Citat:
Ursprungligen postat av
Mistyarrow
Rubriken säger det mesta!
Hur ska vi egentligen ha det i världen?
När jag var barn så var alla leksaker "made in hong kong" och kolla vad som hände med Hong kong!
Kolla vad som står på all eran teknik och kläder nästan!
Om jag köper en vanlig enkel vit skjorta på HM som det står "Made in Sweden" Vad skulle den kosta då?
Frågan ställs nu på sin spets när Donald Trump är i farten!
Åsikter?
En vanlig vit skjorta made in Borås, skulle jag gissa gå på runt 1800-2400 kr då det är vad minna Stenströmsskjortor kostar som är gjorda i Helsingborg.
Noterade att det startat någon jeans tillverkare i Borås och deras byxor låg på 1900-2300kr
Sambon köpte för något år sedan en maskinstickad ulletröja i norsktalande och stickad på gamla maskiner i Norge den låg på runt 3000kr
Har en del underställ från ylleverket i Östersund och de liger på runt 1200kr st.
Så lite grovt någon stans Dressman priset gånger 3-5. För krimskramskrams tingeltangel fluff fluff från TGR och liknade skulle jag säga gånger 5-7 eventuellt uppbrott till 10 exempelvis så kostar en vit enkel mugg från Gustavsberg 350 kr en dekorerad ligger på 500kr men då tillverkade utanför Stockholm.
Jag väljer generellt bort "made in China" då det är enklaste sättet att spara penger. Säg att jag hittar någon skit på 49 kr jag "behöver" ex roliga gem är de då gjorda I China får de vara kvar på hyllan. Speciellt mina inköp på Granit har störtdykt. Inköpen på Lagerhaus, TGR och søstrana Geen går är även de närmaste obefintliga.