Citat:
Ursprungligen postat av
KrossedOut
Ja, om vi bortser från miljöaspekten - hur smart eller dumt är det att köpa en ny bensinbil 2025? Funderar på den nya Dacia Duster. Svinhög skatt de tre första åren är väl inte fördelaktigt. Men annars?
Dom jag känner som har elbil säger att dom inte ser någon anledning till att gå tillbaka och att det är extremt bekvämt med elbil. Det är i princip alltid "full tank". Dom fungerar alltid oavsett temperatur. Och en rad andra fördelar. Sen är ju även elbilar bilar. Det är ju värdeminskning och saker som går sönder även på dom.
Det gäller dock att man ser till att köpa en bil för den körning man gör mycket av. Exempelvis till och från jobbet. Ska man kunna "räkna hem" det högre priset så bör man väll ha en bit till jobbet också.
Personlingen skulle jag gärna köpa en elbil. Men jag bor 2 minuter med bil från jobbet så ekonomiskt är det kanske inte så vettigt. Vidare är frågan om dragkrok högst aktuell för mig. Vilket begränsar utbudet markant (Till det dyrare segmentet).
Köper du en elbil som klarar pendlingen till jobbet på vintern, med marginal, så kommer du aldrig titta på en förbränningsmotor igen. Alternativt om du kan koppla in och ladda på jobbet.