2025-03-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Du litar mer på läkarens svar på din fråga än vad alla artiklar i ämnet hävdar?
Lite naivt kan jag tycka, men det är ju inte mitt körkort som dras in.
Med tanke på att även en överläkare fick samma fråga av mig, jag ställde den klart o tydligt.
Vi är ett grabb gäng, vi brukar fara upp till fjällen köra skoter o festa, hur ska jag ställa mig till detta nu med denna infarkt? kommer detta påverka mitt festande?.

Nej, det man följer är min träning och vilja till livet, man kunde se jag träna mindre, glad att jag är ledig, samtidigt som detta föranledde till jag hamna där jag hamna, just för jag var ledig och aktivera mig mindre, har nu ökat på träningen till nästan dagligen, och det är exakt detta sjukgymnast inom sjukvårdaren vill följa inte hur jag dricker, kan låta konstigt men det är sanningen.
2025-03-07, 22:50
Medlem
T34Panzers avatar
Nu har de övernitiska byråkraterna på Transportstyrelsen lagt fram ett nytt förslag, som innebär att alla som söker vård ska kunna tvingas att ta PEth-blodprov för att få behålla sina körkort.

Blodprovet är frivilligt, i teorin. Den som vägrar blir anmäld till Transportstyrelsen, och framhärdar man med att säga nej dras körkortet in ändå.

Du överklagar, men domstolen följer läkarutlåtandet. Inget av överklagandena i Skånskans granskning har gått emot myndigheten. I förvaltningsrätten påstår Transportstyrelsens läkare att testerna visar att personen druckit minst 4-6 glas vin dagligen under en lång tid.

https://www.expressen.se/ledare/ledare-tio-ol-i-veckan-da-ryker-korkortet/
2025-03-07, 22:51
Avslutad
Nu är det potentiella alkoholister vars körkort ska ryka genom algoritmer och statistik som bygger på bla bla bla.
Snart står alla dem med ADHD och Asperger på tur, för tänk en trafikolycka och personen inblandad där har någon av dessa diagnoser?
Vilken grupp i samhället står näst på tur att bli av med sina körkort? Och varför ska mångas körkort ryka utan att de ens begått något brott?
2025-03-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Piloterna vet precis när dom skall sluta kröka för att klara blåstestet på Arlanda (typ 12 timmar) och för att klara levertester. Pilotfacket har bestämt att peth inte får tas vid den årliga hälsokontrollen.

Rätt avslappnat på festerna med piloter på teneriffa o maölorca när jag jobbade där
Det var inte ens 12 h, dom kunde typ vara lugna med lite rester i blodet men dom krökade inte så mkt att dom var mer än salongs förståss
2025-03-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazeCrace
Rätt avslappnat på festerna med piloter på teneriffa o maölorca när jag jobbade där
Det var inte ens 12 h, dom kunde typ vara lugna med lite rester i blodet men dom krökade inte så mkt att dom var mer än salongs förståss
En pilotklassiker är, nu tar jag bara en grogg till, jag har bilen på Arlanda.
2025-03-07, 22:54
Medlem
T34Panzers avatar
Överklaga indraget körkort efter PEth-prov hittills lönlöst
Varje dag behandlar förvaltningsrätterna i Sverige, enligt Skånskans kartläggning, två-tre överklaganden från personer som fått sina körkort indragna sedan de haft förhöjda värden av alkoholmarkören PEth i blodet. Ingen som överklagar lyckas få Transportstyrelsens beslut ändrade, visar Skånskans granskning.

https://www.skd.se/2025-02-25/overklaga-indraget-korkort-efter-peth-prov-hittills-lonlost/
2025-03-07, 22:56
Medlem
T34Panzers avatar
För att man ska hamna under PEth-testets gräns på 0,3 om man en gång blivit klassad som en person med för hög alkoholkonsumtion krävs det att man avhåller sig helt från alkohol i två månader i sträck eftersom provet ska tas vid två tillfällen.

