2022-01-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jodå, det är också min uppfattning. Mycket hysteri och psykiska problem där, inte alltför sällan svängdörr till psyket och på 70- och 80-talen var det vanligt att man hörde de hade blivit intagna kortare perioder på mentalsjukhus.

Visst fanns det sådana, men det vanligaste var att de knaprade ångestdämpande och smärtstillande piller.
Citera
2022-01-26, 08:21
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Visst fanns det sådana, men det vanligaste var att de knaprade ångestdämpande och smärtstillande piller.

Jodå, såklart. Dessa piller...
Citera
2025-03-04, 10:25
Medlem
Ni som har fått brev, är ni någorlunda nyinflyttade? Jag har också fått handskrivna brev och dessa (2-3 st) kom det första året. De brukar även ta en runda i grannskapet vid fint väder nån gång på våren/sommaren och då handlar det om vuxna och småbarn som knackar dörr. Alla grannar rusar och gömmer sig.
Citera
2025-03-04, 14:26
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Blev förvånad idag när ett brev med handskriven adress damp ner i brevlådan. Det är så sällan detta sker numera att jag nästan blev lite skraj för vad det kunde innehålla.

Det visade sig dock vara från Jehovas vittnen, närmare bestämt var avsändaren en kvinna (av handstilen att döma kanske snarare en ung tjej), som uppmanade mig att ta mig samman och söka Gud. I och med pandemin förklarade hon, kunde de inte knacka dörr längre och skrev därför brev.

Inget egentligen konstigt med brevet, ett handskrivet A4 (en halv sida) på randigt kollegieblockspapper. Trevlig ton och med ett bifogat litet tryckt "reklam"-blad (ungefär A6) med allmänt hållen religiös propaganda och kontaktuppgifter.

Jag kan dock inte minnas att JV knackat på hos mig de senaste 15-20 åren och är bara nyfiken på om någon annan har erfarenheter av denna nya strategi och hur de kan väntas följa upp denna första invit.

Fick själv brev.
Här är en facebook sida där folk kan ladda upp bilder av sina Jehovas brev
så alla kan se deras galenskaper.

https://www.facebook.com/jehovahletters

MagI
---------------------------
Citera
2025-03-04, 14:51
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Ni som har fått brev, är ni någorlunda nyinflyttade? Jag har också fått handskrivna brev och dessa (2-3 st) kom det första året. De brukar även ta en runda i grannskapet vid fint väder nån gång på våren/sommaren och då handlar det om vuxna och småbarn som knackar dörr. Alla grannar rusar och gömmer sig.
Hade glömt att jag startat tråden. För min del, nej, har bott på samma adress i många år, hyfsat centralt i Gbg. Efter att brevet damp ner har jag inte hört av dem mer, så jag kan inte anklaga dem för att vara särskilt påflugna.
Citera
2025-03-04, 15:00
Medlem
george.sthlms avatar
Pandemibreven, som även jag fått, var väl en del i att dom inte fick missionera av församlingens
äldsta och i stället fick uppfylla sin missions kvot genom att posta brev.

Jag tyckte det var gulligt. hade gärna bjudit hem flickebarnet på en fika och diskuterat
livsåskådning och jag kanske skulle ha fått syndernas förlåtelse för mina syndiga tankar.
Citera
2025-03-05, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Pandemibreven, som även jag fått, var väl en del i att dom inte fick missionera av församlingens
äldsta och i stället fick uppfylla sin missions kvot genom att posta brev.

Jag tyckte det var gulligt. hade gärna bjudit hem flickebarnet på en fika och diskuterat
livsåskådning och jag kanske skulle ha fått syndernas förlåtelse för mina syndiga tankar.

Det stämmer inte, det existerar ingen kvot som måste uppfyllas.
Citera
2025-03-05, 08:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Min fru fick ett sånt brev under pandemin brev och förra året blev hon inbjuden till gratis bibelstudier av två män som ringde på dörren. Precis som för alla religiösa inriktningar så är budskapet inriktat på organisationen istället för direkt på Jesus budskap.
Citera
2025-03-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Ja det är bara Herren Jesus Kristus som kan frälsa dig.

När det gäller Jehovas så finns svaret i Bibeln, i första Johannesbrevet andra kapitlet kan vi läsa följande.

Jehovas har mer gemensamt med Islam än Kristendomen när det gäller Jesus.
I min bok, den heligaste skriften, kan du läsa följande.
Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Binary är Jehovas?
Den är antikrist som förnekar Kusinen och Brodern. Var och en som förnekar Dottern har inte heller Modern.
Den som bekänner Systern har också Sysslingen. Amen.
Och härmed är det bevisat att Binary finns. Det står skrivet.
Citera
2025-03-05, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Ja det är bara Herren Jesus Kristus som kan frälsa dig.

När det gäller Jehovas så finns svaret i Bibeln, i första Johannesbrevet andra kapitlet kan vi läsa följande.

Jehovas har mer gemensamt med Islam än Kristendomen när det gäller Jesus.

Jehovas Vittnen har inte mer gemensamt med Islam än kristendomen. Inom islam säger man t o m att Jesus aldrig dog på Golgata. Och man förnekar uttryckligen att Jesus är Guds Son. Det gör inte Jehovas Vittnen.
Citera
2025-03-05, 11:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det stämmer inte, det existerar ingen kvot som måste uppfyllas.

Ok, men HAR det funnits tidigare i JW ?
Citera
2025-03-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ok, men HAR det funnits tidigare i JW ?

Nej, det har alltid handlat om frivillighet. Men det finns tjänster som man kan ansöka om, som pionjär och hjälppionjär där man har mål om timmar, men det handlar fortfarande om frivillighet.

Motståndare till Jehovas vittnen har förvrängt det i trumpanda till att handla om tvång och måsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in