2025-03-07, 17:58
Medlem
K.Blomkvists avatar
För ett tag sedan såg jag en bild på hans körkort.

Jag undrar då hur de stavade hans förnamn på det.

Richard eller Rickard.

Någon som vet eller har den bilden kvar någonstans?
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-03-07 kl. 18:01. Anledning: Missade EN bokstav
Citera
2025-03-07, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
För ett tag sedan såg jag en bild på hans körkort.

Jag undrar då hur de stavade hans förnamn på det.

Richard eller Rickard.

Någon som vet eller har den bilden kvar någonstans?

Han stavade sitt namn som "Rickard"
Körkortsbilden finns här bl.a:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-rickard-anderssons-tankar-om-sina-diagnoser/
Citera
2025-03-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det framgår ju att han prata med läkare, tyst har han nog inte varit just då men han har nog inte nämnt vad som hänt i sitt innersta mörker, och tankar på självmord eller andra saker som kunde riskera vapenlicens, bara tillräckligt för om möjligt kunna få försörjningsstöd, det blev ett moment 22 han inte kom ur,

Återigen konstruerar du saker utan några som helst belägg.
Citera
2025-03-07, 18:10
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Han stavade sitt namn som "Rickard"
Körkortsbilden finns här bl.a:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-rickard-anderssons-tankar-om-sina-diagnoser/

Tack ska Du ha.

Då var de utrett i min värld i alla fall.

Siffrorna på kortet betyder:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/korkortets-innehall-och-utformning/

Då kan de inte stava på Expressen.
På överskriften står det: Richard Andersson sköt ihjäl tio personer i Örebro
"title":"Richard Andersson sköt ihjäl tio personer i Örebro ","type":"article","trigger":"page load"
Dokument: Rickard Anderssons tankar om sina diagnoser

Dessutom på denna sidan står det Richard överallt utom på sista bilden.
https://gofile.io/d/QnMwuz

Inte så konstigt att det har blivit gnäll om hans förnamn.

Undrar varför det blev så konstigt?
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-03-07 kl. 18:37.
Citera
2025-03-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Han, ska det stå. Om han bara ville bort och inget skulle bli kvar, skulle han gjort såhär mycket väsen av sig då?

Tyckte jag läste långt tidigt i den här tråden att det fanns dokument som visade att hans namn stavades så hela tiden.
Jag tror inte heller det behöver vara något avgörande bakom bilderna och polisen kanske redan listat ut vad bilderna var menade för men bilderna hittades först här på fb när någon använde sig av en ansiktsigenkännade sökmotor på hans körkortsbild som var det som först syntes i media och det var väldigt uppenbart att det var samma man men det var en annan stavning. Visst kan det ha varit menat för familjen, eller så är det någon annan orsak. Jag tycker också videoklippen ger stor inblick i vad som kan vara den bakomliggande orsaken till att detta ens skedde, men de vet vi inte var de kom ifrån heller.

Jag tror inte att han egentligen ville bort i nuläget ivf utan att det handlade om att han fick nog på något sätt och ville hämnas, pga försörjning eller något annat.
Sen vet man inte hur skör han var i övrigt. Om inte detta (vad det nu må vara) hade inträffat hade så småningom kanske något annat hänt. Men då kanske han inte hade tagit med några andra.

Polisen och åklagare har från första början flera gånger sagt att allmänheten kanske aldrig får reda på något ur utredningen och så tycker jag att de också har agerat hittills. Locket på.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/darfor-kommer-motivet-bakom-skolskjutningen-i-orebro-kanske-aldrig-fram
Senast redigerad av tepe1 2025-03-07 kl. 18:25.
Citera
2025-03-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Återigen konstruerar du saker utan några som helst belägg.

