Citat:
Ursprungligen postat av
Strode
Idag blev jag erbjuden ny tillsvidaretjänst i kommunen.
Chefen som ringde diskuterade vilka tider jag ska arbeta, frågade när jag vill ha semester i sommar osv och sa att hon ska kontakta HR angående mitt löneanspråk och återkomma.
Problemet är.
Jag har tidigare arbetat för denna kommun och hamnade i en konflikt med min dåvarande chef. Detta var 2023. Jag var då bara timanställd och hade tillsvidaretjänst hos privat bolag. Jag fick inte fortsätta som timanställd. HR var inblandade.
Orolig själ som man är undrar jag om jag är "svartmålad" av HR och ifall de kommer säga till denna chef att "nej, anställ inte den personen!" och om hon kan ångra sitt erbjudande till mig.
Det handlar inte om någonting som att jag är dömd för något, mitt record är clean, jag hade inte heller misskött mig på arbetet, utan det var en konflikt med en chef som spårade ur.
Kan ju för övrigt läsa mig till på google att man måste kunna bevisa att muntligt avtal skett osv för att det ska vara juridiskt bindande och lalala, men vill gärna höra om era egna upplevelser,
och kanske framför allt om HR sitter på någon slags journal om tidigare personal...
Så om jag uppfattar saken rätt så har du sökt en anställning och blivit erbjuden tjänsten, men att alla villkor för anställningen inte är riktigt färdigförhandlade?
I huvudregel är muntliga avtal bindande, 1-3 §§ Avtalslagen och blir bindande när du accepterat ett anbud.
En viktig punkt är huruvida chefen kommit med ett löneerbjudande, som du sedan svarat med ett eget löneanspråk, eller om chefen utan att erbjuda en lön efterfrågat ditt löneanspråk, se 6 § Avtalslagen.
I det fall att ni har ingått ett bindande avtal så gäller följande:
Skulle chefen frångå avtalet utan giltigt skäl så ska det räknas som en otillåtet skiljande från anställningen, vilket jag bland annat resonerar kring här:
(FB) Bunden av kontraktet innan startdatum?
I annat fall, dvs om anbudet ska räknas som förkastat, så har chefen rätt att frångå era tidigare överenskommelser.
Vad gäller bevisläget så är det
du som har bevisbördan för att det varit ett otillåtet arbetsskiljande. Annat gäller vid diskriminering enligt DL, vilket jag inte kommer gå in på närmare utifrån vad du berättar.
Så bevisuppgifter du behöver i detta läget är alla mail, telefonloggar, ev. brev och så vidare.
Muntliga avtal är lite kluriga om det står ord mot ord. Det krävs ofta att man har skriftlig bevisning som styrker sina påståenden.