2025-02-18, 17:32
Medlem
larkascendings avatar
Vidrig triggande tråd med en massa autister som ömkar för gärningsmannen.

Jag har blivit utsatt för sexuella ofredanden, trakasserier, mobbning och psykisk misshandel av en autistjävel med social fobi som ursäktade sig med att det blev för "komplicerat" att vara nära en så pass "attraktiv" och "fascinerande" kvinna som jag.

Jag antar att det på samma sätt helt enkelt blev för "komplicerat" för den autistiska sociala fobikern Rickard Andersson att vara nära elever som klarar av att göra någon nytta för samhället utan att svimma av skräck på kuppen. Men ta dyra utlandssemestrar och ägna sig åt dyra hobbies och stanna hemma och titta på datorn nätterna igenom det klarade mördaren tydligen av galant.
Citera
2025-02-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag har ingen erfarenhet av någonting liknande men generellt skulle ingen med tvångssyndrom vilja göra något för att faktiskt utagers tvångstanken

https://medicine.yale.edu/psychiatry/ocd/aboutocd/faqs/ skriver dem såhär:
"Do the obsessions in OCD lead to aggressive or violent behavior?
Some obsessions can have disturbing violent content. Like all other obsessions, these are involuntarily experienced and completely unwanted. People with OCD typically do NOT seek to act out violent or aggressive obsessions; rather, they are highly disturbed by them, and experience them as separate and contrary to their sense of self (this is called “ego dystonic”).

Compulsions performed to combat such obsessions do NOT involve acting out the obsessions. On the contrary, the compulsions are based on efforts to neutralize or undo the obsessions, or checking to ensure that no person has been hurt.

The word ‘obsessed’ is sometimes used to describe someone with a single-minded preoccupation with a person or an idea, or even with stalking. This is very different from the obsessions seen in patients with OCD."

Utöver det kan man ha en depression också, ofta är det sammankopplat med tvångssyndromet som det är för mig till exempel

Tack för svar! Bara för att vara tydlig så trodde jag inte för en sekund att någon med tvångstankar nödvändigtvis skulle vara farlig, det fanns inga intentioner i frågan att hävda något sådant.

Jag snurrar bara tanken i huvudet hur det skulle bli om man får en destruktiv tanke / tvångstanke där man vill genomföra ena delen av tanken men inte den andra.

Ett exempel jag kan ta från min egen hjärna är att jag övervägt "suicide by cop" när jag varit suicidal. Den friska/rationella delen av mig skulle aldrig någonsin vilja utsätta en polis/person för att behöva skjuta en suicidal människa, men den sjuka/irrationella delen av mig vill så gärna få hjälp att genomföra suicidet. Jag vill alltså ha ena delen av tanken, men inte den andra.

Frågar du mig här och nu skulle jag säga att jag aldrig kommer att genomföra det och att jag aldrig skulle utsätta en polis för det. Men om jag blir tillräckligt desperat så skulle det kunna hända, tyvärr.

Jag försöker sätta mig in i hur Rickard kunde ha tänkt kring en liknande tanke rörande skolskjutning + suicid. Om han ville begå suicid men inte skjuta, skulle ändå hela tanken kunna bli verklighet i tillräcklig mängd desperation..
Citera
2025-02-18, 17:40
Medlem
glajarns avatar
Dom visar filmer på honom som dom inte ens vet hur gamla dom är kanske flera år gamla.
Verkar som att man är rädd för sanningen med tanke på vilka han dödade.
Tror inte ett skit på att det har med socialen att göra överhuvudtaget. Som ni säkert förstår så är detta min personliga åsikt..
Citera
2025-02-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
..och framförallt till VEM?!

Man kan väl anta att det är någon som hjälper honom med såna här saker, är det en god man? Föräldrarna? Kontaktperson? Vem är filmerna till..?!

Jag kan bara svara utifrån mig själv, men jag lider själv av ensamhet under väldigt lång tid och att spela in sig själv, både video & röstinspelning, blir ett sätt att få prata ut till någonting när man inte har någon att dela sina känslor osv med. Kanske är det något liknande RA gör?
Citera
2025-02-18, 17:47
Medlem
Citat:
Jag har också varit inne på det. Om dem inte var rädda för att han skulle använda det mot andra, var dem aldrig rädd att han skulle använda något vapen på sig själv om han mådde så psykiskt dåligt? Han skulle aldrig ha fått vapen tillgängliga...

Han skaffade ju vapnen efter att han flyttat hemifrån, så inte ens helt säkert att föräldrarna visste om dom.
Citera
2025-02-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej den här storyn är helt jävla uppåt väggarna. Arbetsskygg autist som alla i hans omgivning har reagerat på varit "speciell" eller "udda" har pappa conny köpt gevär till?!

Något säger mig att föräldrarna också är hela jävla tappade. Undrar hur syskonen är. Varför skulle bara EN av TRE bli knepig i skallen?

Upp till bevis på att pappan.köpte vapnen...
Citera
2025-02-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag tror inte att du ska utgå vad du tycker är jobbigt eller ansträngande, det ger inte en rättvisande bild överhuvudtaget.

Vi har att göra med en person med åtskilliga diagnoser och psykiatrisk problematik. För en sådan person kan det minsta lilla vara oövervinnligt, som tex betala en räkning.
Det har jag full förståelse för, men OM (obs! spekulation) det skulle vara så att RA inte skickade in ansökan el ofullständig ansökan så kan soc inte betala ut pengar. Inte heller kan dom ha uppsökande verksamhet för alla som slutar söka försorjningsstöd.