Återigen, Spekulation, teorier... som alla andra , ge dej!
Senast redigerad av anteanti 2025-03-07 kl. 18:51.
Citera
2025-03-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det framgår ju att han prata med läkare, tyst har han nog inte varit just då men han har nog inte nämnt vad som hänt i sitt innersta mörker, och tankar på självmord eller andra saker som kunde riskera vapenlicens, bara tillräckligt för om möjligt kunna få försörjningsstöd, det blev ett moment 22 han inte kom ur,

Du har alldeles för hög tro på läkarna.. om en läkare följer rutiner eller inte är ungefär som en trisslott, man kan aldrig veta. Han kan mycket väl ha berättat ALLT och ändå fått behålla vapenlicensen och gå hem som om ingenting har hänt.

Om vi nu antar att han var autistisk så ökar sannolikheten för det med flera hundra procent eftersom hans kroppsspråk, mimik och tonläge inte överensstämmer med orden. De flesta uppfattar inte en person som viskar och/eller pratar monotont, som hotfull.

Han kan mycket väl ha sagt det rakt ut men inte blivit tagen på allvar när han gjort det. Men det kommer vi förstås aldrig att få veta i så fall, såna misstag mörkar vården snabbt med "sekretess".
Citera
2025-03-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
På ansikts fotot man hittar på google så är han blålila under ögonen , vad kan det bero på då?

Vi är nog ganska många som ser mongo ut på våra passbilder. Jag ser tex ut att ha en helt fyrkantig haka pga skumma skuggor.
Citera
2025-03-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Du har alldeles för hög tro på läkarna.. om en läkare följer rutiner eller inte är ungefär som en trisslott, man kan aldrig veta. Han kan mycket väl ha berättat ALLT och ändå fått behålla vapenlicensen och gå hem som om ingenting har hänt.

Om vi nu antar att han var autistisk så ökar sannolikheten för det med flera hundra procent eftersom hans kroppsspråk, mimik och tonläge inte överensstämmer med orden. De flesta uppfattar inte en person som viskar och/eller pratar monotont, som hotfull.

Han kan mycket väl ha sagt det rakt ut men inte blivit tagen på allvar när han gjort det. Men det kommer vi förstås aldrig att få veta i så fall, såna misstag mörkar vården snabbt med "sekretess".

Absolut så kan det vara så, jag hoppas vi får lite mer information framöver om vad som gjorts kring RA med utredningar, om familj försökt privata kliniker eller något mm... försökt hjälpa honom har man ju uppenbarligen, men inte tillräckligt anpassat för honom vad han själv hade nämt.
Citera
2025-03-07, 19:59
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Såklart att han har kunnat behålla vapenlicensen och vapnen han hade i 15år.
För att förlora vapenlicens och vapen krävs att behandlande läkare anmäler.
För att läkaren ska anmäla behövs att läkaren vet om att patienten har vapen/licens.
Citera
2025-03-07, 20:00
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tror inte att han egentligen ville bort i nuläget ivf utan att det handlade om att han fick nog på något sätt och ville hämnas, pga försörjning eller något annat.
Sen vet man inte hur skör han var i övrigt. Om inte detta (vad det nu må vara) hade inträffat hade så småningom kanske något annat hänt. Men då kanske han inte hade tagit med några andra.

Polisen och åklagare har från första början flera gånger sagt att allmänheten kanske aldrig får reda på något ur utredningen och så tycker jag att de också har agerat hittills. Locket på.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/darfor-kommer-motivet-bakom-skolskjutningen-i-orebro-kanske-aldrig-fram
Nej, det är svårt att säga men det är i alla fall uppenbart att han inte mådde särskilt bra.

Jag vet, vi är alla lite väl nyfikna men det är inte så konstigt när det är Sveriges största masskjutning det rör sig om men jag har full förståelse för att polisen måste göra sin förundersökning och att det är mycket de inte ens får säga utifrån deras protokoll just nu.
Citera
2025-03-07, 20:13
Medlem
K.Blomkvists avatar
Lärarfacket kritiskt till att öppna Risbergska
Publicerad 20.01

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMw9Py/lararfacket-kritiskt-till-att-oppna-risbergska

– Vi vet inte vem som fattat det här beslutet eller vilka överväganden som ligger bakom när hundratals traumatiserade människor ska tillbaka till platsen för Sveriges största massmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in