2025-03-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Jag minns detta. Det var i en kvart uppe i Västra Skogen. Tror att det var på Johan Skyttes Väg. En av de kriminella personerna som höll till där hade ett smeknamn som liknade ”Roberts” riktiga namn. Tror att smeknamnet var ”Ballen”. Jag är dock inte hundra på om det är fastställt att ”Robert” faktiskt kallades för ”Ballen” eller om detta är spekulationer.

Aha nu fattar jag.

Kvarten låg på Johan Erenbergs väg i Solna om jag minns rätt.

Övervakaren Roth sa att Dojan berättade om upphittade saker 1993. Dojan och Roth var då i kvarten, som verkar ha innehållit en spelklubb.

Och Roth återberättade historien 1999 (!) för polisen.

Dojans historia utspelade sig 1984.

Phu....

Robert kallades absolut för BALLEN.
Detta smeknamn finns noterat i polisens rullor.
Citera
2025-03-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Aha nu fattar jag.

Kvarten låg på Johan Erenbergs väg i Solna om jag minns rätt.

Övervakaren Roth sa att Dojan berättade om upphittade saker 1993. Dojan och Roth var då i kvarten, som verkar ha innehållit en spelklubb.

Och Roth återberättade historien 1999 (!) för polisen.

Dojans historia utspelade sig 1984.

Phu....

Robert kallades absolut för BALLEN.
Detta smeknamn finns noterat i polisens rullor.

Tack! Johan Enbergs Väg var det såklart.
Och intressant info att Robert faktiskt kallades för Ballen..!

Visst figurerade en person som kallades för Ballen kring lägenheten som diskuteras ovan? Tror att det är detta scenario som viperstyle syftar på.
Citera
2025-03-06, 19:52
Medlem
Citat:
Tack! Johan Enbergs Väg var det såklart.
Och intressant info att Robert faktiskt kallades för Ballen..!

Visst figurerade en person som kallades för Ballen kring lägenheten som diskuteras ovan? Tror att det är detta scenario som viperstyle syftar på.

Enbergs väg ska det vara ja.

Roths trovärdighet kan diskuteras.
Han skulle träffa en man som kallades Ballen, på Johan Enbergs väg. Men det smeknamnet passar inte ihop med det förnamn och efternamn som Roth uppger.

Han kopplar ihop fel namn.
Citera
2025-03-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tyckte polisen sopsäcken med kläder var värda att sparas? Har inte hört något om detta tidigare.

Tipsaren verkar återge vad han och en vän/bekant gjorde sommaren 1984, dvs promenera utmed stranden vid Pampas Marina. Tipsaren säger att vännen antingen tog med sig säcken till polisen, eller ringde till polisen och berättade om fynden, men att polisen inte ska ha varit intresserade (!). Finns ingenting i dropboxen som visar på att polisen ska ha eftersökt poliskontakten som gjordes 1984.

Mycket i vittnesmålet är maskerat, men i samma vittnesmål nämns även något om ett källarförråd.

Att detta vittnesmål låg precis före Gypsybrevet kan eventuellt innebära att polisen tänkte att de båda kanske hörde ihop, eftersom de båda omnämnde samma geografiska område.

TÅ var ju förresten finne och blond, väl? Han har väl åtminstone beskrivits som ljushårig. Kan han ha varit tillsammans med någon som kallades "Grekko"? Det kanske är lite av ett önsketänkande. Jag vet inte riktigt vad man ska tro om Gypsybrevet längre. Det hade varit intressant om polisen börjat höra sig för med gamla kollegor som arbetade på 80-talet ifall "Grekko" lät bekant, men några mer handlingar kring Gypsybrevet finns ju inte enligt arkivarien. Så jag förmodar att man inte vidtog några som helst åtgärder med anledning av förhöret.
Citera
2025-03-07, 08:00
Medlem
Om Greko var brottsaktiv i flera decennier, borde polisen kunna hitta hans smeknamn i en databas. Men han var kanske pensionerad eller död på 2000-talet.

På åttiotalet noterades iaf smeknamn bredvid riktiga namn i förundersökningar. Och därför vet vi att R kallades Ballen. Hans bror verkar ha kallats Drutten. Jag skriver ut hans smeknamn, eftersom det finns en mikroskopisk chans att någon känner igen det och hör av sig i tråden eller PM. Vad ska hans pseudonym vara då? Han får väl heta Olle tills vidare. Alla dessa pseudonymer kan man bli knäpp på...
Olle/Drutten vet vi typ ingenting om.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-03-07 kl. 08:03.
Citera
2025-03-07, 09:07
Medlem
Om den upphittade toalettväskan inte tillhörde BO, var den iaf ett tydligt tecken på att torskar och prostituerade rörde sig på hela Eugeniavägen.