Funktionellt innebär det att en svensk myndighet på eget bevåg har förbjudit alkoholkonsumtion hos vanliga svenskar som inte skulle få för sig att sätta sig bakom ratten fulla eller bakfulla. Som aldrig begått något brott”

https://www.skd.se/2025-03-01/forskaren-de-indragna-korkorten-ar-en-svensk-rattsskandal/
Senast redigerad av T34Panzer 2025-03-07 kl. 23:03.
2025-03-07, 23:02
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har det tydligen kommit någon ny regel.

Dricker man motsvarande 1,5 vinflaska per vecka kan körkortet ryka.
Detta även om man aldrig kört bil onykter.
Dvs, det är själva alkoholkonsumtionen i sig som anses olämplig.

Läkare ska anses skyldiga att rapportera allt de ser.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3my9/korkortet-kan-dras-in-om-du-dricker-1-5-flaska-vin-i-veckan

Vad tycker ni om det? Själv tycker det låter som rena vansinnet.

Tydligen riskerar cirka 25% av körkortsinnehavare att bli av med sina körkort då de ligger över gränsen.
Detta är så absurt så det saknar motstycke. Glad jag har utländskt körkort det kan transportstyrelsen inte göra något med.
2025-03-07, 23:02
Medlem
T34Panzers avatar
”Alla med körkort ska tvingas till PEth-test när de söker vård”

”Transportstyrelsens ansvariga tjänstemän vill gå ytterligare steg för att framtvinga en alkoholfriare livsstil för svenskar som vill ha kvar sina körkort. Ett nytt förslag innebär att alla som söker vård ska kunna tvingas att ta PEth-blodprov och följa läkarnas råd om alkohol om de vill behålla sina körkort.

Transportstyrelsens förslag, som är ute på remiss och bland annat går ut på att alla svenskar med körkort måste lämna PEth-blodprov om en läkare tycker det”

https://www.skd.se/2025-02-20/alla-med-korkort-ska-tvingas-till-peth-test-nar-de-soker-vard/
2025-03-07, 23:04
Medlem
flugornass avatar
Körkorten är en svensk rättsskandal

Citat:
Forskaren Lena Nerhagen upptäckte för flera år sedan att Transportstyrelsen tog körkortet ifrån folk med ett test som sannolikt kan vara missvisande i cirka 50 procent av fallen. Hon slog larm – men myndigheterna var ointresserade av kritiken, trots att många svenskar får sitt liv förstört av det indragna körkortet.

Låst artikel:
https://www.skd.se/2025-03-01/forskaren-de-indragna-korkorten-ar-en-svensk-rattsskandal/
2025-03-07, 23:04
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Nej du, det här har dom frireligiösa borgarna klarat själva utan Bryssel. Finns ingen som helst eu lag som säger att ett peth-prov skall rendera i ett indraget körkort.
Man borde kanske testa riksdagsledamöter och avskeda alla utan avgångsvederlag om dom visar positivt för något.

Drogtestade man riksdagen samt regeringen med tillhörande kansli och departement skulle åtminstone 50% torska på såväl alkohol samt droger . Många skulle definitivt förlora både jobb och säkerhetsklassningar ( Rätt många i det juridiska systemet såväl domare som åklagare skulle också åka dit )

Den svenska Socialstyrelsen är helt enkelt under all kritik och Transportstyrelsen har alltid varit vrickad .
2025-03-07, 23:12
Medlem
Sqrbankens avatar
Ögnar användaren T34Panzers inlägg och det äckligaste är att det bara är början. Gud vet vilka värden som staten inte har ett skit med att göra som ska vara underlag för olika rättigheter framgent.

Prioriteringen är dessutom härlig. Min farsa blev ihjälkörd på ett övergångsställe (som han passerat by the book) av en snubbe som har/hade över tjugo (20+) prickar i registret (tagen av snuten; fortkörning, framförande av fordon med bilprovningsflaggade brister etcetera) men får fortfarande köra pga. (lång historia). Karln dricker inte vin till maten antar jag?

Folk som råkar dricka vin till middagen men kör spiknyktert utan en enda anmärkning ska dock förstöras. Väldigt rimligt. Väldigt.
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-03-07 kl. 23:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in