2025-03-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jag har inte rökt nåt alls men det är vad tråden handlar om!

Vi kan ju börja med att jämföra vad en vanlig vit skjorta gjord i sverige skulle kosta idag!
Det odlas väl inte ens bomull i Sverige
Citera
2025-03-06, 09:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det mesta vi köper är väl tillverkat i lågprisländer, även om vi köper här. å även om det är ett svenskt märke så ligger fabriken i Kina tex.

Jo, så är det. Jag skrev nyligen om min Electrolux som jag bytte till en ny Electrolux, gamla Sverige till "nya" Kina.. Jag gillar inte detta alls, men det är som det är, "fullbordat faktum" tyvärr. Mina nästan nya BOSCH står det "Made in Germany" i alla fall, alltid något..
(Men inflationen gör att de kostar 15.000 SEK/styck, för 15 år sedan kostade gamla typ 5000:-. Ville inte köpa skräp typ Indesit eller Jugoslaviska Gorenje..)

Edit: Kineserna har köpt Gorenje ser jag nu, det var redan 2018, bolaget heter "Hisense China", tyvärr fastlands-Kina..
Senast redigerad av kraftfoder 2025-03-06 kl. 09:56.
Citera
2025-03-06, 11:37
Medlem
Låt billigaste land få producera de de kan, priset är avgörande å de skall leva de med ju.
Citera
2025-03-06, 11:43
Medlem
Citat:
Rubriken säger det mesta!

Hur ska vi egentligen ha det i världen?

När jag var barn så var alla leksaker "made in hong kong" och kolla vad som hände med Hong kong!

Kolla vad som står på all eran teknik och kläder nästan!

Om jag köper en vanlig enkel vit skjorta på HM som det står "Made in Sweden" Vad skulle den kosta då?

Frågan ställs nu på sin spets när Donald Trump är i farten!

Åsikter?
Globalism är för riskabelt, vi mpste vara förberedda på kriser som raserar supplychain globalt
Citera
2025-03-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Nu kommer jag inte vara elak mot dig!

Vi ska ha produktionen av väldigt mycket bla grödor och kött även av högteknologiska saker som vi är väldigt duktiga på ( SaaB )

Kina tex är extremt duktiga på att få fram komponenter till ett väldigt bra pris, pengar styr!
Risken flr krig och kris epidemi gör nuvarande system med globalism ohållb
Citera
2025-03-06, 12:02
Medlem
Kolla efter själva så ser ni hur mycket som är importerat.
Det mesta ju.
Citera
2025-03-06, 12:07
Medlem
farmenSebastians avatar
Skruvade isär en ny Dell laptop. Igår

Made in china

Etiketter sitter överallt på datorns insida.

Usch
Citera
2025-03-06, 12:23
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Tvivlar på att du kan nämna någon vara från provinsen Taiwan, utöver TSMC:s chips.

Taiwan är en global player när det gäller cykelkomponenter!
Citera
2025-03-06, 12:31
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Det odlas väl inte ens bomull i Sverige

Bomullen odlas i Xinjiang, Kina…
Citera
2025-03-06, 12:31
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, så är det. Jag skrev nyligen om min Electrolux som jag bytte till en ny Electrolux, gamla Sverige till "nya" Kina.. Jag gillar inte detta alls, men det är som det är, "fullbordat faktum" tyvärr. Mina nästan nya BOSCH står det "Made in Germany" i alla fall, alltid något..
(Men inflationen gör att de kostar 15.000 SEK/styck, för 15 år sedan kostade gamla typ 5000:-. Ville inte köpa skräp typ Indesit eller Jugoslaviska Gorenje..)

Edit: Kineserna har köpt Gorenje ser jag nu, det var redan 2018, bolaget heter "Hisense China", tyvärr fastlands-Kina..

Bosch made in Germany står det på de lite dyrare modellerna. Men för att vara "made in Germany" behöver endast slutmonteringen vara där. Komponenterna kan bara tillverkade lite varstans.

Made in Gemarny
https://www.bosch-home.com/de/de/pro...inen/WGB256A41

Not made in Germany
https://www.bosch-home.com/de/de/pro...inen/WGH244A40

Hör kan man se redan på utsidan kan man se att komponenterna är rätt lika....
Citera
2025-03-06, 12:45
Avstängd
Matadhamsters avatar
Vi har aldrig varit så rika som vi är idag.

Våra äldre har haft verkig fattigdom .
De kunde knappast välja bor varor .
Citera
2025-03-06, 12:49
Medlem
Citat:
Rubriken säger det mesta!

Hur ska vi egentligen ha det i världen?

När jag var barn så var alla leksaker "made in hong kong" och kolla vad som hände med Hong kong!

Kolla vad som står på all eran teknik och kläder nästan!

Om jag köper en vanlig enkel vit skjorta på HM som det står "Made in Sweden" Vad skulle den kosta då?

Frågan ställs nu på sin spets när Donald Trump är i farten!

Åsikter?

Finns gott om kläder som inte är producerade i Kina. Asket är ett exempel. Dyrare, ja, men också av bättre kvalitet. Det är snarare människors oförmåga att söka utanför HM/Zara som gör att det mesta verkar vara från Kina (och Bangladesh). Jag känner inte till någon klädkedja som tillverkar sina kläder i Sverige men det finns alternativ om man söker online.

Men ja, mycket produceras i Kina. Det är billigare och konsumenter vill tyvärr ofta ha fler varor för billigare styckpris än färre dyrare varor av bättre kvalitet. Vilket jag tycker är osmakligt och ganska tragiskt. Oviljan att köpa svenskt/europeiskt driver också upp priserna på det som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in