, för att sen sälja med rejäl förtjänst. Skattekollektivet skulle få betala för kalaset, och kvar skulle de få sitta med en värdelös reserv av någon fantasigrej som ingen bett om. Hade kunnat blivit en av moderna tidernas största stölder från ett skattekollektiv.
Skulle säga att det är en mycket stor skillnad.
De Bitcoin staten sitter på kommer INTE att säljas, utan man kommer istället att titta på olika strategier för att utöka innehavet.
Visst hade dom kunnat dumpa det på marknaden, men Tyskland är ett ganska färskt exempel på vilket misstag det kan vara. Teslas dump är ett annat exempel och Trump har konstaterat det enroma misstaget USA gjort tidigare när dom sålt av Bitcoin i olika omgångar.
Dom har en ostreserv värd flera miljarder en än större guldreserv och lite annat. Varför tror du dom inte sålt av dessa genom decenniums, om det nu vore så bra för skattebetalarna?
Visst hade dom kunnat dumpa det på marknaden, men Tyskland är ett ganska färskt exempel på vilket misstag det kan vara.
Vad var misstaget? De frigjorde kapital att använda till nyttiga saker.
Citat:
Dom har en ostreserv värd flera miljarder en än större guldreserv och lite annat. Varför tror du dom inte sålt av dessa genom decenniums, om det nu vore så bra för skattebetalarna?
Kan du snälla kolla upp vad denna ”ostreserv” är för något innan du börjar skämma ut dig ännu en gång?
Skulle säga att det är en mycket stor skillnad.
De Bitcoin staten sitter på kommer INTE att säljas, utan man kommer istället att titta på olika strategier för att utöka innehavet.
Visst hade dom kunnat dumpa det på marknaden, men Tyskland är ett ganska färskt exempel på vilket misstag det kan vara. Teslas dump är ett annat exempel och Trump har konstaterat det enroma misstaget USA gjort tidigare när dom sålt av Bitcoin i olika omgångar.
Kryptoreserven kommer inte säljas under denna mandatperiod, menar du. Vad nästa administration gör med reserven får vi väl se, det kan bli en first day executive order att lösa upp den. Om den har något värde kvar då.
Guldreserver finns kvar eftersom guld är guld. Bitcoin är inte guld.
Ostreserven kan ifrågasättas, men den har aldrig varit avsedd som en reserv. Det är överskottsproduktion som köpts upp för att stötta inhemska ostproducenter när försäljningen vikit, och sen bara staplas på hög. Du får väl sondera marknaden om någon är intresserad av att köpa några ton av gammal amerikansk ost, samtidigt som det fortsätter nyproduceras ett överskott.
Senast redigerad av HasseKlasse 2025-03-08 kl. 10:52.
Kryptoreserven kommer inte säljas under denna mandatperiod, menar du. Vad nästa administration gör med reserven får vi väl se, det kan bli en first day executive order att lösa upp den. Om den har något värde kvar då.
Guldreserver finns kvar eftersom guld är guld. Bitcoin är inte guld.
Så är det. Därför måste det det tas beslut och förankras i kongressen också, innan denna mandatperiod är slut.