2025-03-06, 19:28
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Okej hur beräknar man avståndet till månen genom två punkter på jorden? Vad är formeln och vilka är de kända värdena?

Det förklaras rätt tydligt wikipedialänken jag skickade i ett tidigare inlägg men de värden du behöver är sträckan mellan två punkter och parallaxvinkeln (kan observeras från jorden). Alltså detta är känt för oss människor sedan antiken, vad har du för problem med det?
Citat:
Hur går det till med laserstrålen? Hur studsas den tillbaka från månen?
Man använder sig av reflektorerna som astronauterna satte upp 1969.
Citera
2025-03-06, 19:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej jag har inte mätt avståndet till solen, har du? Kan du berätta hur man gör?

Att solen och månen är nära jorden är uppenbart då man kan urskilja detaljer så pass lätt.

Hur stora är detaljerna du så tydligt kan se på solen och månen? Svårt att komma på nåt?
Citera
2025-03-06, 19:35
Medlem
Citat:
Okej hur beräknar man avståndet till månen genom två punkter på jorden? Vad är formeln och vilka är de kända värdena?

Hur går det till med laserstrålen? Hur studsas den tillbaka från månen?
Du ställer frågor och får svar som du antingen inte förstår eller accepterar. Jag har frågat gång på gång hur du får avstånden på södra halvklotet att matcha den platta jorden, men du vet uppenbarligen inte, och jag antar att du inte förstår varför det är viktiga frågor.
Citera
2025-03-06, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det förklaras rätt tydligt wikipedialänken jag skickade i ett tidigare inlägg men de värden du behöver är sträckan mellan två punkter och parallaxvinkeln (kan observeras från jorden). Alltså detta är känt för oss människor sedan antiken, vad har du för problem med det?

Man använder sig av reflektorerna som astronauterna satte upp 1969.

Men hur får man fram punkterna och vinkeln?

Jaha, speglar som astronauterna satte upp 1969, den färden är dock väldigt ifrågasatt.

Men hur stora är dessa speglar då? Hur lyckas man precisera mot små speglar på månen när man inte ens klarar av att fotografera närbilder på de s.k landningsplatserna? Ytterst märkligt.
Citera
2025-03-06, 19:41
Medlem
Citat:
Nej du skrev inte hur man mäter avståndet till månen, du skev bara att det är "ganska lätt att uppskatta".

Har du inte koll på vad du själv skriver?

Så, hur mäter man avståndet till månen?

Sist jag gjorde det så skickade jag mikrovågor och mätte tiden det tog för dem att komma tillbaka.

Metoden bygger ju såklart att vi kan mäta tid. Det kanske är där du är osäker? Du tror inte vi kan mäta tid?
Citera
2025-03-06, 19:48
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Men hur får man fram punkterna och vinkeln?
Det här har jag redan berättat.
Citat:
Jaha, speglar som astronauterna satte upp 1969, den färden är dock väldigt ifrågasatt.
Att speglarna finns på månen och att vi kan använda dem för att mäta saker talar väl rätt starkt för att färden inte borde vara så ifrågasatt.
Citat:
Men hur stora är dessa speglar då? Hur lyckas man precisera mot små speglar på månen när man inte ens klarar av att fotografera närbilder på de s.k landningsplatserna? Ytterst märkligt.
Jag har ingen aning, jag jobbar inte med lasrar, jag vet inte hur precist de behöver riktas för att få en reflex.

Men nu är det din tur, om du nu påstår att värdena som man får genom alla vedertagna vetenskapliga metoder är fel: Hur vet du det? Vilken metod har du använt för att beräkna avståndet?
Citera
2025-03-06, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det här har jag redan berättat.

Att speglarna finns på månen och att vi kan använda dem för att mäta saker talar väl rätt starkt för att färden inte borde vara så ifrågasatt.

Jag har ingen aning, jag jobbar inte med lasrar, jag vet inte hur precist de behöver riktas för att få en reflex.

Men nu är det din tur, om du nu påstår att värdena som man får genom alla vedertagna vetenskapliga metoder är fel: Hur vet du det? Vilken metod har du använt för att beräkna avståndet?

Så man mäter helt sonika upp två punkter på jorden och använder sedan det mystiska vinkelvärdet, som man fick fram hur?

Det är dock högst tveksamt om det finns några speglar på månen överhuvudtaget, samt att en laserstråle kan färdas 380 000 km, hör du inte hur fånigt det låter?
Citera
2025-03-06, 20:05
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Så man mäter helt sonika upp två punkter på jorden och använder sedan det mystiska vinkelvärdet, som man fick fram hur?

Det är dock högst tveksamt om det finns några speglar på månen överhuvudtaget, samt att en laserstråle kan färdas 380 000 km, hör du inte hur fånigt det låter?
Du som tror att ljuset från en stjärna kan färdas 4000 mil genom tät atmosfär, då kan väl inte en laserstråle ha nåt problem att färdas 380 000 km i vacum vara nåt problem?
Citera
2025-03-06, 20:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Det ända som är fånigt är dina kommentarer. Att man faktiskt kan skicka laser till speglarna visar ju tydligt att de finns där.
Citera
2025-03-06, 20:11
Medlem
Citat:

Vi vet hur lång tid det tar att flyga från Sydney till Santiago. Om jorden är platt måste det planet ha dubbelt så hög hastighet som planen på norra halvklotet. Tycker du inte det låter fånigt, eller...?
Citera
2025-03-06, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Du som tror att ljuset från en stjärna kan färdas 4000 mil genom tät atmosfär, då kan väl inte en laserstråle ha nåt problem att färdas 380 000 km i vacum vara nåt problem?

Jag skrev fel, laserstrålen måste ju till och med färdas 760 000 km, vilket är ännu mer osannolikt.
Citera
2025-03-06, 20:15
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag skrev fel, laserstrålen måste ju till och med färdas 760 000 km, vilket är ännu mer osannolikt.
Men att ljuset från en stjärna kan färdas genom 4000 mil av atmosfär och moln och allt annat är troligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in