Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-12-26, 21:02
Medlem
53....so whats avatar
Hej.
Tittar i systemöversikt/ljudenheter, ser att jag har lite olika ljudsysten installerade, bl.a:

Creative X-fi
USB Audio device
Realtec HDA
Nvidia HDA
Nvidia virtual audio device
Manycam
Steelseries Sonar (ny)

Alla Ok och aktiva.

Creative har haft några konflikter på tidigare datorer, men återgick till en äldre drivrutinsversion tidigare och har inte haft problem sedan. Detta kortet hängde med till denna dator vid uppdatering för 3 år sen.

Funderar ändå på att det kan vara här mitt nya problem uppstått nu när jag skaffat nytt headset, Steelserie Artic Nova, wireless.

De nya lurarna tystnar efter 30 - 50 minuter, inget i inställningar vad jag hittat kan få tillbaka ljudet. Spelar ingen roll vad ljudkällan är, knäpp tyst!

Enda jag kan göra är att dra ut USB kontakten till sändarenheten eller stänga ner datorn en stund. Då kommer ljudet tillbaka. En stund till.
Inget pillande på lurarna hjälper heller.

Här kan gissas vilt, men det är en fördel om ni använder samma lurar för det finns lite och ha koll på.

Jag har hållit på nåra timmar och funderar på om det är konflikter i ljudsystemen, och om nån annan har liknande problem.

Läst till mig att det finns några liknande Lurar som kan ge problem, ibland.
Citera
2024-12-26, 21:11
Medlem
kl4sseKocks avatar
Fostra tanken är att avinstallera dom du inte använder samt inaktiva i BIOS om så behövs.
Hatar när dom "hittepå" drivrutinerna letar sig in i systemet trots man valt bort dom
Citera
2025-03-06, 21:00
Medlem
53....so whats avatar
Tröttnade på att få ljudet att funka korrekt.

Rev ut ljudkort, rensade ut alla program som har med ljud att göra. VLC och andra program.
uppdaterade Realtek (R) Audio.
Inget hjälpte.
Hittade en kille som påstod att man kan koppla in lurarna med medföljande miniUSB samtidigt och "tweka" ljudet eller resetta minns inte så noga.

Men det hjälpte, allt började funka. Fick igång Steelseries programvara GG och fick justerat ljudet så det funkade riktigt bra. Har kört det i 2 månader och är nöjd.

Men va faan händer då.
Datorn vill uppdatera, ok då.
Klickar "uppdatera och stäng av".

Nästa dag är ljudet borta, får igång det med att ändra källa till (hörlurar), förut (gaming).
Ljudet är förändrat... burkigt, lågt, equalizerinställningarna borta, alla extra inst. borta.
YouTube, musik allt låter skit.

Tillbaka till ruta ett för att Microsoft inte kan göra saker rätt.

Varför....?
Citera
2025-03-06, 21:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Tröttnade på att få ljudet att funka korrekt.

Rev ut ljudkort, rensade ut alla program som har med ljud att göra. VLC och andra program.
uppdaterade Realtek (R) Audio.
Inget hjälpte.
Hittade en kille som påstod att man kan koppla in lurarna med medföljande miniUSB samtidigt och "tweka" ljudet eller resetta minns inte så noga.

Men det hjälpte, allt började funka. Fick igång Steelseries programvara GG och fick justerat ljudet så det funkade riktigt bra. Har kört det i 2 månader och är nöjd.

Men va faan händer då.
Datorn vill uppdatera, ok då.
Klickar "uppdatera och stäng av".

Nästa dag är ljudet borta, får igång det med att ändra källa till (hörlurar), förut (gaming).
Ljudet är förändrat... burkigt, lågt, equalizerinställningarna borta, alla extra inst. borta.
YouTube, musik allt låter skit.

Tillbaka till ruta ett för att Microsoft inte kan göra saker rätt.

Varför....?

Du bör ha en återställningspunkt du kan använda.
Citera
2025-03-06, 21:27
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du bör ha en återställningspunkt du kan använda.

Sitter just och funderar på detta
Citera
2025-03-06, 21:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Sitter just och funderar på detta

Att hantera Windows blir enkelt om man gör kontinuerliga backups, och sköter säkerheten själv så man kan stänga av W.update och köra det när man vill. Efter gjord backup.
Citera
2025-03-06, 21:32
Medlem
53....so whats avatar
Var gör man lättast en återställning för att dessa uppdateringar inte skall gälla?

vill 30 timmar back.
Citera
2025-03-06, 21:35
Medlem
Melange5738s avatar
Tror inte du kan göra återställningar för att få tillbaka registerinställningar, Windows tog bort den grejen för herrans massa år sen så det är helt meningslöst att göra återställningspunkter öht.

Det du gör är att uppdatera ljudkortsdrivrutinerna och kolla med tillverkaren hur du gör för att hantera problemen om de är kvar.
Citera
2025-03-06, 21:39
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tror inte du kan göra återställningar för att få tillbaka registerinställningar, Windows tog bort den grejen för herrans massa år sen så det är helt meningslöst att göra återställningspunkter öht.

Det du gör är att uppdatera ljudkortsdrivrutinerna och kolla med tillverkaren hur du gör för att hantera problemen om de är kvar.

tagit bort ljudkortet.

Går det inte att ta bort de Microsoft uppdateringar som kom i går?
Citera
2025-03-06, 21:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Var gör man lättast en återställning för att dessa uppdateringar inte skall gälla?

vill 30 timmar back.

Startmenyn > Inställningar > System > Återställning.

Även Kontrollpanelen > System > Systemskydd.

Där är dina alternativ.
Citera
2025-03-06, 21:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
tagit bort ljudkortet.

Går det inte att ta bort de Microsoft uppdateringar som kom i går?

Visst gör det de. Använd de alternativ jag nämnde. Det ena är dedikerat för just återställning av uppdateringar.
Citera
2025-03-06, 21:44
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Visst gör det de. Använd de alternativ jag nämnde. Det ena är dedikerat för just återställning av uppdateringar.

får testa, vad kan gå fel....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in