Citat:
Ursprungligen postat av
rubbergirl
Över 15% misslyckas med matten. Lägg ner diagnosdravlet nu.
Det kanske inte är just detta att han misslyckades med matten, som varför han blev inskriven på Kom- Vux.
Jag kan inte låta bli att undra över hur han hamnade där. Var det en press på honom för att få försörjningsstöd, var det ett förslag, välment?
Nu vet vi inte vilka svårigheter RA hade egentligen. Kanske ingen vet exakt, men någon slags utredning verkar det möjligen finnas? Hans två diagnoser i skolhälsan kan likväl varit fysisk åkomma, även om fortsatt skolgång i klass för diagnos autism/ högfungerande ( var det väl?) skvallrar om minst en neuropsykiatrisk problematik.
Om det nu var autism, så är ju ” samsjuklighet” inte ovanligt. T ex ADHD/ add, dyslexi osv.
För en person som tampas med vardagen med för dem orimliga krav, kan t ex en påtvingad och/ eller olämplig utbildningsform, utgöra en stress. En stress som adderas till ett överlevnadshot, om bidrag t ex dras in.
Ta detta inte som en ursäkt för RAs val. Helt oförlåtligt. Att läsa om dådet, skräcken, offren och de efterlevande är helt övermäktigt för mig.
Letade igår efter en tråd om en kille ( Mikael?) som försvann ut i vildmarken då kraven blev övermäktiga. Tror jag hamnade i den tråden efter ett reportage i media. Tyvärr hittade jag inte den, minns ej årtal ens.
Den killen hade nog också diagnoser, och klarade inte av att samordna allt. Han ville ” bara vara ifred”, vilket förstås hade lett till en hemskt slut.
Olika sätt att hantera en omöjlig situation