2025-03-05, 09:41
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det där med RA´s matteproblem i skolan...

Jag vet inte om det har nämnts här i tråden.

Kanske han hade ett problem/sjukdom som heter Dyskalkyli.

Dyskalkyli – att ha svårt att räkna
https://www.1177.se/Orebrolan/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/larande-forstaelse-och-minne/dyskalkyli/

Dyskalkyli
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dyskalkyli

Dyskalkyli kan ses som en form av funktionsnedsättning.
Okej eller så hade han bara fel namn och blivit fel diagnosticerad ?
Därav namnbytet.
Citat:
Rikard är ett tyskt namn, fornhögtyskt Ricohard, Richart, sammansatt av Rik- 'mäktig, förnäm, rik' och ‑hard 'hård, fast'
Källa: Isof

Jag gissar att han hade sko snörning på sina kängor och gick med bestämda och tunga steg.
Inte kardborre eller snabb snörning där inte.

Otäck orm, hade iofs blivit förvånad om RA (Jonas Simòn) hade krälat
Citera
2025-03-05, 09:45
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det där med RA´s matteproblem i skolan...

Jag vet inte om det har nämnts här i tråden.

Kanske han hade ett problem/sjukdom som heter Dyskalkyli.

Dyskalkyli – att ha svårt att räkna
https://www.1177.se/Orebrolan/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/larande-forstaelse-och-minne/dyskalkyli/

Dyskalkyli
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dyskalkyli

Dyskalkyli kan ses som en form av funktionsnedsättning.

Över 15% misslyckas med matten. Lägg ner diagnosdravlet nu.
Citera
2025-03-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ryktas om ljudfiler där det var flera gärningsmän och den utpekade GM ett offer !
Foliehattar som sprider skit är inte rykten. Det är bara trams. Du menar säkert muppen från Swebbtv
Citera
2025-03-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Precis som du själv skriver i inlägg nedan, har det funnits signaler. Det till trots att RA faktiskt verkat ha levt ett liv i extrem isolering. Det blir dock enormt svårt att veta vad som pågått eftersom han inte interagerat med andra i någon särskild utsträckning.

Det tydligaste tecknet för anhöriga borde vara att han den senaste tiden inte verkat ha kontakt med dom. Han kom inte hem till jul. Vi vet inte om det varit sådana perioder tidigare i hans liv. Det är inte osannolikt.

Ett annat tecken som de förmodligen inte varit medvetna om är hans försäljning av vapenskåp och datorer. Detta är kanske mer ett tecken på att han behövde pengar, men om han hade bott med någon kanske detta hade verkat märkligt ihop med andra tecken.

Vi har också läst om hans lägenhet som verkat för vapenskåpsköparen hoppackad i flyttlådor. Nu vet vi inte om det är så han levt tidigare. Men detta skulle kunna vara ett tecken på att något inte står rätt till.

Aggressivitet kan vara ytterligare ett tecken på att man inte mår bra. Vi vet alltför lite om detta, men ett sådant nytillkommetv beteende kan liksom tvärtom, ett ovanligt lugn och kanske till och med verkar gladare än vanligt kan vara signaler att vara observant på.

I RAs fall vet vi också att han köpt grejor ganska nära på inför dådet, både online och i fysisk butik. Kanske även sådan aktivitet kunde ha lagts till övriga ev tecken.

Nu bodde RA ensam, och ingen kunde notera avvikande beteenden/ signaler från honom på det viset. Att lägga ihop dessa signaler, kan även för mycket nära visserligen kännas som något man ser, men ändå inte ” se”.

Det är väl därför den här typen av gm ofta går under radarn? De är inte sällan isolerade, håller sig på sin egen kant. Kanske umgås med någon likasinnad eller online. Måendet har säkert pendlat och anhöriga hålls kanske på avstånd.

För samhället blir det extremt svårt. Skola, skolhälsovård skulle kunna vara mer på tårna, men här har vi en vuxen person som redan ” tystnat” och isolerat sig.

