2025-03-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Kan de inte ha en betaltjänst då där man betalar 100 kr / månad?

Kunden tjänar enormt med pengar och företaget tjänar enormt med pengar

Tanken är väl att det ska helst vara så gratis som möjligt, genom betald medlemskap så försvinner den iden.
Sen kostar det att underhålla och det är förmodligen dom pengarna man vill åt istället för att införa medlemskap.
Citera
2025-03-06, 08:02
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Tanken är väl att det ska helst vara så gratis som möjligt, genom betald medlemskap så försvinner den iden.
Sen kostar det att underhålla och det är förmodligen dom pengarna man vill åt istället för att införa medlemskap.

Men om tanken är att det ska vara gratis.

Då är väl tanken att det ska vara gratis?
Citera
2025-03-06, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Jag skänker varje månad till Google, Amazon, Zalando, Care of Carl.

Driver med oss nu eller? Varför skulle du frivilligt ge bort pengar till företag som tjänar miljarder. Inte logiskt för fem öre. Visste inte ens att dessa hade donations möjligheter. Google tillhör the bigfive också.
Citera
2025-03-06, 08:08
Medlem
Citat:
Men om tanken är att det ska vara gratis.

Då är väl tanken att det ska vara gratis?

Det beror ju på hur man ser det. Gratis är det då man inte driver det i vinssyfte, dom som har dessa sajterna behöver ju betala i sin tur för sina hemsidor och server osv. Det är ju inte meningen att någon annan ska behöva betala för att du ska se gratis utan man måste hjälpas åt.
Citera
2025-03-06, 08:09
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Det beror ju på hur man ser det. Gratis är det då man inte driver det i vinssyfte, dom som har dessa sajterna behöver ju betala i sin tur för sina hemsidor och server osv. Det är ju inte meningen att någon annan ska behöva betala för att du ska se gratis utan man måste hjälpas åt.

Det bästa vore om alla som använde gratis siter donerade 100 kr i månaden
Citera
2025-03-06, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngslegga
Ekonomin tillåter inte det. Var full häromsistens vid en bankomat och en hemlös kom fram o frågade om pengar, då drog jag ut en tvåhundring åt honom. Hade det lite tajt efter det haha men kändes bra

Förståeligt om du inte ha råd. Även om du gav bort 200kr till en hemlös så betyder inte att du är rik utan du gav bort den till någon som behövde den mer.
Respekt till dig måste jag säga. Det är när folk inte har något själva och dom väljer ändå ge bort, det väger tungt i mina ögon.
Citera
2025-03-06, 08:11
Medlem
Citat:
Det bästa vore om alla som använde gratis siter donerade 100 kr i månaden

Gillar inte iden men i så fall en harmlös summa som 10kr. Skulle du betala 100kr i månad till varje gratis sida som du just nu använder?

Det har inte jag råd med alla fall.
Citera
2025-03-06, 08:12
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Nej men jag förstår väl vad du menade.

Men ja, är siten gratis så är den gratis.

Då kommer folk helt enkelt inte vilja betala pengar.

Och som jag sade. Var siten inte gratis hade folk förmodligen inte använt siten och klarat sig hur bra som helst i livet ändå.

Men donationsmöjlighet finns ju så de kanske får in lite pluring ibland.

Och kanske supermycket pluring från reklam också. Vem vet ?
Citera
2025-03-06, 08:13
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Gillar inte iden men i så fall en harmlös summa som 10kr. Skulle du betala 100kr i månad till varje gratis sida som du just nu använder?

Nej, det var lite ironi
Citera
2025-03-06, 08:14
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

1 kr i månaden kanske (kanske skulle fungera faktiskt).
Citera
2025-03-06, 08:15
Medlem
Citat:
Jag tänker mig att siterna var mest för underhållning från början.

När internet var nytt.

Sedan utvecklades allt och siterna kunde ha reklam.

Siterna kunde då kunde utvecklas och bli riktigt stora företag.

Den rimliga utvecklingen är
väl att om siten är ett riktigt företag bör de väl ta betalt för sin tjänst?

Säg 10 kr per månad.

Men då skulle nog precis alla de siterna försvinna direkt.

För folk vill nog helst inte betala om de inte måste. (Alltså kanske de skippar tjänsten istället och fortsätter leva sina liv som vanligt.)

Vilken konstig ledande fråga du ställde

”Varför skänker inte du pengar?” (Nästan så).

Så du har inga problem med att gratis sidorna försvinner som ex Sociala medier som Facebook, instangram, youtube, flashback osv.

LIvet skulle gå vidare absolut men det är synd att inte skänka en summa som täcker det mest nödvändiga.

Folk betalar ju ändå till vissa sidor som ex Spotify, någon nämnde Youtube premium.
Citera
2025-03-06, 08:16
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Så du har inga problem med att gratis sidorna försvinner som ex Sociala medier som Facebook, instangram, youtube, flashback osv.

LIvet skulle gå vidare absolut men det är synd att inte skänka en summa som täcker det mest nödvändiga.

Folk betalar ju ändå till vissa sidor som ex Spotify, någon nämnde Youtube premium.

Jag tror just Facebook, Instagram och YouTube tjänar enorma summor pengar på sina sidor.

Fast de inte tar betalt alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in