2025-03-06, 14:50
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ja, det finns hur mycket begagnade elbilar som helst. Det går att hitta en 3 år gammal ID.4 för samma pris som en ny Dacia Duster, och då är ID.4:an större, bekvämare, snabbare, säkrare och billigare i drift.
Men om fem år kommer ID.4:an vara nästan värdelös medan Dacia Duster kommer ha nästan samma värde som idag
Citera
2025-03-06, 15:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Väldigt kluven med nästa bil.

Har en Enyaq idag och är rätt nöjd, kör man mycket så sparar man helt klart pengar.

Däremot är ju bensinpriserna snorbilligt idag jämfört med några år sedan och osäker på hur mycket de faktiskt kommer höjas.

Men begangadpriserna är ju helt galna.

ID4 för runt 300k och då slipper man allt huvuvärk med en bensinare som gått 20k mil som kan ha alla möjligt skit som går sönder.

Jag tror absolut de mest ekonomiska är en begagnad elbil idag.

Varför köpa en tre år gammal VW ID 4 med 10.000 mil på mätaren för samma pris som en fabriksny Citroen e-C3.

Ett annat alternativ är att göra som jag, att köra billigt med en halvgammal liten elbil, typ ZOE till vardags, och även ha en gammal diesel till längre körningar, tex när man kör utomlands.
Det är det mest flexibla och även billigaste alternativet.
Citera
2025-03-06, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Köp! Särskilt om den kan fås utan hybridteknik. Bensinen kommer inte vara tillåten att säljas från 2045 tror jag, men då är den bilen borta sedan länge ändå. Och nu när bensinbilar strax inte kommer få säljas mer kommer den vara eftertraktad och dyrbar.

Nya bensinbilar ska dock vara borta inom en tioårsperiod, så kanske blir svårt att bli av med den då om det blir aktuellt, jag vet inte. Kan bli tvärtom också? 🤔
Citera
2025-03-06, 15:46
Medlem
Running_mans avatar
Köp en bil som redan tappat en massa % av värdet, kanske nån som är 3 år gammal men ändå fräsch. Så slipper du bonus/malus och den hemska värdeminskningen.
Citera
2025-03-06, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Men om fem år kommer ID.4:an vara nästan värdelös medan Dacia Duster kommer ha nästan samma värde som idag

Vad bygger du det på?

På olika bilsajter tappar Dacia Duster halva värdet på fem år. Menar du att denna värdeminskning helt plötsligt skulle upphöra?
Citera
2025-03-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Köp en bil som redan tappat en massa % av värdet, kanske nån som är 3 år gammal men ändå fräsch. Så slipper du bonus/malus och den hemska värdeminskningen.

Exakt, ska du ha nåt gammaldags, köper du något gammalt helt enkelt, och njuter av lågt pris och bra kvalitet.
Citera
2025-03-06, 18:14
Medlem
Vad är det för fel på en några år gammal golf, lagom stor å bra kvalitet. Man måste inte ha en SUV på våra fina vägar.
Citera
2025-03-06, 18:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nya bensinbilar ska dock vara borta inom en tioårsperiod, så kanske blir svårt att bli av med den då om det blir aktuellt, jag vet inte. Kan bli tvärtom också? 🤔
Nej. EU har beslutat att riva upp och reformera sitt förbud av bensin och diesel som skulle träda i kraft 2035.

Ingen överraskning att det skulle gå så.
Citera
2025-03-06, 18:42
Medlem
Jag hade inte köpt en Dacia öht. I övrigt är det väl inget fel på bensinbilar, men hade jag köpt en ny bil idag hade jag valt en med hybridmotor för att göra de kortare turerna billigare. Man vet aldrig när bränslepriserna stiger i höjden igen.
Citera
2025-03-06, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej. EU har beslutat att riva upp och reformera sitt förbud av bensin och diesel som skulle träda i kraft 2035.

Ingen överraskning att det skulle gå så.

Ah, vet du vad de motiverade detta med? Det är så mycket fram och tillbaka hela tiden...Men EU är ju överordnade och borde väl inte hatta mer.
Citera
2025-03-06, 19:59
Medlem
Karmans avatar
Som någon skrev, begagnade elbilar är billiga just nu. Och det beror ju på vad du ska använda bilen till. Kör du några mil om dagen, till jobbet, hämtar ungar, handlar etc så måste det ju vara perfekt med elbil, särskilt om du kan ladda hemma. Har du däremot bilen främst till att åka 70 mil till fjällstugan, är nog elbilen ett klart sämre val...
Citera
2025-03-06, 21:27
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Vad bygger du det på?

På olika bilsajter tappar Dacia Duster halva värdet på fem år. Menar du att denna värdeminskning helt plötsligt skulle upphöra?
Det bygger på att bensinbilar inte kommer att få säljas länge till. Jämför med Kuba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in