Ingen normal kvinna tappar sin toalettväska bakom ett skjul på Eugeniavägen 40, långt inne i slummen, ungefär 500 meter från Eugeniavägens början.

Toalettväskan bör absolut ha tillhört en prostituerad narkoman. Hot stuff, kan man tycka.

Ändå dröjde det 40 år innan allmänheten fick kännedom om den. På Flashback.

Ska man skratta eller gråta?

Toalettväskan hittades fö nära Solnabron, där den mörkhåriga mannen med skrotbilen höll till...
Citera
2025-03-07, 12:14
Medlem
Eremona,

Lova återvända med den här historien om tillhållet i Västra Skogen nära Pampas Marina.

Det handla om ”Dojan” och hans övervakare, Willy Polis och vissa av CdC tillhörigheter.

Såg faktiskt att du själv tidigare skrivit en hel del om det i tråden. Har klippt in lite;

Citat:
Historien om "Dojan" och hans vän finns att läsa på nätet, och den är betydligt intressantare än vad man kan tro; både tidsmässigt och geografiskt hamnar "Dojan" och hans vän precis invid FP2 och Robert, vars övervakare stämt möte med honom i knarkarkvarten i Västra skogen...

Enligt "Dojan" och hans vän skedde deras "fynd" strax innan C:s kvarlevor hittades, och polisens behandling av tipsarna var märklig.

Övervakaren hade f.ö. ett märkligt alias (Willy polis), och var förmodligen polistipsare... Övervakaren hette också Reinhold, och kan faktiskt vara Vinof, vilket förklarar hans gräddfil i utredningen och den märkliga kontakten med Robert... varför skulle en sund övervakare träffa en missbrukare i en pundarkvart?

Jag noterar i förbifarten en total brist på argument från trådens K-märkta foliehatt. Men hen har saknat argument sen 2011 😀
Intet nytt under solen 😊

Jag avslutar dagens skrivande med ett passande citat...

Rats get fat while good people die

Så är det.

Citat:
Nu tar kretinismen och slagrutetänkandet lite större plats än vanligt i denna debattråd (det händer då och då), men det gör såklart ingenting -

vem bryr sig, ärligt talat -

det är mkt, mkt svårt att ägna uppmärksamhet åt människor som inte kan använda en superenkel karta, stödja sina teser med några som helst offentliga fakta eller bedriva något som helst strukturerat arbete. Men nog om detta ...

Vi ska återkomma till "Dojan" och hans kompis, vars historia verkar ha missuppfattats; som jag har förstått det hittade dessa amfetaminmissbrukare en plånbok (som de trodde var C:s) och några andra grejer, strax innan C:s kvarlevor hittades, men den spretiga historien aktualiserades 1987 (tror jag iaf), och polisens behandling av dessa missbrukare verkar vara ganska intressant -

tydligen kände sig "Dojan" och hans kompis illa behandlade, och polisen släppte sen alltihop abrupt, efter att man visat starkt intresse ...

Och de namn som knyts till "Dojan" och hans polare är högst intressanta, liksom lägenheten (där historien först ska ha berättats) - "Willy polis" aka "Roth" aka "Reinhold" var tydligen dessa missbrukares stödperson, och en normal människa kallas knappast "Willy polis" ... detta var troligen en polistipsare ...

Enligt Will polis skulle han träffa en man som kallades B*** (smeknamn) i lägenheten där de 2 missbrukarnas story berättades ... B*** (som säkerligen var Robert) kom inte ... detta skedde på sommaren 1984, nån gång efter att fyndet vid Talludden gjorts ...

Och ... troligen kan vi dra 3 enkla slutsatser till ...

Robert var i S-holm efter juni 1984, han kände "Dojan" och hans polare (de besökte ju samma pundarkvart och han hade samma övervakare som en av dom), och han var troligen inne i en mer avancerad missbrukarperiod än vi har trott - han drog nog i sig andra saker än alkohol och lite cannabis; Robert hade ett förflutet som opiatmissbrukare, och återfall är ju väldigt vanliga ... han var nog inte knuten till en knarkarkvart av vänskapsskäl iaf ...

"Willy polis" delade f.ö. mellannamn med Vinof (Karl Vinof Reinhold Olausson), och troligen kan vi skönja ett problem - den sluge, sociale och klipske Vinof kan ha varit polistipsare, och om han dessutom var Roberts övervakare/kontaktperson så kunde han säkert linda snuten runt lillfingret ...

Ganska intressant är det ... de vilda spekulationerna kan vi nog släppa direkt, men att Robert var knuten till samma miljö som de 2 tipsarna noteras självklart, och att Robert uteblev från ett möte med sin övervakare noteras också ...

