2025-03-04, 19:36
Medlem
Men Trump har vl gjort sig av med alla "ondiga" anstllda med DOGE eller vad det heter?

Trumps golfspelande har nog pverkat ekonomin en del. Bde kostnader och tiden han hade kunnat gra ngot produktivt istllet.

https://economictimes.indiatimes.com...0.cms?from=mdr
Citat:
US President has already spent $10.7 million of taxpayer money to play golf since returning to the White House last month, despite his and Elon Musks ongoing war on wasteful spending by government agencies.

https://trumpgolftrack.com/
Citat:
  1. Days in Office 43
  2. Days spent Golfing 12
  3. Time spent golfing 27.91%

Men investeringar kan vl ocks kosta och ha en vilseledande kurs p brsen?
Den redan pbrjade bojkotten av Amerikanska varor spelar nog ocks in hr..
Senast redigerad av Sierra.Leon3 2025-03-04 kl. 19:45.
Citera
2025-03-04, 19:39
Medlem
Tv stormakter p fallrepet som frsker fixa till det som det var frr!

The golden age, med James Bond i Moskva
Halleluja

Men fy faan, en rd drake ppnar sin kft i lngt bort i st...
(fortsttning fljer)
Citera
2025-03-04, 19:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Prognoserna fr den amerikanska ekonomins tillvxt har p bara ngra veckor gtt frn goda till dliga till usla. Frst en prognostiserad tillvxt p 2.3% p rsbasis fr Q1, till sen falla med 1.5% till att nu falla med 2.8% Det r den erknda modellen GDPNow frn Altanta Fed som visar p denna dramatiska kollaps.

https://www.investing.com/news/econo...-in-q1-3903794

https://www.reuters.com/markets/euro...er-2025-03-03/

https://www.reuters.com/markets/euro...er-2025-03-03/

Detta r dramatiskt. Brserna reagerar kraftigt. I skrivande stund:
S&P 500 ner 1.7%
Nasdaq ner 1.5%
OMX30 ner 3.3%
Nikkei ner 2.4%
Euronext ner 2.2%

Den frvntade "Trump-kraschen" r nu hr. Brserna rasar, och tillvxtprognoserna rasar.

Diskutera:
- Hur tror ni detta kommer pverka Trumps beteende? Han vill framst som mycket bra p ekonomi.
- Hur kan det pverka Trumps kommande State of The Union-tal?
- Vad kan Trump-administrationen gra fr att bromsa kollapsen?
sch, d. Dessa prognosmakare fr aldrig rtt. Om de tror att amerikanska brsen kommer g dligt kan man nstan vara sker p att den kommer att rusa. Jag ser detta som ett bra tillflle att investera mer i USA och svenska brsen, vilket ocks jag kommer att gra mnadsvis, nu nr de r s billiga. Skl!
Citera
2025-03-04, 19:40
Medlem
X3treams avatar
Nu hotar han med att dubbla tullen frn Kanada till 50% eftersom de lade 25% tull p en mngder av varor nr USA lade det, hehe. Trump r en clown utan dess like, kp inget frn USA r mitt nya motto..
Citera
2025-03-04, 19:41
Medlem
Doktordonkas avatar
Storkapitalet gillar stabilitet. Notera att nr dollarn var nere och sniffade p ett vrde av under sex kronor s valde ven delar av maffian att g ver till Euro som betalningsmedel istllet fr dollar...

Trump, Vance och Musk innebr instabilitet. Notera hur Teslas aktiekurs rasat med 30% och de verkar inte stoppa dr.

Det intressanta med amerikansk ekonomi r att de r oerhrt beroende av ln och det kommer en tid nr det r dags att omfrhandla alla ln, lyckas de inte med det s r det kris. Den tiden kan komma.
Citera
2025-03-04, 19:42
Medlem
Dags att byta andra sprk i skolan eller tminstone infra kinesiska som obligatoriskt mne. I nya vrldsordningen kommer svl USD som engelska frsvinna.
Citera
2025-03-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Storkapitalet gillar stabilitet. Notera att nr dollarn var nere och sniffade p ett vrde av under sex kronor s valde ven delar av maffian att g ver till Euro som betalningsmedel istllet fr dollar...

Trump, Vance och Musk innebr instabilitet. Notera hur Teslas aktiekurs rasat med 30% och de verkar inte stoppa dr.

Det intressanta med amerikansk ekonomi r att de r oerhrt beroende av ln och det kommer en tid nr det r dags att omfrhandla alla ln, lyckas de inte med det s r det kris. Den tiden kan komma.

Japp, och kapitalet styr. Vad r oddset fr att Trump frgiftas eller skjuts inom 12 mnader?
Citera
2025-03-04, 19:48
Medlem
Vi har bttre ekonomi n usa!
Det r fakta
Bara att googla.
Citera
2025-03-04, 19:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Vi har bttre ekonomi n usa!
Det r fakta
Bara att googla.
Nej, det har vi garanterat inte. USA r vrldens strsta ekonomi som ligger i framkant inom en rad sektor, inte minst teknik.
Citera
2025-03-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Gjorde mig av med USA index redan i december, anade att detta skulle ske. Men det va gtt s lnge det varade!
Jag gjorde detsamma. Kpte vad som kallades en global indexfond men insg efter kpet att den i sjlva verket fljde nasdaq composite index. Hursomhelst gick den bra ett tag, men efter en del signaler om att tech-bolagen i USA var vldigt hgt vrderade s slde jag allt i december. Nu r jag likvid plus en del i en fond med guldgruvor, som s hr lngt rrt sig sidledes.
Citera
2025-03-04, 20:01
Medlem
DevilsDens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
sch, d. Dessa prognosmakare fr aldrig rtt. Om de tror att amerikanska brsen kommer g dligt kan man nstan vara sker p att den kommer att rusa. Jag ser detta som ett bra tillflle att investera mer i USA och svenska brsen, vilket ocks jag kommer att gra mnadsvis, nu nr de r s billiga. Skl!

Jag hade inte gjort det om jag varit du.

Det finns intressen p att strta vst med deras system. Ngra lnder vet om detta och kommer dock infra vrde.

Man kan sga shr kort & gott. Om vi inte infr vrde s dr vi i svlt & kaos. The Dark ages som vi nd vet lite av kommer att blekna i jmfrelse.

Det handlar om mnsklighetens existens. S kp guld & silver och slng inget ni har som ni tror kan va vrde lngre fram.

Fysiskt guld & silver
Citera
2025-03-04, 20:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus

Du missfrstr hela trden. Det handlar inte om "prognosmakare" eller det faktum att brsen rasar.

Det handlar om Atlanta Fed's indikator GDPNow som berknar BNP-tillvxten i USA utifrn ett antal olika parametrar, ingen "prognos" eller bedmning inblandad. Fakta.

Och USA's tillvxt p rsbasis har skruvats ner frn +2.3% till -2.8% p bara 12 dagar. Det r ganska dramatiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in