Observera att det här är ren spekulation angående om han sökt eller inte.
Citera
2025-02-18, 18:00
Medlem
Citat:
Jätte märkligt, undrar varför han spelade in videos och varför det finns album med hans bilder att tillgå. Tror lite att det kan vara någon form av "dagbok" som skrivits för jag får inte ihop någonting logiskt om man lägger ihop de former av media som finns med honom. Kanske var det bara tänkt till en familjemedlem eller eventuell god man och inte djupare än så

1. Antagligen ger inte media en korrekt eller fullständig bild av video materialet.

2. En pikant detalj på videon är den t-shirt som personen bär, just kulören påminner om en typ av t-shirts som enbart fanns till salu i staten/försvarsmakten för en sisådär 20 år sedan. Jämfört med privata t-shirt så är det en ganska dyr pryl ifall det inte är en ovanlig kopia. Det är en 300-500kr t-shirt ifall du går till H&M för något ekvivalent.

2.1. Eftersom personen inte gjort värnplikten eller annat militärt synes det som att denne antingen köpt en sådan t-shirt (varför?) eller skaffat sig en liknande kopia.

3. Skytten kanske gjorde filmerna för att de jävlades med honom. Det har ryktats i tråden och media om "stickprovskontroller von oben". Sådana stickprovskontroller är i staten/kommunerna mer eller mindre en instruktion om decimering, välj ut 5% av era kunder, de sämsta eller värsta och försök gör er av med dem. "Stickprovskontrollen" skulle då medge avsteg från normer exempelvis "att studera personens privatliv och ekonomi och röra runt lite i rutinerna så där så att personen välter.".

Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Hoppas man får se hela videon. Det hela är intressant, det är som om han lämnat ledtrådar efter sig i flera år.

Att bli försörjd av sina föräldrar och närstående är helt ok, under en period.
Att vara 35 år och beroende av föräldrarna ekonomiskt är inget bra för självkänslan. Det är en skam.

Jag vet hur det är.

Kan ngn lägga upp hela videon om ni kommer över den.

1. Det finns massvis med undantag från det där exempelvis:

1.1. Bondfamiljer där 1 son ska ta över bondgården/skogsgården. Övriga barn brukar köras iväg tämligen kvickt med den där som ska ta över blir liksom kvar med alla medel. Innan 1950-talet var det en framgångsrik strategi för sådana familjer, efter 1950 någon form av suicid-strategi då det inte går att leva på de mindre gårdarna pga. skattesystemen.

1.2. Kvarhållna statsgenier. Det finns massvis med bönder i den svenska staten som försöker regera sina myndigheter, universitet och verk på samma vis som bondgårdar och de personerna är inga genier. Resultat som i 1.1. Det är lite bordell över det hela och ett vanligt resultat är att familjerna som lurats att staten vill dem väl pyntar uppehåll till de fångatagna barnen i hopp om att staten ska sluta försöka tvinga dem till sin kriminella bordell & horhus, vilket i princip aldrig sker även om vissa bordeller får nya föreståndare med jämna mellanrum.

1.3. Sedan finns det massvis med varianter på 1.1. till 1.2

2. Summa summarum är alltså att beroendet av "föräldrarna" är artificiellt skapat för att begränsa personens rörlighet.
Citera
2025-02-18, 18:07
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Vidrig triggande tråd med en massa autister som ömkar för gärningsmannen.

Jag har blivit utsatt för sexuella ofredanden, trakasserier, mobbning och psykisk misshandel av en autistjävel med social fobi som ursäktade sig med att det blev för "komplicerat" att vara nära en så pass "attraktiv" och "fascinerande" kvinna som jag.

Jag antar att det på samma sätt helt enkelt blev för "komplicerat" för den autistiska sociala fobikern Rickard Andersson att vara nära elever som klarar av att göra någon nytta för samhället utan att svimma av skräck på kuppen. Men ta dyra utlandssemestrar och ägna sig åt dyra hobbies och stanna hemma och titta på datorn nätterna igenom det klarade mördaren tydligen av galant.
Beklagar verkligen att du fick vara med om det. Det är vidrigt och jag hoppas du har bra stöd efter det du fick gå igenom...

Enda anledningen till varför jag skriver som jag gör är för att jag försöker förstå och genom egna paralleller och andras synvinklar ökar chansen att göra just det åtminstone lite.
Jag vill verkligen betona att jag inte försvarar någon som gör sådant här, jag vill bara förstå hur man når den gränsen för jag blir så förtvivlad.
Citera
2025-02-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Ja det låter ganska troligt. Om han bara ville meddela någon om innehållet i breven hade han kunnat ta foton och mailat det till personen. Det hade väl varit mer naturligt för en skygg person.

Exakt och mycket möjligt att han hade samma mörka tankar/planer redan 2021 eller ännu tidigare men att det ordnade upp sig på något sätt.
Senast redigerad av tepe1 2025-02-18 kl. 18:17.
Citera
2025-02-18, 18:10
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Han skaffade ju vapnen efter att han flyttat hemifrån, så inte ens helt säkert att föräldrarna visste om dom.
Bra poäng, men han bor i en liten lägenhet och jag gissar på att dem sett vapenskåpet och vapnen? Vill i alla fall anta att dem varit inne hos honom under alla dessa år.
Citera
2025-02-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ny film nu från RA:s kök. Återigen läser han upp ekonomiska villkor som socialen har satt upp för honom.

Varför gör han dessa videoinspelningar??

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-egna-video-laser-kravbrev-om-ekonomin/
Han ser ju ut att vara hjärnskadad. Otroligt att han kunde sikta när ögonen lever varsitt liv sådär och varför andas han bara genom munnen? Snälla mamma och pappa massmördare, nu är det hög tid att ni förklarar vad grabben råkat ut för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in