Och Robert var troligen aktivt kriminell 1983 och 1984, eftersom han hade dragit på sig en övervakare, men vad han utförde för brott vet vi inte ... de brott vi känner till är tillräckliga för att motivera en sådan här åtgärd ...

De exakta detaljerna tror jag att vi kan få tag på, med lite tur ...

Citat:
Robert/korrigering

"Dojans" ngt röriga story och dess koppling till Robert ska korrigeras.

Enligt "Dojans" övervakare (Roth) berättade "Dojan" om de stulna föremålen (som troddes tillhöra da Costa) 1992 eller 1993, och Roth skulle antagligen träffa Robert i den knarkarkvart där hanoch "Dojan" fanns.

Och Roberts kontakt med knarkarkvarten och "Dojan" är inte längre särskilt suspekt, för i början på 90-talet bytte Robert bana, och började sedermera arbeta med missbrukare (som många fd missbrukare gör).

Så kopplingen mellan kvarten i Västra skogen och Robert är inte så intressant längre.

Däremot kvarstår det övriga som mkt intressant.

Vi ska fortsätta att undersöka Robert, den troliga pengakonflikten, blåsningen, den store mannens uppdykande, den långvariga kopplingen till Evägen 25, Monika och Vinof osv.
Citera
2025-03-07, 15:44
Medlem
Citat:
Eremona,

Lova återvända med den här historien om tillhållet i Västra Skogen nära Pampas Marina.

Det handla om ”Dojan” och hans övervakare, Willy Polis och vissa av CdC tillhörigheter.

Såg faktiskt att du själv tidigare skrivit en hel del om det i tråden. Har klippt in lite;

Haha vad dryg och arg jag lät.
Jag skrev sådär när jag bråkade med Lawn.
Jag skäms lite över vissa inlägg.

Dojans historia finns iaf i Döden är en man, andra upplagan.

Jag minns inte skillnaden mellan Roth och Willy polis men historien är ganska lätt att sammanfatta.

År 1999 sa Roth att han träffat Dojan i Solna 1993.
Dojan ska då ha berättat att han och Mats Orning gjorde inbrott i Solna 1984, på sommaren.

De ska ha hittat BOs grejer, bla hennes plånbok, i ett förråd. Historien har dock inte verifierats med hjälp av protokoll, förundersökning osv.

Dojan och Orning togs förvisso av polisen på sommaren 1984, men det är inte bekräftat att de hittade BOs plånbok.

Och om de hittade BOs plånbok i ett förråd i Solna, säger det inte så mycket. BO spred prylar över halva Stockholm.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-03-07 kl. 16:00.
Citera
2025-03-07, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Tipsaren verkar återge vad han och en vän/bekant gjorde sommaren 1984, dvs promenera utmed stranden vid Pampas Marina. Tipsaren säger att vännen antingen tog med sig säcken till polisen, eller ringde till polisen och berättade om fynden, men att polisen inte ska ha varit intresserade (!). Finns ingenting i dropboxen som visar på att polisen ska ha eftersökt poliskontakten som gjordes 1984.

Mycket i vittnesmålet är maskerat, men i samma vittnesmål nämns även något om ett källarförråd.

Att detta vittnesmål låg precis före Gypsybrevet kan eventuellt innebära att polisen tänkte att de båda kanske hörde ihop, eftersom de båda omnämnde samma geografiska område.

TÅ var ju förresten finne och blond, väl? Han har väl åtminstone beskrivits som ljushårig. Kan han ha varit tillsammans med någon som kallades "Grekko"? Det kanske är lite av ett önsketänkande. Jag vet inte riktigt vad man ska tro om Gypsybrevet längre. Det hade varit intressant om polisen börjat höra sig för med gamla kollegor som arbetade på 80-talet ifall "Grekko" lät bekant, men några mer handlingar kring Gypsybrevet finns ju inte enligt arkivarien. Så jag förmodar att man inte vidtog några som helst åtgärder med anledning av förhöret.

Blev nyfiken och läste de maskade förhören om klädfynden i sopsäcken. Man förstår inte riktigt hur polisen inte kunde vara intresserade av det med tanke på omständigheterna.

Det är inte första gången sådant sker.

Angående arkiven..En gissning är att åklagarn sitter på all info från Gypsy-Leif. Definitivt vet åklagarn vem gypsy Leif angav till namn. Han har säkert även träffat denna person. Min gissning var från början att han inte kunde bindas till mordet utan enbart till griftefriden varför åklagarn la ner det hela.
Därav att inget heller finns i arkiven.

Var det så att Vinhof och E-vägen blev aktuellt efter det? I så fall har de nog även följt upp bilspåret.

”Grekko” kan det syfta på utseendet? Mörk, bruna ögon typ? Kan likväl vara ljus i hyn och prata flytande svenska. Eller är det grekiskt påbrå i 2:a linje typ en av mor eller farföräldrarna? Ja vad vet man egentligen..

