2025-03-08, 10:39
Medlem
gärningsmannens avatar
Jag har en Polestar och det är det är den bästa bil jag kört. Och det är av många bilar och hundratusentals mil genom livet.

Polestar hade riktigt bra privatleasingerbjudande nyligen. Det var det som fick in Polestar 2 på topplistorna i Sverige. Kan inte tänka mig att Polestar gör någon större vinst på de avtalen. Månadskostnaden för konsument på knappt 5000 kr per månad täcker knappast värdeminskningen.

Priserna behöver gå ner. Andrahandsvärderna behöver stabiliseras. Annars kommer få att köpa riskmärken som Polestar.
Jag hoppas verkligen Polestar överlever. Det är en bra bil. Riktigt bra.
Citera
2025-03-08, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Först tänker jag att jag håller med, bättre då att bygga bredare på Volvo. Men sen tänkte jag ett till varv. Vi hörde ju för ett antal år sedan att alla Volvo skulle vara uteslutande elbaserade innan 2026. Sen försvann det initiativet från jordens yta helt plötsligt.

Kanske såg kineserna redan då att elbilar var att spela poker med dolda kort, och att man hellre riskerade ett mindre dotterbolag? Kanske var man så klarsynt att man förstod att el-hysterin kunde vara en bubbla? Så man gjorde istället risk investment i ett mindre bolag istället för att sätta ut halsen med Volvo
Jag tror att Polestar har fått ta rejält stora utvecklingskostnader för de två premiummärken man han planerat ha kvar i koncernen, Volvo och Zeekr.

Så, ja. Polestar kommer man låta falla, förr eller senare.
Citera
2025-03-08, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Vad är det för elbil för 300 ?
Om elbilar är så billiga varför säljs det inte mer av dom då?
Måste finnas något annan negativt då efter som de tydligen säljer dåligt.
Finns inte många för det priset. Citroen e-C3 kan du få.

Naturligtvis finns det massa som är negativt i den prisklassen, exempelvis liten storlek och kort räckvidd.

Priserna på bilar har gått upp rejält de senaste åren, oavsett drivmedel.
Citera
2025-03-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är för få idioter som kan tänka sig att köpa en bil för 800.000 kr som efter 3 år går att köpa för under 400.000 kr.

Jupp. Folk kollar i plånboken först. Bensinpriset idag är lååångt under 16 spänn. Säger inte att det är enkelt men flera grejer går just nu emot elbils-”revolutionen”.
Citera
2025-03-08, 11:28
Medlem
Sunimods avatar
Vore intressant att veta om de som haft en Polestar bil väljer en ny igen eller om de byter fabrikat och om det är pris eller missnöjda med prestanda mm?

Sådant kan ju påverka försäljningen rätt mycket.
Citera
2025-03-08, 11:37
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vore intressant att veta om de som haft en Polestar bil väljer en ny igen eller om de byter fabrikat och om det är pris eller missnöjda med prestanda mm?

Sådant kan ju påverka försäljningen rätt mycket.

Jag skulle definitivt kunna tänka mig en Polestar igen.
Citera
2025-03-08, 11:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Jag skulle definitivt kunna tänka mig en Polestar igen.
De är jäkligt snygga så förstår att en del dras till dem för det men sedan osäkerheten med framtid för bilmärket.
Citera
2025-03-08, 12:46
Medlem
Tigerkakans avatar
I veckan lånade jag en Polestar 4 i ett par dagar och det var kul att jämföra mot min MYLR

Måste säga den är super trevlig att köra och har en väldigt trevlig inredning och komfort.
Den slår Teslan många gånger om där!

Men det jag direkt kände var något som gör Polestar kommer få problem är

- Sinnessjukt dålig infotainment som inte bara är snurrigt och utan finnesser laggar kopiöst
- Obegripligt baksäte man kan knappt sitta vuxen där. Aldrig varit med om en bil där du inte får in fötterna under stolen.
- Utrymmena jämfört med MYLR mikroskopiska.....Öppnade bakluckan me. Det kändes som ett handsfack

Tyvärr Polestar sådana självmål går inte göra idag! Sjukt synd en mycket trevlig bil att köra!
Citera
2025-03-08, 14:30
Medlem
Att det är så litet bagage i många av de i övrigt dyra,stora och tunga elbilarna är ju helt sinnes.
Enyaq som vi kör är hyfsat stor, MY är dock större. Förra sommaren körde vi fiskeresa till hemligjaure och sov 2pers i MY vilket gick förvånansvärt bra. Campingläget är det väl bara tesla som har i princip vilket håller klimatet i bilen varmt och fuktfritt.
Nästa bil för oss ska definitivt ha campingläge, borde väl finnas fler märken som har det om ett år
Citera
2025-03-08, 15:46
Medlem
Skitbilar. Kinesiska bilar är mycket bättre.
Citera
2025-03-08, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Jag tror att Polestar har fått ta rejält stora utvecklingskostnader för de två premiummärken man han planerat ha kvar i koncernen, Volvo och Zeekr.

Så, ja. Polestar kommer man låta falla, förr eller senare.
Inte så säkert, varumärken är åtråvärt och antalet bilar procerade säger inte allt då man i en koncern delar kanske 80-90% av alla komponenter.
Citera
2025-03-08, 16:47
Medlem
Jag ser inte meningen med Polestar. Nu har Volvo kommit igång och gör bra elbilar, så då kan de lika gärna lägga ner Polestar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in