2025-03-06, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabalshitshow
EU beslut klubbades igenom för ett par veckor sen.

Bensin/Diesel skatten kommer att chockhöjas år 2027.
Därefter höjning med 10-20% en gång om året.

Det talas om priser mellan 35-45kr litern.
Värdet på fossil drivna bilar kommer minska.

Inte så jätte smart att köpa eller låna till en ny bil.
Dålig affär.

Vad fan ska man göra då när det inte finns laddmöjligheter? Ja iofs, köpa en NY bil kanske inte är jättesmart, nej.
Citera
2025-03-06, 05:31
Medlem
KrossedOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aber
Dacia duster finns nu som hybrid, kan vara en vettig mellanväg?

https://www.dacia.se/bilar/nya-duster
Jo precis. Det är den som är aktuell i så fall. Men det är ju ingen laddhybrid och skatten ligger på runt 5000kr de första tre åren.
Citera
2025-03-06, 05:42
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Jo precis. Det är den som är aktuell i så fall. Men det är ju ingen laddhybrid och skatten ligger på runt 5000kr de första tre åren.
Hur du än gör är du torsk! Får vi tbx det onämnbara partiet i regeringen kan vi räkna kallt med att S behöver dom som stödparti och räkna med att bränslepriserna kommer tillbaka till 25+ nivåerna, för inte vill vi väl bygga oss fast i ett fossilberoende?
Citera
2025-03-06, 05:59
Medlem
I dagsläget är hybrid det bästa eller mildhybrid som de även kallas. Alltså där elen laddas av körning och inte genom eluttag. Det innebär även mindre vikt att släpa runt på än laddhybrid eller elbil.
Citera
2025-03-06, 07:16
Medlem
Elbilar är jättedyra då det blir ju en förlust oavsett om bensinen är lite dyrare.
Citera
2025-03-06, 07:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Dålig affär.
Det där är bara propaganda för att lura folk att köpa elbil. Om politikerna i Bryssel höjer bensinpriserna till dom där nivåerna så slår folket ihjäl dom. Så går det med det.
Citera
2025-03-06, 07:55
Medlem
Cameltotems avatar
Väldigt kluven med nästa bil.

Har en Enyaq idag och är rätt nöjd, kör man mycket så sparar man helt klart pengar.

Däremot är ju bensinpriserna snorbilligt idag jämfört med några år sedan och osäker på hur mycket de faktiskt kommer höjas.

Men begangadpriserna är ju helt galna.

ID4 för runt 300k och då slipper man allt huvuvärk med en bensinare som gått 20k mil som kan ha alla möjligt skit som går sönder.

Jag tror absolut de mest ekonomiska är en begagnad elbil idag.
Citera
2025-03-06, 07:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det där är bara propaganda för att lura folk att köpa elbil. Om politikerna i Bryssel höjer bensinpriserna till dom där nivåerna så slår folket ihjäl dom. Så går det med det.

Jag är delvis enig med dig.
Propaganda och skrämsel.
Men en viss höjning kommer att ske.
Avtalet är på riktigt och man kommer att höja skatten.

Vi kan nog se priser som var när Ukraina kriget startade.

25-27kr litern.
Citera
2025-03-06, 08:03
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Ja, om vi bortser från miljöaspekten - hur smart eller dumt är det att köpa en ny bensinbil 2025? Funderar på den nya Dacia Duster. Svinhög skatt de tre första åren är väl inte fördelaktigt. Men annars?

Dom jag känner som har elbil säger att dom inte ser någon anledning till att gå tillbaka och att det är extremt bekvämt med elbil. Det är i princip alltid "full tank". Dom fungerar alltid oavsett temperatur. Och en rad andra fördelar. Sen är ju även elbilar bilar. Det är ju värdeminskning och saker som går sönder även på dom.

Det gäller dock att man ser till att köpa en bil för den körning man gör mycket av. Exempelvis till och från jobbet. Ska man kunna "räkna hem" det högre priset så bör man väll ha en bit till jobbet också.

Personlingen skulle jag gärna köpa en elbil. Men jag bor 2 minuter med bil från jobbet så ekonomiskt är det kanske inte så vettigt. Vidare är frågan om dragkrok högst aktuell för mig. Vilket begränsar utbudet markant (Till det dyrare segmentet).

Köper du en elbil som klarar pendlingen till jobbet på vintern, med marginal, så kommer du aldrig titta på en förbränningsmotor igen. Alternativt om du kan koppla in och ladda på jobbet.
Citera
2025-03-06, 08:37
Medlem
Freebops avatar
Självklart bara att köpa, speciellt nu när bensinen är så billig. Fossildrivna bilar kommer aldrig dö ut
Citera
2025-03-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag tror absolut de mest ekonomiska är en begagnad elbil idag.

Ja, det finns hur mycket begagnade elbilar som helst. Det går att hitta en 3 år gammal ID.4 för samma pris som en ny Dacia Duster, och då är ID.4:an större, bekvämare, snabbare, säkrare och billigare i drift.
Citera
2025-03-06, 11:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Dålig affär.

Jag tycker EU borde tagga ned, för annars får vi nog ett Swexit som ett brev på posten.

Med de priserna skulle hela arbetsmarknaden och ekonomin kraschlanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in