Köparen av vapenskåpet borde ha reagerat på att Rickard hade kvar sina vapen utan skåp.
Det är olagligt.
Citera
2025-03-05, 10:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl

Det kanske inte är just detta att han misslyckades med matten, som varför han blev inskriven på Kom- Vux.

Jag kan inte låta bli att undra över hur han hamnade där. Var det en press på honom för att få försörjningsstöd, var det ett förslag, välment?

Nu vet vi inte vilka svårigheter RA hade egentligen. Kanske ingen vet exakt, men någon slags utredning verkar det möjligen finnas? Hans två diagnoser i skolhälsan kan likväl varit fysisk åkomma, även om fortsatt skolgång i klass för diagnos autism/ högfungerande ( var det väl?) skvallrar om minst en neuropsykiatrisk problematik.

Om det nu var autism, så är ju ” samsjuklighet” inte ovanligt. T ex ADHD/ add, dyslexi osv.

För en person som tampas med vardagen med för dem orimliga krav, kan t ex en påtvingad och/ eller olämplig utbildningsform, utgöra en stress. En stress som adderas till ett överlevnadshot, om bidrag t ex dras in.

Ta detta inte som en ursäkt för RAs val. Helt oförlåtligt. Att läsa om dådet, skräcken, offren och de efterlevande är helt övermäktigt för mig.

Letade igår efter en tråd om en kille ( Mikael?) som försvann ut i vildmarken då kraven blev övermäktiga. Tror jag hamnade i den tråden efter ett reportage i media. Tyvärr hittade jag inte den, minns ej årtal ens.
Den killen hade nog också diagnoser, och klarade inte av att samordna allt. Han ville ” bara vara ifred”, vilket förstås hade lett till en hemskt slut.

Olika sätt att hantera en omöjlig situation
Citera
2025-03-05, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Köparen av vapenskåpet borde ha reagerat på att Rickard hade kvar sina vapen utan skåp.
Det är olagligt.

Tror att han sa att han inte såg några vapen, kunde inte ens tro att han hade licens ( eller liknande).

Han uppfattade det som att han ärvt skåpet, det var dammigt ( oanvänt).

Packlådor i lägenheten uppfattade köparen som att han kanske skulle flytta?

Tror inte han hade sådana tankar om ansvar över att vapen skulle ligga och skräpa utan vapenskåp.

Tillägg:

”– Det första jag såg var vapenskåpet. Vi kom aldrig längre in än 1-1,5 meter. Men jag såg att det fanns en säng och ett skrivbord med en stationär dator. Samt 5-10 flyttlådor. Allt var nerplockat. Det såg verkligen ut som att han höll på att tömma lägenheten. Men några vapen såg jag inte. Jag kunde aldrig drömma om att han skulle ha några, berättar han.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mPE051/skolskjutningen-i-orebro-han-kopte-vapenskap-i-rickard-anderssons-lagenhet
Senast redigerad av notknapparen 2025-03-05 kl. 11:13. Anledning: Tillägg
Citera
2025-03-05, 10:53
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Det är olagligt.

Asså, RA lär ju knappast ha haft sina vapen framme för allmän beskådan när det kom en köpare till skåpet. Han var ju inte dum.
Citera
2025-03-05, 11:14
Medlem
Citat:
Det är olagligt.

Och hur skulle han veta att Rickard hade vapen, menar du?
Normalt säljer man ju vapnen först och är utan när man väl säljer skåpet.

Sen sa han väl att han ärvt skåpet....
Citera
2025-03-05, 12:37
Medlem
Citat:
Det är olagligt.
Skulle han han sökt igenom hela lägenheten då?
Man kan faktiskt sälja vapenskåp för att man har ett till, eller för att man inte längre har vapen.
Citera
2025-03-05, 13:44
Medlem
Citat:
Det är olagligt.
Vapnen hade säkert Rickard gömt undan, så att vapenskåpet var tomt. Frågade köparen något om det, så hade säkert Rickard sagt att han avyttrat vapnen eller eftersom det såg ut som Rickard skulle flytta att Rickard hade nytt vapenskåp dit han skulle flytta.
Citera
2025-03-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Man kanske ska titta på vad Rickard gjorde 2022 och 2023 för att se vad som ledde honom till detta?
Undrar hur det går med att knäcka hans krypterade filer...