Lustigt är i vart fall att CdC observeras på Brogatan en fredagkväll den 15:e juni i följe med en stressad mörkhårig man med halvlångt hår, missbrukartyp och svensk.

Är det med denna Grekko tro?

Gissar Lule-killen som då även pratar ett tag med CdC ändå hinner få en ganska bra bild av hennes manliga sällskap.

Oavsett sammanfaller klädfyndet vid Pampas både geografiskt och partiellt med övriga fynd men även med Gypsys vittnesutsaga.

TÅ var nog lite fåfäng. Han ”la håret” ganska ofta och gjorde även bruna infärgningar. Knep att få håret att se tjockare ut och mer fylligt än vad det var. Vet inte om TÅs hår mer gick åt cendré/ljusbrunt snarare än vit/blond.
Senast redigerad av viperstyle 2025-03-07 kl. 18:09.
Citera
2025-03-07, 17:52
Medlem
Citat:
Haha vad dryg och arg jag lät.
Jag skrev sådär när jag bråkade med Lawn.
Jag skäms lite över vissa inlägg.

Dojans historia finns iaf i Döden är en man, andra upplagan.

Jag minns inte skillnaden mellan Roth och Willy polis men historien är ganska lätt att sammanfatta.

År 1999 sa Roth att han träffat Dojan i Solna 1993.
Dojan ska då ha berättat att han och Mats Orning gjorde inbrott i Solna 1984, på sommaren.

De ska ha hittat BOs grejer, bla hennes plånbok, i ett förråd. Historien har dock inte verifierats med hjälp av protokoll, förundersökning osv.

Dojan och Orning togs förvisso av polisen på sommaren 1984, men det är inte bekräftat att de hittade BOs plånbok.

Och om de hittade BOs plånbok i ett förråd i Solna, säger det inte så mycket. BO spred prylar över halva Stockholm.

Det är en konst att inte bli arg i vissa fall. En konstform som man nog ändå får säga har förfinats genom åren Hahaha

Ahh det var så det förhöll sig. Har läst massor i fallet och inte alltid lättaste att komma ihåg var.

Men det som jag fastna för var den här knarkkvarten i Västra Skogen (nära Pampas Marina) som nämns med ev koppling till Robert och CdCs saker.

För det var här jag först trodde CdC väska/plånbok ursprungligen dök upp men sen att källartjuven, som också höll till i knarkhaket vid Västa Skogen, drog en vals om att de hittade den i källaren i Solna..

För det är klassiskt att GMs plockar med sig tillhörigheter från offer som väskan och annat av värde (plånbok, smycken, droger etc)
för att vid tillfälle gå igenom och bara dumpa det som inte är av värde.

Jag utesluter inte att CdC kampera lite på E-vägen när hon höll sig undan innerstan och TÅ veckan innan hon försvann. För enligt Saba skulle hon bo hos henne men dök aldrig upp.

Nessecären som hittades på E-vägen kan isf mycket väl tillhört CdC.
Citera
2025-03-07, 18:00
Medlem
Citat:
Jag minns detta. Det var i en kvart uppe i Västra Skogen. Tror att det var på Johan Skyttes Väg. En av de kriminella personerna som höll till där hade ett smeknamn som liknade ”Roberts” riktiga namn. Tror att smeknamnet var ”Ballen”. Jag är dock inte hundra på om det är fastställt att ”Robert” faktiskt kallades för ”Ballen” eller om detta är spekulationer.

Tack för detaljerna och ditt kom ihåg! Visste jag läst något om det.

Vad Robert kallades för vet jag inte men det är mycket här i som tangerar just runt Västra Skogen, Pampas Marina och vidare till E-vägen.

Slumpen kan man nog säga är en sällsam gäst
Citera
2025-03-07, 19:49
Medlem
Citat:
Tack för detaljerna och ditt kom ihåg! Visste jag läst något om det.

Vad Robert kallades för vet jag inte men det är mycket här i som tangerar just runt Västra Skogen, Pampas Marina och vidare till E-vägen.

Slumpen kan man nog säga är en sällsam gäst

Robert kallades Ballen. Hans bror kallades Drutten. Vad Stig kallades kan jag inte skriva, för smeknamnet liknar hans förnamn. Da Costa själv kallades Nina, har jag för mig. CB kallades Klabben, har jag också för mig. Vidare hade Monika ett smeknamn som starkt påminner om ett smeknamn i utredningen. Och det finns starka skäl att anta att Monika rörde sig i samma kretsar som BO på sommaren 1984 och i samma stadszoner, inte bara i Vasastan. Hon verkar ha träffat flera personer som kände BO och detta skedde isf i juni 1984.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in