2025-03-04, 06:12
Medlem
I år blev det ca 10.000 i kvarskatt som vanligt + ytterligare skatt på uthyrning av privatbostad

Var något förslag om att höja schablonavdraget till 50.000 för -2024, gick det ej i lås.. Någon som vet?

Hyresintäckt 126.000 -Schablonavdrag -20% (25.200) = Beskattningsbart belopp?
Citera
2025-03-04, 06:33
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Oavsett hur många aktier man köpt/sålt och hur mycket man flyttat mellan ISK och vanligt bankkonto så behövs det inte ändras något i deklarationen va?
Det är schablonskatt på ISK.
Citera
2025-03-04, 06:37
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det betyder ju bara att du betalat för mkt i skatt och inget att fira xD
Nej. Kan betyda idioten sitter med massor av lån eller exempelvis gjort brakförlust på bostadsförsäljning. Ditt hånflin håller inte din lus
Citera
2025-03-04, 07:08
Medlem
Danskskalle900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
En tidigare vän i livet brukade vara glad och berätta att han fick tillbaka runt 35-40tusen varje år. När jag undrade hur det kom sig då han inte hade bolån så berättade han att han bett sin arbetsgivare dra av några tusen extra i skatt varje månad för att det skulle kännas bra i deklarationen när han fick återbäring.
”Få tillbaka” sa jag då 😁 haha är ju som att sätta in pengar på ett sparkonto.

Jag gör likadant. Gått upp en procent eller två för att få en go semesterkassa. Jag är inte bra på att spara på egen hand :-)
Citera
2025-03-04, 07:38
Medlem
Halloj!

Jag tjänade 699.000 förra året, hur mycket kvarskatt kommer jag få pga statliga inkomstskatten som inträdder vid 598.500kr eller vad det är? Är dålig på sånt här men försöker förbereda mig på smällen 😆
Tacksam för er hjälp 🫡
Citera
2025-03-04, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheVigilanten
Halloj!

Jag tjänade 699.000 förra året, hur mycket kvarskatt kommer jag få pga statliga inkomstskatten som inträdder vid 598.500kr eller vad det är? Är dålig på sånt här men försöker förbereda mig på smällen 😆
Tacksam för er hjälp 🫡

Fick 3 ggr mer än förra året trots att jag inte har ändrat något. Man blir inte riktigt klok
Citera
2025-03-04, 07:41
Medlem
Får tillbaka 9000 kr och dom vill jag ju ha så snabbt som möjligt (till påsk). Men, sen finns där ful-reseavdrag för 8-10k till. Hur gör jag rent praktiskt för att få ut den första slanten innan påsk och sen begära rättning för att få ut resten? Minns sen tidigare tråd att det går men hittar inte inlägget just nu.
Citera
2025-03-04, 07:51
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedStrajp
Får tillbaka 9000 kr och dom vill jag ju ha så snabbt som möjligt (till påsk). Men, sen finns där ful-reseavdrag för 8-10k till. Hur gör jag rent praktiskt för att få ut den första slanten innan påsk och sen begära rättning för att få ut resten? Minns sen tidigare tråd att det går men hittar inte inlägget just nu.
Skicka in utan ändring först sen när pengarna sitter på kontot skickar du in igen med reseavdraget gjort i deklarationen.
Citera
2025-03-04, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedStrajp
Godkänn deklarationen och skicka in, sen kan du rätta den och få reseavdrag. Tror du måste få pengarna först innan du skall rätta den.

Gjorde själv så två gånger om och det var aldrig några problem.

För tillbaka knappt 1900kr på skatten, enligt mina beräkningar så skulle jag få nästan 5000kr exklusive avdrag för fadderbarn så vad som blev felräknat vet jag faktiskt inte.
Citera
2025-03-04, 08:06
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berga70
I år blev det ca 10.000 i kvarskatt som vanligt + ytterligare skatt på uthyrning av privatbostad

Var något förslag om att höja schablonavdraget till 50.000 för -2024, gick det ej i lås.. Någon som vet?

Hyresintäckt 126.000 -Schablonavdrag -20% (25.200) = Beskattningsbart belopp?

Nej, du betalar bara skatt på de hyresintäkter som överskrider 40 000 kronor.
Citera
2025-03-04, 08:06
Medlem
justpreciss avatar
Precis som tidigare år så har man jämkat några procent för mycket för att låna pengar av staten gratis och fått fin avkastning på pengarna på börsen istället. Folk som blir glada över att få pengar tillbaka borde tänka ett steg längre.
Citera
2025-03-04, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Fick 3 ggr mer än förra året trots att jag inte har ändrat något. Man blir inte riktigt klok

Oj! Får hålla tummarna för det då 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in