2025-03-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zondera
Nu är det potentiella alkoholister vars körkort ska ryka genom algoritmer och statistik som bygger på bla bla bla.
Snart står alla dem med ADHD och Asperger på tur, för tänk en trafikolycka och personen inblandad där har någon av dessa diagnoser?
Vilken grupp i samhället står näst på tur att bli av med sina körkort? Och varför ska mångas körkort ryka utan att de ens begått något brott?

Svarar på det fetade. Agenda 2030. För att rädda klimatet (i klartext: kontrollera pöbeln).
2025-03-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Hur faan ska dom kunna kolla hur mycket man dricker.
SKa dom få info hur mycket man handlar på systemet ???

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Så jävla äckligt och mjuktotalitärt att jag spyr. Ni som "oh va bra inga fyllon på vägarna" är så hopplöst naiva att ni borde få en medalj av kungen. Själv så har jag inte druckit en droppe på snart ett halvår (och inget missbruk i journalerna eller tidigare) men ett av mina levervärden har ökat (upprepad kontakt och provtagning pga. kontakt med psyk), det eftersom jag ändrat om min livsstil helt och börjat styrketräna.

Blev först själv överraskad över resultatet, men värdet som jag hänvisar till ökar - något som jag lärde mig efter en enkel googlesökning - vid ökad muskelmassa. Jag är en av dem som nu riskerar att bli av med körkortet för att jag numera gymmar och försöker ta tag i mitt liv. Rimligt? Ok, tyck det du ditt mjuktotalitarisktiska as. Jag tycker inte det.
Snillen spekulerar...
En människa som inte druckit alkohol på ett halvt år har undantagslöst <0,03 i b-peth.
Det är en alkoholmarkör som endast bildas vid alkoholkonsumtion. Inte av något jävla gymmande.
Några andra prover behöver du inte vara orolig för.
Med det sagt är det helt sjukt att de försöker komma åt alla människor med >0,3 i b-peth. Det är en helvetes massa folk de ska dra kortet på då. En rimligare gräns (om det ens ska finnas någon) hade väl varit i alla fall >0,7 där man undantagslöst kan hävda att du har såpass stora alkohol-issues att du är olämplig som bilförare.
0,3 kommer du lätt upp i om du har en normal konsumtion och drar på en veckas semester med kärringen.
Det är alldeles för lågt gränsvärde.
Detta verkar vara en riktigt ful operation av våra makthavare. Läkare ska vara ålagda att kräva b-peth prov? Kortet skall dras vid >0,3 utan undantag av Transportstyrelsen?
Fy vad fula de är.
2025-03-08, 11:18
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Hur faan ska dom kunna kolla hur mycket man dricker.
SKa dom få info hur mycket man handlar på systemet ???
Tyst!! Dom kan ju höra dig!

Nej, det går ut på att om en läkare upptäcker att man dricker en viss mängd så rapporteras det och nås trafikverket

Det här med systemet...tja, det blir väl nästa steg...att ALLA måste legitimera sig och där mängden alkohol som man köper rapporteras...
2025-03-08, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Mycket bra. Vi behöver färre idioter på gatan, inte fler. Dricker man en och en halv flaska vin per vecka så har man fan inget i trafiken o göra.

Säg det till valfri italienare eller fransman.

En sån konsumtion är inget att tjafsa om, såvida man inte är nykterist med hävdelsebehov
2025-03-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Hur fan ska en läkare veta hur mycket du dricker 🤣 om du inte redan är inskriven med missbruksproblem vill säga.

Är ingen som vet hur mycket jag dricker, fast nu för tiden är det nästan lika med noll 😩
Nån öl på midsommar och nån sommarkväll
Det står i Aftonbladet, en 35 årig man blev av med kortet. Blodprov i samband med att
han sökte vård för högt blodtryck. Syns på ett blodprov
Senast redigerad av mangne 2025-03-08 kl. 11:29.
2025-03-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred-For-Mankind
Svarar på det fetade. Agenda 2030. För att rädda klimatet (i klartext: kontrollera pöbeln).

Man kan fan börja fundera!

Politikerna har kört Sverige i botten totalt ekonomiskt och för att mörka det så har dom försökt starta krig mot Ryssland för att ha någon att skylla på.

Men när inte det fungerade så tänker dom ta körkortet från varannan svensk för att skylla på att landet gått åt h-e för att svenska arbetarna är nedsupna alkisar.

Som sagt! Man börjar fan fundera på vad dom håller på med.
2025-03-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Och här kan vi därmed konstatera att ditt konsekvenstänk är på en mycket låg nivå.

Menar du samma konsekvenstänk som uppvisas av folk som dricker 78 flaskor vin per år?
2025-03-08, 11:30
Medlem
qups avatar
Det är ju bara att säga att man är nykterist. Ska myndigheterna bestraffa en för ärlighet och transparens så kan dom få dra åt helvete. Men det är klart, ohederlighet och mörkning är makthavarnas game så där känner dom sig ju som hemma.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Säg det till valfri italienare eller fransman.

En sån konsumtion är inget att tjafsa om, såvida man inte är nykterist med hävdelsebehov

78 flaskor vin per år är alltså inget att tjafsa om.

Inget körkort för dig alkis.
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Mycket bra. Vi behöver färre idioter på gatan, inte fler. Dricker man en och en halv flaska vin per vecka så har man fan inget i trafiken o göra.
Så länge man inte sätter sig bakom ratten när man HAR druckit så är det ingen fara om personen dricker den mängden i veckan.
2025-03-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Så länge man inte sätter sig bakom ratten när man HAR druckit så är det ingen fara om personen dricker den mängden i veckan.

Hela poängen är att man ska jobba förebyggande. Dricker man sånna groteska mängder över tid så ökar risken att man någon gång sitter bakom ratten påverkad.

Detta är för en gångs skull en bra grej som kommer att minska rattfyllon i trafiken.

Vill du köra bil så får du helt enkelt dricka mindre. Det är inga konstigheter.
2025-03-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Det är ju bara att säga att man är nykterist. Ska myndigheterna bestraffa en för ärlighet och transparens så kan dom få dra åt helvete. Men det är klart, ohederlighet och mörkning är makthavarnas game så där känner dom sig ju som hemma.

Eller så dricker man mindre. Varför dricker folk 78 flaskor vin per år?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in