Det tar jag förgivet att polisen tittar på i detta nu!
I bästa fall får vi veta vad de kommer fram till.

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl

Det motsvarar ungefär 3-5 personer i varenda gymnasieklass i hela landet! Kan det verkligen stämma?
Citera
2025-03-05, 14:40
Medlem
HemligaBrevs avatar
Angående Rickards egna inspelningar som figuerat i media:

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det normala är ju att man spelar in för att andra ska få se.

I det här fallet kanske han spelar in för någon mottagare som bara finns i hans fantasi. Eller för att ha som dokumentation (men han hade ju redan de fysiska breven).
Men kanske hade han någon han anförtrodde sig till? Nån i familjen eller någon annan han hade förtroende för.
Just eftersom han sägs ha varit så extremt tystlåten känns de där uppläsningarna litet udda. Det måste väl ha funnits något skäl till att han gjorde dem? Kanske en ände för psykologer och andra utredare att nysta i.

Citat:
Ursprungligen postat av Laro89
Jag kan bara svara utifrån mig själv, men jag lider själv av ensamhet under väldigt lång tid och att spela in sig själv, både video & röstinspelning, blir ett sätt att få prata ut till någonting när man inte har någon att dela sina känslor osv med. Kanske är det något liknande RA gör?

Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jätte märkligt, undrar varför han spelade in videos och varför det finns album med hans bilder att tillgå. Tror lite att det kan vara någon form av "dagbok" som skrivits för jag får inte ihop någonting logiskt om man lägger ihop de former av media som finns med honom. Kanske var det bara tänkt till en familjemedlem eller eventuell god man och inte djupare än så

Man vill ju hoppas att han anförtrodde sig åt någon och att det ledde till att någon hjälpte med kompletteringarna till socialtjänsten. (men med facit i hand så var det kanske inte så).

Jag kan dock tänka mig att han kan ha spelat in filmerna för "eget bruk" - en sorts dokumentation. När han nu var så ensam så kan det ha fyllt en "sällskaplig" funktion, som Laro89 var inne på (Laro89, säg till om du vill prata!).

Angående bilderna på nätet så tror jag att RA själv sammanställt dem. Det ser ut som att en del av bilderna, eller ganska många av dem, består av inzoomningar på honom som sedan skärmdumpats. Dvs att andra i familjen klippts bort. Han kan ha sammanställt dem som en sorts odyssé över sitt liv, som han tittat tillbaka på. Under vuxenåren lär det ju inte vara många andra som har fotat honom förutom familjen och han lär ju ej ha varit en linslus, därav flertal såna bilder där han suddigt står och plockar från en buffé (inzoomad på en bild som egentligen är mycket större). Med tanke på hur han verkar ha mått, uppgifterna att han började dyka upp i Olaus Petri-kyrkan i början av 2024 så har han nog funderat mycket på livet, livets mening och döden.

Ett sidospår om RA:s egna filmer:

Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Han ser ju ut att vara hjärnskadad. Otroligt att han kunde sikta när ögonen lever varsitt liv sådär och varför andas han bara genom munnen? Snälla mamma och pappa massmördare, nu är det hög tid att ni förklarar vad grabben råkat ut för.

Hjärnskadad, vad taskigt. Han ser enormt stressad ut i filmen från köket, stackarn. Sannolikt torr i munnen.

Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Jag är alldeles för okunnig inom psykoser för att kunna spekulera kring det, tyvärr. Däremot vet jag en del om den sortens stress i kombination med autism och det kan resultera i en ordentlig meltdown. Det behövs ingen psykos för att det ska kunna spåra ur om man är autistisk och har en sån tyngd på sina axlar.

Min teori ligger fortfarande på en cocktail av autism, ångest, depression, (C)PTSD mixat med situationen som samhället försatt honom i. I mina öron låter det som den perfekta sprängladdningen.
Det var inte en fråga OM något skulle hända, utan NÄR och HUR.

Det är vad jag tror också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in